July 5, 2002
Hoj!
Erfarenheter av Acer?!
Jag skall nu köpa min första bärbara dator och håller som bäst på och kollar runt vad som finns på marknaden.
Jag har en bra speldatorn men vill ha en bärbar för skolarbete och vid resor. Sen tänker jag även använda den till att kika på film med samt spela Football Manager 200X (6). Jag har med andra ord inga större krav på prestanda.
Maxpris ca 7000:- kr
Jag har som sagt kikat runt lite och sett att Acer har datorer som ser bra ut (prestandamässigt) och är billiga.
Jag har hört både det ena och det andra om dem, att de är bra, att de är kassa och går sönder hela tiden samt att de har kass support. Vad har ni för erfarenheter av Acer?
Andra köptips tas även de tacksamt emot.
Acer Aspire 3102WLMi Sempron ?? 6 779 kr på inet.se
HP nx6310 Celeron M410 1,46GHz kan vara något? 5 845 kr på inet.se
tacksam för lite vägledning!
// Mattias
August 16, 2003
Acer fungerar väl, men jag gillar dom inte.
Acern som jag har tillgång till där tar mellanslag inte alltid när man trycker ner den (kanske inte gäller alla) sen så stog det på ettiketten att det skulle vara WLAN, men det fanns inget WLAN kort i datorn, när jag upptäckte det fick jag i alla fall ett externt av firman som sålde den. så om du köper en Acer kolla så att du får allt som du ahr betalat för 😉
Dell XPS ftw! dock så överskrider det din budget 😀
July 18, 2003
Köpte en acer travelmate med en 15" ws skärm, ~6900 kr kostade den.
Laptopen kändes mycket robust och var av hög kvalité generelt.
Men... Skärmen var bokstavligen SKIT att göra något på förutom att surfa och skriva på, den återgav färger så himla dåligt, har aldrig sett en så dålig skärm på en ny laptop...
Skärmen var dock högupplöst (över 1024*768) men det räcker inte...
Det är mina erfarenhter av acer 🙂
(annars finns det macbook för ~9000 kr för studenter)
January 8, 2003
Dry_Ice wrote: Köpte en acer travelmate med en 15" ws skärm, ~6900 kr kostade den.
Laptopen kändes mycket robust och var av hög kvalité generelt.
Men... Skärmen var bokstavligen SKIT att göra något på förutom att surfa och skriva på, den återgav färger så himla dåligt, har aldrig sett en så dålig skärm på en ny laptop...
Skärmen var dock högupplöst (över 1024*768) men det räcker inte...
Det är mina erfarenhter av acer 🙂
(annars finns det macbook för ~9000 kr för studenter)
Om du ställer in rätt native upplösning för en WS skärm ska du se att den blir mycket bättre än med 1024*768. Jag var hos en polare som med köpte en Acer med 15" WS skärm och han körde den i 1024*768, färgerna längs upp å nere var helt summa med konstiga fält.. Gick in på deras hemsida och kollade vad rekomenderad upplösning var, ställde in den å sen var skärmen som natt dag. Dock kommer jag inte ihåg vilken upplösningen var just nu men kolla in på deras hemsida du med å sök upp din laptop.
March 11, 2003
Min erfarenhet av Acer är att man får hyffsat mycket för pengarna. Tjejen köpte sin för snart 3 år sedan, och den är fortfarande nice. Enda problemet med den har varit att kylpastan torkade, och därför blev den ganska lätt varm. Plockade ur den, och körde lite riktig pasta, och sedan dess har den inte varvat upp en enda gång.
Förutom den så har grannarna två Acer, som de har bett mig välja ut. Båda ganska budget, men helt OK. Dock så var det precis som någon skrev, fel upplösning inställd på dem när de levererades, vilket gjorde att de såg skit ut, men nu är de nöjda båda två.
August 9, 2005
Acer är väl rätt ok. Man får väl rätt bra valuta för pengarna och dom verkar väl hålla rätt ok. Men det jag har märkt av dom man känner som har Acer är att batteriet laddar ut sig på en dag när datorn är avstängd efter ca ett år. Kan ju vara lite småjobbigt, men det kanske dom har gjort något år på 1-2 år.
Sen när det gäller Football Manager 200X så älskar ju det RAM, så det kanske är något att prioritera.
August 11, 2005
ett råd till alla som ska köpa laptops:
Får ni möjligheten att köpa till en förlängning av garantin/ extra försäkring på x antal år så gör det.
delar till laptops är dyra och ibland kan det vara surt att välja mellan att reparera en dator osm är lite mer än ett år för samma pengar som man kan få en ny (men kanske sämre) laptop.
Ett exempel: Skärmen på min aspire 1705 slocknade bara sådär och jag lämnade in den. Hade jag inte haft den extra garantin (som ingick vid köpet) så hade jag fått punga ut dryga 7 lakan ur egen ficka.
Angående acer:
Alla märken har budgetversioner och det är precis vad de är, _budget_. Ju mer man betalar desto bättre saker får man ( likt allt annat) men det betyder automatiskt inte att datorn i fråga är felfri eller att den kommer funka felfritt. Måndags exemplar finns överallt.
Sjä'lv har jag en acer och den har jag fått lämna in några ggr under dessa tre år. Men överlag har jag varit väldigt nöjd med den.
July 16, 2003
Vet ni vad djävulen heter på "Kassakstanska" ... jo just det Acer!
Nä fy på mig, fara med osanning sådär..
Acer är marknadsledande funktioner och pris, speciellt tillsammans. Men driftsäkerheten och supporten är milt uttryckt usel. Vi vågar inte sälja Acer längre.
Kolla om du kan hitta en HP på kampanj, gärna en NX eller NC men de rena konsumentburkarna är också helt OK.
EDIT: Man lämnar inte in Acer laptops på service. Man skickar den till Tyskland, så räkna med en round-tripp på 2-3 veckor.
July 16, 2003
csm101 wrote: Ah, lite hysch hysch då 😉 hehe
Men driftsäkerheten, var det bågot genomgående för alla acermodeller eller var det vissa specifika som hade problem?
Det var en riktig tuttifrutti blandning av problem. Får väl säga inom low/mid segmentet. Har sålt för få High-End Acer laptops för att ha riktigt torrt på fötterna inom det segmentet. Det grundar sig på dockningslösningen som Acer använder, typ en dockningslist som ansluts till laptopen via en "scart" liknande kontakt. Som har en benägenhet att lossna.. tvi.
Men det är ju som sagt var samma support oavsett low/mid/high sortiment.
August 16, 2003
jag var hos min gudmor igår (eller hon är bortrest och jag passar katten) hur som helst så ville hon att jag skulle fixa lite med hennes Ferarri (3000), (något program hade skitit sig och hon hade spyware) trots att den är från 2003 så känns den väldigt modern och har allt man behöver och lite till, skärmen och allt var mycket fin.
så deras high-end / Ferarri är att rekomendera, men det kostar nog också 😛
July 5, 2002
Trilogic wrote: Vet ni vad djävulen heter på "Kassakstanska" ... jo just det Acer!
Acer är marknadsledande funktioner och pris, speciellt tillsammans. Men driftsäkerheten och supporten är milt uttryckt usel. Vi vågar inte sälja Acer längre.
Kolla om du kan hitta en HP på kampanj, gärna en NX eller NC men de rena konsumentburkarna är också helt OK.EDIT: Man lämnar inte in Acer laptops på service. Man skickar den till Tyskland, så räkna med en round-tripp på 2-3 veckor.
Så du kan rekommendera en HP nx6325?? och sedan att jag köper till mer minne.
August 11, 2005
Trilogic wrote:
EDIT: Man lämnar inte in Acer laptops på service. Man skickar den till Tyskland, så räkna med en round-tripp på 2-3 veckor.
Vissa ställen får utföra mindre reparationer på plats, tex infocare.
Så alla åker inte till tyskland, men tiden på 2 veckor kan man nog räkna med ändå...
July 16, 2003
ConZec wrote: [quote=Trilogic]Vet ni vad djävulen heter på "Kassakstanska" ... jo just det Acer!
Kolla om du kan hitta en HP på kampanj, gärna en NX eller NC men de rena konsumentburkarna är också helt OK.EDIT: Man lämnar inte in Acer laptops på service. Man skickar den till Tyskland, så räkna med en round-tripp på 2-3 veckor.
Så du kan rekommendera en HP nx6325?? och sedan att jag köper till mer minne.
Jupp, klar rekommendation..
Min kollega har precis köpt en till sina föräldrar.
1 Guest(s)