March 9, 2004
Hehe nu är det dags för en ljuduppgradering här hemma 😀
Länk till högtalarna
Z-5500
Men nu till problemet, jag har bara ett integrerat ljudkort som klarar av SPDIF (optisk och Cox). Och då har jag fått för mig att det fungerar alldeles utmärkt att köra på det direkt eftersom signalen är digital hela vägen och då undrar jag om det stämmer eller blir jag tvungen att köpa ett ljudkort iaf?
Edit: Stavning
November 21, 2004
Sålänge du spelar upp dolby digital eller dts genom passthru är det ingen skillnad, men när du lyssnar på annat är det högre kvalité på tex. ett audigy.
Ps. om du är ljudintresserad kan du räkna ut att w-talet inte stämmer... sateliterna ligger på 16w(tot på under 200w). Men det är ganska bra ljud om man tar hänsyn till priset och för de "riktiga" watten.
March 9, 2004
ok tack för svaret
Men då fungerar det alltså inte att köra allt ljud via optisk kabel utan bara DTS och Dolby... så om man kör mp3 genom winamp så fungerar inte det om jag har fattat det rätt?
btw tack för extra infon. Har läst en massa om högtalarna och jag har bara hör en massa bra om dom så jag tror att det blir bra.
November 21, 2004
Det fungerar som sagt utmärkt att skicka stereo till högtalarna genom spdif, dock blir ljudet inte lika bra på ditt inbyggda ljudkort som på ett separat.
Jag har föregångaren z680, liknande men 8" bas ist för 10". De är som sagt helt okej men förvänta dig inte hemmabio-thx-ljud, det är en annan sak. Som f.ö. är mycket dyrare.
October 26, 2004
Alex_88_ wrote: hm... hur kan det bli dåligt ljud med det integrerade ljudkortet?.. signalen är väl digital hela vägen = inte något påverkat ljud???
ett ljudkort har oftast högre snr-värde och lite sånt som gör att det låter lite bättre men så länge du inte har högtalare som är riktigt dyra och du är riktigt duktig att lyssna efter fel så lär du inte märka nån (el iaf ytters liten) skillnad
2 Guest(s)