November 8, 2005
Hej. Har tänkt köpa mig en nya skärm efter jul men vet inte riktigt vilken man ska köpa. Har kollat runt lite sökt kollat forum osv men får inte klämm på va man ska ha. Den ska funka till spel,surfing, film är inte så viktigt då ja oftast kör på tv-out. Helst inte över 4000kr, ska ha dvi. ska va snygg.
February 23, 2004
goffemannen wrote: Hej. Har tänkt köpa mig en nya skärm efter jul men vet inte riktigt vilken man ska köpa. Har kollat runt lite sökt kollat forum osv men får inte klämm på va man ska ha. Den ska funka till spel,surfing, film är inte så viktigt då ja oftast kör på tv-out. Helst inte över 4000kr, ska ha dvi. ska va snygg.
Hyundai Imagequest L90D+
http://www.datorbutiken.com/se.....d=HYL90DPL
Där har du en bra skärm, kika på den och återkom gärna.
November 8, 2005
Ramon wrote: [quote=goffemannen]Hej. Har tänkt köpa mig en nya skärm efter jul men vet inte riktigt vilken man ska köpa. Har kollat runt lite sökt kollat forum osv men får inte klämm på va man ska ha. Den ska funka till spel,surfing, film är inte så viktigt då ja oftast kör på tv-out. Helst inte över 4000kr, ska ha dvi. ska va snygg.
Hyundai Imagequest L90D+
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HYL90DPL
den ser väl bra ut =). nån som testat den?
February 23, 2004
goffemannen wrote: [quote=Ramon][quote=goffemannen]Hej. Har tänkt köpa mig en nya skärm efter jul men vet inte riktigt vilken man ska köpa. Har kollat runt lite sökt kollat forum osv men får inte klämm på va man ska ha. Den ska funka till spel,surfing, film är inte så viktigt då ja oftast kör på tv-out. Helst inte över 4000kr, ska ha dvi. ska va snygg.
Hyundai Imagequest L90D+
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HYL90DPL
den ser väl bra ut =). nån som testat den?
Jag vet en kompis som köpt en Hyundai-TFT och han är helnöjd med den! Kanske är den som jag länka till, för den hade fått ett antal utmärkelser.
February 23, 2004
En annan polare har en 19" Samsung, 4ms. Kommer ej ihåg modellnamn, men tror det är en sån här:
http://www.datorbutiken.com/se.....d=SAM930BF
Den har snabbare resp.tid än Hyundaien ovan, dock ingen pivotfunktion bl.a. Men det är bara att jämföra dessa två och se vilken som passar dig bäst, skiljer lite i övrigt med.
February 23, 2004
goffemannen wrote: okej. men iom de att Hyundaien har fått bra betyg osv så borde de va ett mer säkert köp väl?
Ja, det tycker jag. Iofs så har Samsungen 4ms mindre i resp.tid än Hyundaien, men frågan är hur mkt man märker det, visst det märks (en "ovan" datoranvändare kanske inte märker skillnad ens).
Men Hyundaien är ljusstarkare, vilket jag tycker är viktigt, den har pivotfunktion (du kan vrida skärmen) + inbyggda högtalare (mindre viktigt egentligen men ett + att det finns), den är TCO99/03 certifierad, Samsungen är endast TCO99 certifierad, denna är lättare än Samsungen, har 10grader mindre betraktningsvinkel (märks knappt). Så av dessa två hade jag nog valt Hyundaien, den har fler bra punkter.
Visst är resp.tid viktigt med, men en skärm med 8ms får du i princip inga eftersläp/hack alls (inte pga skärmen alltså), du ser att en 4ms är lite snabbare om du har en 8ms och en 4ms bredvid varandra, men med tanke på denna lilla skillnad är det då viktigare med ljusstyrkan, och Samsungen har ganska mkt sämre. Dessutom så har Hyundaien fått bra betyg i flera tester, Samsungen har jag inte sett något test på (fast den kan ju vara skitbra ändå, helt ok om man tittar på specsen). Det är pålitliga testare som gett den bra betyg med, Pc För Alla, Toms Hardware, Pc Gamer m.fl.
Så välj Hyundaien tycker jag iaf.
Test på Hyundaien
http://www.testcentret.idg.se/.....p?pID=5854
February 23, 2004
goffemannen wrote: okej. men ja får fundera på de =). blir som sagt nån gång efter jul.
vet du va de är för spec på denna. Sony SDM-M81
tror du man kommer märka stor skillnad mellan den och hyundaien?
Njae, en engelsk tidning gav den 2 av 5 i poäng, kikade på specsen och den är sämre än Hyundaien... Konstrasten bland annat är mycket sämre.
February 23, 2004
goffemannen wrote: okej. så man kommer märka skillnad då
Japps, kontrasten är ju antalet gråskalor som skärmen klarar av att visa/använder sig av. Sonyn du skrev har 300:1 (alltså 300 gråskalor/nivåer) medan Hyundaien har 700:1, denna skärm är alltså detaljrikare och skarpare än Sonyn. Sen så har Sonyn en ljusstyrka på 200cd/m2, medan Hyundaiens ljusstyrka ligger på 300cd/m2. Det syns direkt om du hade sett de båda bredvid varandra, jag vet. Jag har länge kikat på plasma och lcd-tv t.ex. Ser man bilden som en plasma har (har kikat på Sonys 42"are som inte var billig) och bredvid denna fanns en Philips 37" lcd-tv. Lcd-tv:n var mkt ljusstarkare och det märktes direkt på bildkvalitén, den var skarpare, finare färger etc. Så det är viktigt med ljusstyrka och kontrast. Den Sonyn du skrev verkar vara en äldre modell med, för de större svenska webbdatorbutikerna hade inte den modellen. Jag hade tagit Hyundaien.
November 8, 2005
okej. jo de är en äldre modell. ja har den nu. en på jobbet som köpte ny så ja köpte hans för en billig peng för ja behövde en platt skärm pga utrymme. Han köpte ny pga att DVI ingången gått sönder. Å när ja köpte den hade ja bara VGA utgång på datorn. Men nu när ja köpte ny dator så vill ja även byta skärm.
February 23, 2004
goffemannen wrote: okej. jo de är en äldre modell. ja har den nu. en på jobbet som köpte ny så ja köpte hans för en billig peng för ja behövde en platt skärm pga utrymme. Han köpte ny pga att DVI ingången gått sönder. Å när ja köpte den hade ja bara VGA utgång på datorn. Men nu när ja köpte ny dator så vill ja även byta skärm.
Okej, jag förstår. Ja, det blir en viss skillnad med vga som är analog jämfört med dvi som är digital. Du kommer att märka positiva skillnader mellan Sonyn och Hyundaien... Men som sagt, fundera på det, men Hyundaien är ett bra val. Kolla priser innan du köper den, kanske finns för en billigare peng hos någon annan vid tillfället du skall köpa skärm! Hursomhelst, lycka till med köpet
November 8, 2005
Ramon wrote: [quote=goffemannen]okej. jo de är en äldre modell. ja har den nu. en på jobbet som köpte ny så ja köpte hans för en billig peng för ja behövde en platt skärm pga utrymme. Han köpte ny pga att DVI ingången gått sönder. Å när ja köpte den hade ja bara VGA utgång på datorn. Men nu när ja köpte ny dator så vill ja även byta skärm.
Okej, jag förstår. Ja, det blir en viss skillnad med vga som är analog jämfört med dvi som är digital. Men som sagt, fundera på det, men Hyundaien är ett bra val. Kolla priser innan du köper den, kanske finns för en billigare peng hos någon annan! Hursomhelst, lycka till med köpet
http://www.buggy.nu
http://www.pricerunner.se
japp så ligger det till. Ja har hört lite både och om skillnad mellan VGA och DVI. Men ja har ett tag på mig och fundera så. Du ska ha tack för hjälpen iaf.
June 7, 2004
Denna är aningen dyrare, men hur står den i jämförelse med ovan nämnda skärmar?
February 23, 2004
geronimo wrote: Denna är aningen dyrare, men hur står den i jämförelse med ovan nämnda skärmar?
Sämre ljusstyrka än Hyundaien, bättre än Sonyn. Sämre kontrast än Hyundaien, bättre än Sonyn. Har pivotfunktion. TCO99 certifierad. Lite tyngre än Hyundaien. Annars rätt lik den. Så Hyundaien är fortfarande mer prisvärd. Grejjen är att Lacie är ett stort varumärke, så man betalar en del för att det står Lacie och inte Hyundai på skärmen... För rent tekniskt (och även praktiskt då det bevisats av tester, har dock inte sett test på den skärm du länkade till, säkert bra den med, men Hyundaien är mkt mer prisvärd) så är Hyundaien bättre fast den är billigare.
June 7, 2004
Ramon wrote: [quote=geronimo]Denna är aningen dyrare, men hur står den i jämförelse med ovan nämnda skärmar?
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e928831&ReferId=3
Sämre ljusstyrka än Hyundaien, bättre än Sonyn. Sämre kontrast än Hyundaien, bättre än Sonyn. Har pivotfunktion. TCO99 certifierad. Lite tyngre än Hyundaien. Annars rätt lik den. Så Hyundaien är fortfarande mer prisvärd. Grejjen är att Lacie är ett stort varumärke, så man betalar en del för att det står Lacie och inte Hyundai på skärmen... För rent tekniskt (och även praktiskt då det bevisats av tester, har dock inte sett test på den skärm du länkade till, säkert bra den med, men Hyundaien är mkt mer prisvärd) så är Hyundaien bättre fast den är billigare.
Hejsan!
Detta är en av marknadens bästa skärma. Enda skärmen som slår den idag är eizos coloredge serie. Hyundaien kommer inte en i närheten i kvalité. Här betalar man inte det minsta extra för märket utan för kvalitén.
February 23, 2004
geronimo wrote: [quote=Ramon][quote=geronimo]Denna är aningen dyrare, men hur står den i jämförelse med ovan nämnda skärmar?
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e928831&ReferId=3
Hejsan!
Detta är en av marknadens bästa skärma. Enda skärmen som slår den idag är eizos coloredge serie. Hyundaien kommer inte en i närheten i kvalité. Här betalar man inte det minsta extra för märket utan för kvalitén.
Som jag skrev ovan så jämförde jag Hyundaien och den skärm du länka till genom specsen, då jag inte sett din länkade skärm i verkligheten. Allt som är bättre teoretiskt behöver nödvändigtvis inte vara det i praktiken, MEN i detta fall kan jag inte tänka mig något annat. Hyundaien har bättre ljusstyrka, kontrast och uppdat.frekvens etc. Och detta har tester bevisat. Jag hittade ett test bl.a. På den du länka till och den fick sämre betyg än Hyundaien.
Jag har kikat på vägg-tv länge nu, kikade bl.a. på två 32"are, det skiljde inte så mkt på ljusstyrkan på pappret, men jag såg direkt vilken skärmen som hade mer ljusstyrka och det stämde i teorin också. Plus att du länkade till en skärm med 18ms, på en TFT är det i det sämsta laget idag, särskilt ifall man vill kunna spela snabbare spel utan hack/eftersläp. Hyundaien har 8ms, det är inte lite skillnad kan jag lova.
Så jag undrar ganska intresserat vad du grundar dina uttalanden på? Har du sett den i verkligheten? Tester? Vilka har testat? Pålitliga? (kollar man t.ex. upp något spel på gamerankings, så finns det alltid några pappskallar som ger typ alla spel 100%. Inget kan vara så bra, isf kommer det aldrig finnas bättre än den...etc.).
Eizo, ja det är en historia för sig. Man kan inte jämföra en mkt dyrare skärm med dessa två, det är ju nästan givet vem som vinner den duellen. Eizo gör nästan (de har en del mindre bra skärmar med) bara topp-skärmar.
Sen så frågade trådskaparen om en skärm omkring 4000kr, helst inte över. Har du kollat vad den skärm du länkade till kostar? I så fall är det dags, 11 366:- inkl.moms, det var underfär 3ggr så mkt som trådskaparen som max tänkt lägga ut.
Tror jag fick med allt där, om inte så återkommer jag.
1 Guest(s)