July 9, 2004
Hej!
Nu har jag fan (ursäkta uttrycket) ledsnat på min stationära dator..
Den är för stor..
Jag vill ha bärbar dator! 🙁
Men nu är det så att jag fortfarande vill lira WoW medmera så jag vill ju inte köpa-ner-mig direkt..
Just nu sitter jag på en 3.0ghz, 1gb ram, fx5200 grafik och en sjuhelvetes massa hdds..
Så jag letade lite o hittade några HP datorer, både som P4 3.2-3.6 ghz varianter med samma prestanda som min nuvarande.. och även några motsvarande AMD 64 datorer..
Men sen läste jag lite mer och fick svar av några att tex Dothan 1.8 motsvarar min 3.4ghzare?!
Och dessutom producerar mindre värme??
Så.. Vad för processor typ ska jag sattsa på!? Amd , Intel Dothan, P4?
Övriga specsen är istortsett bestämt:
- 17" Skärm med hög upplösning
- 1024mb ram eller mer.. (beroende på pris)
- 60-100gb hdd, minst 5400rpm
- Expresscard eller vad dom där "isticks" korten använder för kontakt..
- Hyffsat bra grafikkort (x200/x600?)
- TRÅDLÖST LAN!!!!!
- Helst gbit nätverk inbyggt.. men duger med 100mbit med..
Vad tycker ni om det där då?
Finns det nåt jag ska ändra?
Edit:
Nu vart jag ännu mer förvirrad, Läste även att Intel Yonah är bra? vad tusan ska jag ha för att få mest prestanda till minst värme/ljud?
November 22, 2001
Se till att hitta en dator med en mobil processor.
Titta efter datorer märkta centrino (intel) eller turion(amd).
Grafikkort är väl lämpligt att titta efter något mycket snabbare än x600 om du ska ha den som speldator.
geforce 7800 finns ju i vissa bärbara.
Har du kollat på dells hemsida?
December 5, 2003
Pentium-M är mycket kraftiga processorer. Som du kan se här: http://www.anandtech.com/mobil.....&p=14
De har dock inte kört några speltester men jag tycker att graferna talar för sig själv.
November 22, 2001
Jine wrote: Men.. Pentium-m medmera, är dom verkligen kraftfulla? Går det att spela på sånna? För jag tycker typ "1.7ghz" osv låter väldigt klent för att vara Pentium?
Det är inte processorkraft som är det viktigaste om du ska spela spel, det är grafikkortet.
Men jo, p-m är riktigt snabba trots låg frekvens.
October 12, 2004
Denna maskin har allt som du ville ha.. 512mb minne bara men det kan man lägga i mer vid beställningen.. Men smakar det så kostar det. Powebook G4
November 22, 2001
m0RrE wrote: Denna maskin har allt som du ville ha.. 512mb minne bara men det kan man lägga i mer vid beställningen.. Men smakar det så kostar det. Powebook G4
Hur kan du rekommendera en powerbook till någon som vill ha datorn till att spela?
October 7, 2002
Powerbook G4 är ju riktigt dumt att köpa idag.
Jag håller däremot med om att en Macintosh kan vara ett intressant alternativ - men den som inte väljer att köpa en MacBook Pro i dagsläget borde nog närmast klassas som en aning bakom flötet...
Som kan ses på förstasidan går det dessutom alldeles utmärkt att köra Windows på en MacBook om det krisar - så om du vill spela andra spel än WoW (som finns för Mac) så är det ett lösbart problem.
Slutligen är prestandan i MacBook Pro helt överlägsen den i PowerBook G4, som även det ses i testet...
November 22, 2001
TERdON wrote: Powerbook G4 är ju riktigt dumt att köpa idag.
Jag håller däremot med om att en Macintosh kan vara ett intressant alternativ - men den som inte väljer att köpa en MacBook Pro i dagsläget borde nog närmast klassas som en aning bakom flötet...
Som kan ses på förstasidan går det dessutom alldeles utmärkt att köra Windows på en MacBook om det krisar - så om du vill spela andra spel än WoW (som finns för Mac) så är det ett lösbart problem.
Slutligen är prestandan i MacBook Pro helt överlägsen den i PowerBook G4, som även det ses i testet...
Du har oxå ett helt överlägset pris, den kostar trots allt 6000 mer.
October 7, 2002
Json_81 wrote: Du har oxå ett helt överlägset pris, den kostar trots allt 6000 mer.
Har man ont om kosing är det smartaste man kan göra i mina ögon i turordning:
1) Vänta på MacBook icke-Pro.
2) Skaffa en iBook så länge, det skiljer inte jättemycket upp till PowerBook 12" egentligen (och PowerBook 15" har vad jag vet redan utgått ur sortimentet, så den är inte aktuell, i varje fall inte ny).
3) Köpa en PC istället.
October 12, 2004
Json_81 wrote: Hur kan du rekommendera en powerbook till någon som vill ha datorn till att spela?
Noterade inte att han ville spela.. :P.. Macbook PRO är helt klart ett mycket bra val.. Ska själv köpa en sån nu när som helst.. saken var ju att han ville ha en 17" skärm.. 🙂 råkar ju vara så att iBooken dessutom har ATI Mobility Radeon 9700 with 128MB of DDR SDRAM and dual-link DVI, som nog fungerar aldeles utmärkt tillsammans med WOW.
November 22, 2001
m0RrE wrote: [quote=Json_81]Hur kan du rekommendera en powerbook till någon som vill ha datorn till att spela?
Noterade inte att han ville spela.. :P.. Macbook PRO är helt klart ett mycket bra val.. Ska själv köpa en sån nu när som helst.. saken var ju att han ville ha en 17" skärm.. 🙂 råkar ju vara så att iBooken dessutom har ATI Mobility Radeon 9700 with 128MB of DDR SDRAM and dual-link DVI, som nog fungerar aldeles utmärkt tillsammans med WOW.
Finns ingen ibook med 9700, men jag antar att du menar powerbook.
9700 e inget vidare kort, särskilt inte med tanke på vad man får betala för en 17" powerbook (25 000).
October 28, 2002
Jag har nyligen kopt en Acer TM 3282 som jag ar mycket nojd med. Det sitter en intel CD 1,66 (Nya dubbelkarninga intel CPU'n for barbara datorer), 1gig DDR2 ram, Radeon X1400. 100gig HD.
Denna gick los pa 13, sakert 14 iaf du handlar i Sverige. Dock ar detta en mindre model med 14,1" wide... daremot finns det en storre modell med samma hardvara som heter 5672, 15'4" Wide och fortfarande ganska tunn. Den har ungefar samma pris, den har nog hunnit komma till Sverige dessutom!
Jag ligger aldrig under 40 FPS i max res och allt eyecandy utom Shader effects pa max. (View distance pa 50% dock). X1400 ar dock inte ett sadar jatte hett graff, men prisvart iaf.. x1600 ar nog att foredra.
Den later absolut ingenting heller och blir lite ljummen som max (Dock blir det varmt vid graffets utblas, men dar har du aldrig handen anda!).
April 14, 2006
http://www.datorhandel.com/se/.....erer=buggy
spec säger rätt så mycket..
det är en rätt så bra bärbar dator för pengarna ..
2 Guest(s)