Köpa låtar på nätet = bedrägeri!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Köpa låtar på nätet = bedrägeri!
holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 28, 2006 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har köpt ett antal mp3låtar från nätet. Både från Itunes Store, och någon annan nätbutik.
När jag sedan ska spela dessa i min mp3spelare, eller mobil så funkar inte dom låtarna.
Tydligen så funkar låtarna bara på datorn som dom laddats ner på.
Är inte detta en form av bedrägeri från nätsajterna?
Köper jag inte rättigheterna till att använda låten var jag vill? Vill ju tex kunna bränna ner låten och spela i bilen ju
Blir så j**la sur på sånt här.
Tro fan att man tankar musik istället.

Vad har ni för tankar ang detta?

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1089601
October 28, 2006 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Mina kusiner i danmark är stenhårda på o INTE ladda "olagligt" de köper musiken via nån rysk site.

Jo Fick jue sånna dära grantis lappar från loka man köpte förr, jag prova de o tanka o det va jue fan i WMA med DRM sicket skit så de slutade jag snabbt med..

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1089607
October 28, 2006 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

jag har för mig att de först måste spelas upp minst en gång i Windows Media Player, för att den ska kunna ladda hem rättigheterna till låten korrekt (har för mig att det står så på CDON.COM iaf)

edit:

CDON.COM wrote: Kopiera musiken till en CD
Kontrollera att du har en CD-brännare på din dator med rätt mjukvara.

1. Om det är WMA-filer du vill bränna måste licenserna för dem laddas ner först. Du måste påbörja uppspelning av varje fil för att licensen för just den filen ska laddas ner. Om Mediaspelaren inte kan ladda ned licensen beror det troligen på att du har en brandvägg installerad och den är konfigurerad för att inte låta Mediaspelaren komma åt Internet, alternativt att Mediaspelaren är inställd för att inte hämta licenser för skyddat material automatiskt.
2. I Windows Media Player, skapa en ny spellista från Mediabilioteket
3. Lägg till låtarna till spellistan
4. Använd "Kopiera till CD"-funktionen från filmenyn.

Om du får ett meddelande om att en licens saknas eller är felaktig, spela upp filen det är problem med för att ladda ned licensen för filen.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1089613
October 28, 2006 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

Det står ju i rättigheterna vad du får göra och vad du inte får göra. Skiten från itunes går väl bara att spela upp i just itunes och på ipods.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1089649
October 28, 2006 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där är DRM i ett nötskal. Själv skulle jag aldrig köpa DRM-skyddad musik. Fattar inte skivbolagen att DRM bara gör det mer attraktivt att piratkopiera?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1089656
October 28, 2006 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Det står ju i rättigheterna vad du får göra och vad du inte får göra. Skiten från itunes går väl bara att spela upp i just itunes och på ipods.

Nja, det går ju bränna till cd (wav) och omkoda till icke-DRM mp3 därifrån så...

Men jag håller med holetaker, men jag undrar lite hur någon (iaf som är någotsånär inne vad som gäller) kan vara så urbota :apa:-korkad köpa DRMad musik/film? 🙄 Det gäller både Apple och Microsofts system...

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
1090306
October 31, 2006 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=Mean Machine]Det står ju i rättigheterna vad du får göra och vad du inte får göra. Skiten från itunes går väl bara att spela upp i just itunes och på ipods.

Nja, det går ju bränna till cd (wav) och omkoda till icke-DRM mp3 därifrån så...

Men jag håller med holetaker, men jag undrar lite hur någon (iaf som är någotsånär inne vad som gäller) kan vara så urbota :apa:-korkad köpa DRMad musik/film? 🙄 Det gäller både Apple och Microsofts system...

När jag har handlat låtar har det minsann inte stått någon varningskylt som sagt att låten endast går att spela si eller så. Dock har jag inte läst allt som står, utan varit där för att handla musik.
Tycker att det borde stå vilket sorts skydd låten har.

tekman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
1090324
October 31, 2006 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

Holetaker wrote: Köper jag inte rättigheterna till att använda låten var jag vill?

Nej, det gjorde du tyvärr inte. Du får köpa från bättre ställen istället. Klicktrack är bra. MP3:or utan tjafs:
http://www.klicktrack.com

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 337
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL