köpa ny dator??|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
köpa ny dator??
chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1614
sp_UserOfflineSmall Offline
1038396
May 4, 2006 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

huvudfrågan för mig är knappast hurvida prestandan kommer bli bättre utan mer omden kommer gå att uppgradera i framtiden utan att köpa nytt moderkort...

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
1038407
May 4, 2006 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

PaPPa wrote: [quote=arion]Jo, visst kan man tycka att man aldrig ska vänta eftersom det hela tiden kommer nytt, saker som helt nya processorarktiekturer och ny version av dx och att DDR inte kommer användas längre tycker jag är lite större saker, händer ju med några års mellanrum

man måste ju fråga sig hur mycket det ger...
realistiskt sett hur stor prestandaskillnad blir det och hur stor extra kostnad det är.
skall man se nyktert på det så har jag extremt svårt att tro att motsvarande modell av nästa cpu/ram-sticka skulle ge mer än 5-10% prestanda förbättring(i syntetiska benchmarks och mindre i praktiska). historiskt sett så ger det mindre. kolla bara när p4 lanserades, instegsmodellerna hade tom sämre prestanda OCH pris/prestanda än motsvarande p3'a.
samma sak när det gäller grafikkort, hur många spel kommer vara ospelbara med nuvarande generation grafikkort som nästa generation klarar av, den enda skillnaden är möjligen att du får spela i 1280*1024 istf 1600*1200 och ärligt talat har det någon betydelse förutom att signaturen på dina foruminlägg ser ballare ut?

så jag säger fortfarande KÖP, vänta på ballare teknologier kostar bara tid och pengar

har du nån aning om vad jag pratar om?

Att köpa DDR2 handlar väll inte om prestanda utan snarare om framtidssäkerhet. Ungefär som att köpa SDRAM tre månader innan DDR kom.
Och har du sett testerna av intels nya arkitektur?, dom ska vara hyffsat billiga, klocka bra och vara bra mycket bättre än A64.
Och DirectX, kolla bara på skillnaden mellan dx8 och 9. Det handlar väll mer om utseende än prestanda, men att spela tex FarCry utan dx9 är ju inte alls samma sak. vet inte riktigt vad Dx10 kommer att innebära, men det känns ju iaf dumt att köpa ett nytt grafikkort som inte stödjer det senaste om ett halvår.

jag skulle väntat lite, eftersom den datorn du har duger ett tag till.

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
1038408
May 4, 2006 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: huvudfrågan för mig är knappast hurvida prestandan kommer bli bättre utan mer omden kommer gå att uppgradera i framtiden utan att köpa nytt moderkort...

För sånna saker bör du som sagt vänta lite. s939 sjunger på sista refrängen om man säger så... precis som DDR.

PaPPa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 677
1038432
May 4, 2006 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

arion wrote:

har du nån aning om vad jag pratar om?

Att köpa DDR2 handlar väll inte om prestanda utan snarare om framtidssäkerhet. Ungefär som att köpa SDRAM tre månader innan DDR kom.
Och har du sett testerna av intels nya arkitektur?, dom ska vara hyffsat billiga, klocka bra och vara bra mycket bättre än A64.
Och DirectX, kolla bara på skillnaden mellan dx8 och 9. Det handlar väll mer om utseende än prestanda, men att spela tex FarCry utan dx9 är ju inte alls samma sak. vet inte riktigt vad Dx10 kommer att innebära, men det känns ju iaf dumt att köpa ett nytt grafikkort som inte stödjer det senaste om ett halvår.

jag skulle väntat lite, eftersom den datorn du har duger ett tag till.

tja senast jag kollade på datorbutiken så sålde de fortfarande sdram. och jag kan nästintill garantera att ddr fortfarande säljs om 2 år, så om man vill stoppa i mer minne då så är det bara att köpa.

Har du sett några tester på färdiga konsumentprodukter på nya arkitekturen, och i så fall på komponenter i samma prisklass som vi har pratat här? VET du vad de kommer kosta, eller bara läst uppskattade slutpriser!?

det må vara sant att dx9 spel innehåller mer ögongodis än dx8... dx9 kort kan spela dx10 spel, drivrutinerna innehåller stöd för sådant, det finns dock inget hårdvarustöd för det så därav att du kanske måste gå ner i upplösning om du vill ha allt ögongodis påslaget.
sen till nästa fråga... dagen dx9 släpptes hur många spel stödde det fanns det ute? månaden efter? inom samma år?
när man "måste" ha ett grafikkort som stödjer det så är det ändå förmodligen dags att uppgradera det gamla i vilket fall som helst.

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1038563
May 4, 2006 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

oh my, i can't decide whos most convincing... jag tror jag ska vänta ett litet tag till mina pengar är lite mer säkrade, sen får jag se om jag känner att jag vill köpa eller inte... för som arion sa så är min dator fortfarande duglig, och jag vet egentligen inte varför jag ska ha en ny (mest för sakens skull)...

men jag vill verkligen tacka alla som hjälpt mig i denna tråd... jag är inspirerad 🙂

Hakkas
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
1039007
May 6, 2006 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: oh my, i can't decide whos most convincing... jag tror jag ska vänta ett litet tag till mina pengar är lite mer säkrade, sen får jag se om jag känner att jag vill köpa eller inte... för som arion sa så är min dator fortfarande duglig, och jag vet egentligen inte varför jag ska ha en ny (mest för sakens skull)...

men jag vill verkligen tacka alla som hjälpt mig i denna tråd... jag är inspirerad 🙂

Precis som du säger, vänta så du har pengarna i handen och känn efter då om du vill ha en ny dator, och vill du det så ska du INTE vänta. Nån som pratar om att S939 håller på att dö ut behöver läsa på mer än det han lär sig på förskolan. Hittils så har testerna med nya amd sockeln visat på minimal prestanda vinst men bättre temperatur p.g.a att den går på lägre w. Intels nya verkar va fina grejor men du kommer inte få speciellt mycket för dina pengar om du ska köpa nått nytt och häftigt.

Ska du köpa så köp en amd dualcore 1-2 gb ram minne och ett hyggligt grafik kort t.ex x1800/7800/7900 så kommer du kunna använda och uppgradera den lika länge som du haft din nuvarande dator.

EDIT: Andreas_k:s ihop plock såg bäst ut av dom som är postade i den här tråden
http://www.komplett.se/k/shopl.....9DCC2EF835
Inget dåligt köp bara att köpa in en sticka ram till så har du en riktigt bra dator 🙂

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1039031
May 6, 2006 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

tack så mycket Hakkas, jag ska göra som du säger 🙂

EDIT: Just nu funderar jag lite i att vänta och satsa på ett Nintendo WII och en massa balla tillbehör och spel istället 😀

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1039113
May 6, 2006 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

ojojoj, skriva att du vill köpa ett tv-spel på ett hårdvaruforum 😉

EDIT: Akta dig för att beställa 7900GT om du inte är säker på att stället du beställer från har det på lager, det är brist på dom chippen... har väntat på mitt i typ 2 veckor 🙁

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1039131
May 6, 2006 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Templar- wrote: ojojoj, skriva att du vill köpa ett tv-spel på ett hårdvaruforum 😉

EDIT: Akta dig för att beställa 7900GT om du inte är säker på att stället du beställer från har det på lager, det är brist på dom chippen... har väntat på mitt i typ 2 veckor 🙁

äsh då... jag kan garantera att minst 20% av NH befolkningen har eller har planerat att skaffa ett 360, PS3 eller WII

aj aj det låter inte så skoj...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 352
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL