June 6, 2006
Hittade nu ett för 2095kr på Komplett : http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=320722
July 21, 2006
Tack allihopa för era svar, dock så undrar jag ännu om jag inte borde satsa på ett bättre graffe, det tar ju visserligen en stund förrän Vista släpps, plus att MS antagligen släpper SP1 till Vista när de märker vilka stabilitetsproblem och säkerhetshål de har. Ta XP t.ex. använder nu just brorsans dator eftersom min egen gått sönder 🙁 , 900MHz Athlon, 512 DDR, alltså en ganska dålig burk. Den kör XP pro med SP2, dock så går det inte att installera de senaste uppdateringarna av ngn anledning, saknas antagligen uppdateringar från de senaste 10 månaderna, möjligtvis ännu mera.
Den bootar om hela tiden, eller så fryser den, och så har det ju varit med många av MS nya os när de var nya, ostabila och inte så säkra heller, så det kommer nog att ta en stund förrän jag byter os till Vista, oberoende av hur bra det än är. Så jag undrar om jag inte borde skaffa ett 7950GX2 kort eftersom jag mestadels kommer att spela, men ikväll dök ett nytt problem upp, jag körde nämligen i diket med bilen, nära att volta med den, så imorgon får jag se hur mkt som måste repareras på den, och hur mkt det kommer att kosta, så jag får se hur mkt min datorbudget påverkas av detta.
Men jag undrar om det vore värt att köpa ett bra graffe nu, 7950GX2 presterar ju mkt bättre en t.ex. ett 7900GTX, eftersom det är två sådana monterade på varandra, dock så har man ju klockat ner det lite, men ett 7900GTX kostar ca 4400kr i Finland, medan ett 7950GX2 kostar ca 5700kr, det är visserligen 1300kr dyrare, men presterar å andra sidan mkt bättre en ät 7900GTX, så det blir antagligen ett 7950GX2 om jag köper ett högpresterande kort, men om jag måste välja budgetvägen blir det väl typ ett 7600GT eller ngt motsvarande ATI.
Eftersom jag är studerar inom elektronik/telekommunikation/databranschen så behöver jag naturligtvis en burk, klarar mig inte utan, men vad skulle ni göra? Har ju ännu kvar min gamla burk, skulle ni köpa ett nytt Socket A moderkort för ca 250kr, och nya minnen för ca 400kr, eller en helt ny burk, isåfall med vilket graffe?
För skolan klarar jag mig med det billigaste alternativet, men jag vill ju också kunna spela och kolla film mm.
Kom gärna med förslag, synpunkter, åsikter, ja allt som ni kan tänka er för att försöka hjälpa mig med mitt problem, jag klarar inte att lösa det själv. Låter kanske konstigt, men så är det.
(WHEW), tungt att skriva, beklagar det långa inlägget 🙂
3 Guest(s)