January 17, 2002
Jag ska snart ge mig in i lite köphandel med datorer. Idag kan man få en AMD 1800+ med GF4 mx och fina delar till för runt 6500:- har jag räknat ut. tänk er då den vanlige svensson som kollar in en välskriven annons om den datorn med priset 9-10.000. Tror ni F*nskapet köper den? ohhhja.
Irrade omkring på blocket.se ett bra tag och samlade in mail om hur mycket folk hade fått datorerna sålt för. Jag höll mig till XP 1800 och 1700 som dom hade satt högstbjudande på. Slutsatsen är att det finns idioter som betalar 11.000 för en sån burk, UTAN skärm dessutom. av 12 mail var det 9 som fick sin 1800 såld för över 10.000. 2 mail innehöll dessutom fakta om köparen. Ena Köparen var en man i 50 års åldern som ville ha en arbets dator, den andre var en mycket ung pojke som med sin mamma diskuterade priset i en halvtimme innan han fick den såld.
Jag känner på mig att det finns pengar att tjäna här, och eftersom man har hyllor och skåp dignande fulla med HDs och div annat tjafs, och en källare med 5 mid chassin i så behöver dom första 2-3 datorerna inte komma på mer än 3500:- om ens det (Prollen som kostar).
En dator för 3500:- som säljs för 10.000:- och vipps så har man tjänat 6500 fina små riksdaler som sedan läggs på nästa dator, och nästa och nästa och nästa...
Kan juh alltid rapportera mina vinster/förluster här när jag kommer igång.
ska bli kul och se om det fungerar som man tänkt sig.
OBS: EV skrivfel beror på att jag sitter på min nya bärbara, och tangenterna sitter enligt mig väldigt fel på den.
September 8, 2001
Jag skulle då inte kallade det för så stort lurendrejeri.
Butikena som man köper delarna av så bygger juh å säljer delarna dyrt de med.
Så om man skulle få köpa delar direkt från fabriken, eller var nu butikerna köper delana ifrån, så skulle det inte vara att luras.
Då leker man juh bara butik.
May 23, 2002
On 2002-06-28 12:41, ruZz wrote:
Kalla det för vad det är, du tänker lura folk helt enkelt. Jävligt dålig stil tycker jag.
Knappast dålig stil. Kolla på t.ex alla tillverkare av märkesdatorer som pumpar ut massor av reklam och säger att "vi har den senaste tekniken" eller "den perfekta spelmaskinen" om en P3 1Ghz och ett integrerat grafikkort som har minnet delat med ramminnet. Sen kostar den maskinen 12000 - 13000 också så det är vad jag kallar lurendrejeri.
January 21, 2002
Bara för att de stora butikerna gör det behöver man ju inte göra det själv. Dålig stil att lura folk på pengar tycker jag även om de förmodigen hade blivit lurade ändå... Vet själv hur det känns att bli lurad på sora pengar, inge roligt när man kommer på vad som hänt 🙁 Speciellt när man inte har så mycket pengar.....
May 10, 2002
dom som man säljer till det dyrt, lr kanske egentligen inte så dyrt jämfört med vad det skulle kosta om dom skulle köpa från butiker rätt av, om man köper delar för 5000kr och sen säljer det för 10000kr så finns det fortfarande datorbutiken som säljer det för runt 15000kr, jag tycker att det är bara bra om man gör så sålänge det är kvalités varor med ett pris under det som storbutikerna säljer det för! då vinner alla på det förutom.. ja de stora butikerna, och om man gör så då måste dom också börja sänka priserna där för att sälja mer, men man kan nog inte konkurera ut ett stort företag på det viset ifall man bara själv gör så
men om man säljer en 233mhz utan skärm och 64mb ram, 4mb graffe för 2000kr, då är det inet schysst
May 9, 2001
Jag sålde min Compaq Presario 5670 för 1300:-
Det var en PII 450 med 256 Mb SDRAM och ett TNT1 kort och 10 Gb hårddisk.
Det vara bara burken jag sålde. Bildskärm, skrivare, tangentbord, mus, DVD:n, det interna modemet behöll jag själv till min nya dator som jag själv satt ihop.
Intel PIII 866 MHz|Intel E815EEA|512Mb RAM|1 Seagate 60 Gb, 1 IBM 30 Gb, 2 Seagate 80 Gb HD|Promise Ultra IDE Controller|CL GeForce 4 Ti4600|Compaq DVD ROM|Plextor 16/10/40|SB Live Platinum|Win XP Pro|Chieftec låda|massor av fläktar
[ Detta Inlägg ändrades av: rsastin den 2002-06-28 16:10 ]
June 18, 2001
On 2002-06-28 13:21, Illern wrote:
Jag skulle då inte kallade det för så stort lurendrejeri.
Butikena som man köper delarna av så bygger juh å säljer delarna dyrt de med.
Så om man skulle få köpa delar direkt från fabriken, eller var nu butikerna köper delana ifrån, så skulle det inte vara att luras.
Då leker man juh bara butik.
Direktförsäljning är det inte många som har, istort sett endast DELL och Gateway, och dom tillverkar inget själva heller men är typ ändå dom ända som lyckats med detta.
Den administrativa biten för att sälja tusentals saker till tusentals kunder kostar!!! Men att sälja tusentals saker till 10 kunder kostar inte lika mycket, dessutom blir frakten flera ggr billigare.
Om fabrikerna skulle ha direktförsäljning skulle priserna höjas rejält, för att inte snacka om de helt plötsligt skulle behöva ha lager av varor dessutom!!!
Allt är idag redan bra timeat och ordet LAGER existerar inte i denna bransch, man använder posten till detta istället!
Nä, däremot får vi se till att folk i detta land börjar köpa mer (eller att vi blir mer folk) så att vi blir en handelskraftigare nation typ Tyskland eller Kanada. Men det är inte lätt när vi inte ens är 9 miljoner!
May 10, 2002
så du tycker att man ska köpa en sämre dator för tusenlappen dyrare istället för att köpa in från utlandet och inte bara tjäna pengar utan också bättre dator rent allmänt! och cclcomputers där jag köper från, dom har utmärk service och support, snabba svar på alla frågor man mailar in, tycker personligen bara det är löjligt att företag som dell ska kunna sälja datorer men men, det finns dom som vet om att man kan köpa billigare och bättre, och det finns dom som vill ha en snabb kontorsdator lr nåt åt det hållet och inte är inne på datahårdvara. men jag kommer aldrig köpa en dator från nåt sånt företag, man har också mer frihet när man får välja själv vad man ska ha med i datorn som man får när man plockar ihop en själv! inte roligt att köpa en dator från dell och så får man med saker man egentligen inte behöver som kostar flera tusen extra t.ex skrivare och modem om man har fast lina.. ! skam
2 Guest(s)