köpa barebone|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
köpa barebone
lofe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 41
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 16, 2006 - 6:26 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Har funderingar på att köpa en barebone. Just nu väljer jag mellan:

http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=324239
och
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=310722

Billigaste pris för dessa enligt prisjakt.nu är ca 200kr för Aopen och 2500 för Shuttle.

Shuttle verkar ha bra kvalitet på sina barebones, men min fråga är om Aopen är lika bra vad gäller kvalitet och ljudnivå? Framförallt ljudnivå är viktig. Någon kanske har någon erfarenhet av AOpen EZ482?

Tacksam för tips och råd.

lofe

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1077987
September 16, 2006 - 6:43 am
sp_Permalink sp_Print

Fast frågan är väl varför du vill ha en barebone? Min mening är att de har blivit en aning onödiga. Laptopparna har blivit så pass bra att man faktiskt kan göra en hel del på dem, och spelmaskinerna har blivit så krävande att man har problem att trycka in allt man behöver i en barebone, med bibehållen kylning.

lofe
Medlem
1078002
September 16, 2006 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Fast frågan är väl varför du vill ha en barebone? Min mening är att de har blivit en aning onödiga. Laptopparna har blivit så pass bra att man faktiskt kan göra en hel del på dem, och spelmaskinerna har blivit så krävande att man har problem att trycka in allt man behöver i en barebone, med bibehållen kylning.

Därför att jag tycker dom är snygga och tar lite plats. Jag kommer inte att använda den till spel utan mest till att spela in musik på amatörnivå (behöver därför en pci-plats till ljudkortet), men även till att redigera familjens digitalvideoinspelningar.

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
1078059
September 16, 2006 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har själv en gammal shuttle SN45G är väl en klenod vid det här laget 🙂 Så länge du ser till att skaffa ett grafikkort utan fläkt så blir en shuttlebarebone hyffsat tyst. Shuttle har gjort SFF låder längre än vad aopen gjort och de inriktar sig helt och hållet på barebonelösningar. Så jag tror det har mer erfarenhet än aopen på att göra små, smidiga och tysta lådor. Men som "denstore" sa, ska du ha något som är riktigt tysst så är det en laptop som gäller. Finns faktiskt ett cardbusljudkort från creative som ska vara helt ok. Eller en ännu mindre barebone med någon form av laptop-processor. Jag vet dock inte om de finns med plats för vettigt ljudkort. Eller så väntar du tills Shuttle släpper vettiga barebones med core 2 duo stöd (kanske de redan gjort) eftersom core 2 duo inte utvecklar så mycket värme så borde det vara en perfekt kandidat för en tyst SFF Dator.

lofe
Medlem
1078064
September 16, 2006 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för råden! Jag tror jag avvaktar ett tag med att köpa nytt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 527
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL