July 24, 2003
NiCKE^ wrote: De där med att Intel har dålig Yield var nyhet på The Inq och jag har inte sett den på annat ställe förutom där, har hört raka motsattsen från flera andra.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=320790
vs Intel Core 2 Duo E6600 kostar ungefär samma.
Nu ska lilla du få säga till mig hur du får ut mer prestanda ur X2:an än ur "Conroen" utan att klocka ett smuck. Båda systemen ska naturligtvis bestå av samma grejjer.Jämför nu inte Intel och nå annat tjoffs, de var Intel och AMD vi jämförde här. AMD har bara lyckats bättre pga Netburst och ingeting annat. Undra om de inte var The Inq som skrev, A64 har aldrig varit bra men Netburst var värdelös. Så kan vi ju säga 😛
*EDIT*
För att du inte ska kunna säga att de har olika klockfreq så kan vi ta denna istället och så leker vi att denna http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=320791 kostar lika mycket som den föregående eller så kan du få välja att sänka multipliern på E6600 om de nu går till 8x ok?
*EDIT**EDIT2*
Vi kan ju ta lite ur överklockningssynpunkt också tycker jag. Vi vet att Conroe är snabbare än AM2 clock per clock och vi vet att AM2 cpuerna har coldbug och att de inte klockar lika högt som Intel. Min Conroe E6600 ES ska enligt uppgifter göra 3.8ghz 1.525v 24/7 med en Tuniq Tower, AMD behöver LN2/Cascade för att komma dit. Den gör 3.6ghz 1.4v 24/7 med Tuniq Tower också och dit behöver AMD Single Stager, frågan är dock om det är stabilt där?
Så nu vet vi också att den klockar bättre 🙂
*EDIT2*
1. Tänk om du kunde basera något som inte har med theinq att göra. Jag har inte hämtat den infon där. Jag visste inte ens att det stod där. Tror du på det själv att Intel skulle ha bra yield med Core2. Dom är svåra att tillverka med dess 4Mb L2 cache?
2. Du jämför en ny processor som inte finns att köpa en mot en äldre processor bara för att du insåg att jag hade rätt om dothan/K8, för du kommenterade inget om testet. Som du själv såg så var K8 snabbare.
3. AMD's processorer finns idag och är dom snabbaste idag. Dom har varit det som senaste 3 åren och det gör inte AMD mycket om man skulle ligga efter Core2 i några månader om du nu skulle bli så. Hos AMD är det mycket ljust kan jag meddela, och K8L kan man förvänta sig tidigare än väntat.
4. VISSA AMD processorer har coldbug, och vissa inte. Andra har den med fungerar till en viss temp. Min FX-60 har ingen coldbug t.ex. Sen jämför du 90nm vs 65nm i klockfrekvens. Vänta på AMD's 65nm processorer...
June 11, 2001
Ge upp nu för fan! Alla som diskuterar det här jämför i princip volvo 240 med en ferrari. Det går uppenbart inte. Sedan så finns det belägg för att AMD är bättre än intel.
1.Prova att värma upp processorerna och se vilken som sticker först, antar att det är intel, detta har varit sedan Pentium kom ut. Kan även säga att jag är ganska säker på det hela eftersom jag prövat själv.
2. En dator med intelprocessor har sämmre minneshantering, det är lättare att få en intelmaskin att hänga sig med BSOD som följd pga av ramminnesproblem. Kan dock säga att ingen svenson kan testa detta eftersom det kräver bra mycket häftigare program än cpu-z, 3DMARK06 etc.
December 27, 2003
Fx-60 har coldbug men inte FX-57.
Jag orkade inte ens googla efter en Dothan review för du kommer ändå säga nått i stil med att de inte är en pålitlig källa.
Du jämför ju Rev.F med Conroe, Rev.F finns då inte vad jag vet? Conroe släpps inom 16 timmar iaf!
Mot en äldre cpu? Trodde det var AM2 jag länkade till?
I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust
Overclockers.se
July 24, 2003
DJ_SMILEY wrote: Alltså....
Core 2 duo finns redan....
Angående AMD....Det kommer inte komma något förrän i slutet av 2007 början av 2008. Det var planerat att det skulle komma tidigare, men dessa planer har fått ändras. Högst troligt att den kommer vinter/vår 2008.
ha det
Nej, Core2 finns inte än.
Du har även fel gällande planeringarna. 65nm är närmre än du tror. Som jag även skrivit tidigare.
Sebbe wrote: Ge upp nu för fan! Alla som diskuterar det här jämför i princip volvo 240 med en ferrari. Det går uppenbart inte. Sedan så finns det belägg för att AMD är bättre än intel.
1.Prova att värma upp processorerna och se vilken som sticker först, antar att det är intel, detta har varit sedan Pentium kom ut. Kan även säga att jag är ganska säker på det hela eftersom jag prövat själv.
2. En dator med intelprocessor har sämmre minneshantering, det är lättare att få en intelmaskin att hänga sig med BSOD som följd pga av ramminnesproblem. Kan dock säga att ingen svenson kan testa detta eftersom det kräver bra mycket häftigare program än cpu-z, 3DMARK06 etc.
Har samma erfarenheter gällande det.
NiCKE^ wrote: Fx-60 har coldbug men inte FX-57.
Jag orkade inte ens googla efter en Dothan review för du kommer ändå säga nått i stil med att de inte är en pålitlig källa.Du jämför ju Rev.F med Conroe, Rev.F finns då inte vad jag vet? Conroe släpps inom 16 timmar iaf!
Mot en äldre cpu? Trodde det var AM2 jag länkade till?
Är du trög? Det finns FX-60 som klarar rejält låga temperaturer.
Du orkar inte googla. Du torde väl kunna testerna i huvudet.
Rev.F finns att köpa och har funnits länge. Rev.F är inte AMD's prestandasvar på Core2 om det var en upplysning för dig.
July 24, 2003
Zix0r wrote: till spel är det AMD som gäller, hur man än gör. eller?
Am2 moderkort kommer klara am3 cpu?
Am3 moderkort kommer kunna använda ddr2 fast det även har stöd för ddr3?om det är så, så är det ju gött
Idag är det AMD som gäller till allt, vad du än psysslar med. Dock så kommer ju Conroe ta över och därför släpper man kommande 65nm processorer snart.
DDR2 och DDR3 har samma antal pins och bios styr strömregulatorerna så det skall inte vara några problem. Möjligtvis att man får ändå layouten eventuellt, ingen svårighet. Ett AM2 moderkort kommer bli bra, det enda är att den har inte den nya versionen av HT länkarna för AMD's 4*4 koncept. Quadcore kommer vi få se till SocketAM2 också.
December 27, 2003
Orkar inte hålla koll på AMD cpuerna då de inte är intressanta för mig, menade självklart Rev.G.
Är du trög? Jag är då inte de eftersom jag har accepterat att AMD inte är snabbast nå längre.
Borde jag kunna testerna i huvudet? Tur för dig att jag har ett slött jobb så jag hann läsa sweclockers tråden där det flera gånger postades länkar till sidor där Dothan vann över AMD men då var du väldigt snabb med att antingen säga att sidorna var kassa eller absolut inte trovärdiga.
AMD's 4x4 slår ju en 10:a på desperationsnivån helt klart.
Zix0r, köp du en AMD och sen så kommer du bli spöad av en Dell med en Conroe 🙂
Vad är rejält låga temperaturer för FX-60 då?
Fråga Kinc och hör om coldbug på FX-60 ska du få ett svar, för där har du en man som provat MÅNGA.
Jag tänker tillåta en marginal på 2 dagar när det gäller Conroe, om AMD släpper nå inom 2 dagar visst, då kan vi köra Conroe mot den då?
De där med att VISSA AMD cpuer har coldbug är ju helt rätt men de som inte har det ligger i den svarta skuggan från stapeln med de som har coldbug.
Intel processorer finns idag också och är snabbare.
Kom inte och säg att ES inte är tillåtna för att de inte går o köpa för vem som helst, för det gick faktiskt att köpa ES cpuer för vilken Svensson som helst om den bara hade letat allt annat är bullshit.
Sen läser man Sweclockers tråden så ser man igen att du inte anger källa utan hänvisar till dig själv.
Du kan ju skicka cpu,mb och gfx till mig ska vi köra Conroe vs AM2 och se vilken som är bäst då?
Overclockers.se
July 24, 2003
NiCKE^ wrote: Orkar inte hålla koll på AMD cpuerna då de inte är intressanta för mig, menade självklart Rev.G.
Är du trög? Jag är då inte de eftersom jag har accepterat att AMD inte är snabbast nå längre.
Borde jag kunna testerna i huvudet? Tur för dig att jag har ett slött jobb så jag hann läsa sweclockers tråden där det flera gånger postades länkar till sidor där Dothan vann över AMD men då var du väldigt snabb med att antingen säga att sidorna var kassa eller absolut inte trovärdiga.
AMD's 4x4 slår ju en 10:a på desperationsnivån helt klart.
Zix0r, köp du en AMD och sen så kommer du bli spöad av en Dell med en Conroe 🙂
Vad är rejält låga temperaturer för FX-60 då?
Fråga Kinc och hör om coldbug på FX-60 ska du få ett svar, för där har du en man som provat MÅNGA.Jag tänker tillåta en marginal på 2 dagar när det gäller Conroe, om AMD släpper nå inom 2 dagar visst, då kan vi köra Conroe mot den då?
De där med att VISSA AMD cpuer har coldbug är ju helt rätt men de som inte har det ligger i den svarta skuggan från stapeln med de som har coldbug.
Intel processorer finns idag också och är snabbare.
Kom inte och säg att ES inte är tillåtna för att de inte går o köpa för vem som helst, för det gick faktiskt att köpa ES cpuer för vilken Svensson som helst om den bara hade letat allt annat är bullshit.Sen läser man Sweclockers tråden så ser man igen att du inte anger källa utan hänvisar till dig själv.
Du kan ju skicka cpu,mb och gfx till mig ska vi köra Conroe vs AM2 och se vilken som är bäst då?
1. Du är trög, mycket trög.
2. CONROE ÄR INTE LANSERAD, ÄR DU RIKTIGT TRÖG?
3. ES Samples... Det finns ES samples av K8L kan jag säga då eftersom jag vet. Kan meddela att den är brutalt mycket snabbare än Conroe. Du fattar visst inte att man INTE kan jämföra på det viset. AMD är det snabbaste som finns idag att köpa. Conroe kommer snart, och AMD kommer givetvis med svar på den.
4. Jag behöver inte fråga Kinc, för min egna FX-60 fungerar i alla fall väl i ~-40c till -50c beroende på belastning/vcore.
5. Jag har bevisat för dig att K8 ligger bättre till än dothan.
December 27, 2003
1. Tyvärr är jag inte trög.
2. Conroe lanseras om några få timmar så kan du inte bjuda på det är det helt klart att du vet att Conroe är snabbare.
3. Bevisa för oss då att K8L är brutalt mycket snabbare än Conroe, låt oss se. Om inte så är det bara BS från din sida och då vet alla att du inte har en koll på det.
4. Du kommer ju ingenstanns med -50C, och du vet att det är LN2 som gäller när man pratar om kyla, annars är det ju bara helt fjantigt att prata om kyla om vi bara snackar Single Stage.
5. Här med bevisar jag att Dothan är snabbare än AMD K8 genom att posta 1 länk:
http://www.tomshardware.com/20.....age11.html
(Då kollar jag på spelresultaten då de är mest relevant för alla här inne förutom dig)
Nu är diskutionen över då jag anser att du är överbevisad till fullo.
Overclockers.se
July 24, 2003
NiCKE^ wrote: 1. Tyvärr är jag inte trög.
2. Conroe lanseras om några få timmar så kan du inte bjuda på det är det helt klart att du vet att Conroe är snabbare.
3. Bevisa för oss då att K8L är brutalt mycket snabbare än Conroe, låt oss se. Om inte så är det bara BS från din sida och då vet alla att du inte har en koll på det.
4. Du kommer ju ingenstanns med -50C, och du vet att det är LN2 som gäller när man pratar om kyla, annars är det ju bara helt fjantigt att prata om kyla om vi bara snackar Single Stage.
5. Här med bevisar jag att Dothan är snabbare än AMD K8 genom att posta 1 länk:
http://www.tomshardware.com/20.....age11.html
(Då kollar jag på spelresultaten då de är mest relevant för alla här inne förutom dig)Nu är diskutionen över då jag anser att du är överbevisad till fullo.
1. Du är trög som inte förstår.
2. Conroe har lanseringsdatumet 27 Juli iof... Och det kommer ta ett litet tag innan det finns tillgänligt allting.
3. Dom få snubbar som sitter med ES av K8L delar inte med sig av några Super-Pi 1M tester tyvärr. Vem bryr sig, jag gick till den nivån för att få dig att förstå hur du jämför saker. Men inte ens då förstår du, trög återigen.
4. Kommer man ingenstans med -50c? Haha, jadu, 3.6Ghz är jag nöjd med, visst en bra stepping men fortfarande riktigt bra. "Bara" singelstage, LN2 kan man inte köra med 24/7, det kan man däremot med trippelcascade t.ex, men det är rätt overkill, tillräckligt med overkill att jag avstår, för jag behöver inte mer. Dom flesta sitter och kör med vanlig luftkylning, t.ex som du. HÄmta en spegel och håna dig själv.
5. Tomshardware, kunde jag räknat ut med lilltån att du skulle länka till. Där kör dom dothan överklockad, dvs om du tar den och försöker jämföra frekvensmässigt så går det inte, dels för att det inte fanns någon dothan på 2.4GHz i testet, och dels för att dothans FSB är överklockad. Hade inte dothans FSB varit överklockad och legat på samma frekvens som någon av K8 processorerna så hade K8 varit jämnsnabb eller snabbare.
December 27, 2003
Så nu är det helt plötsligt orättvist att cpuerna körs i samma frekvens? Nu börjar det bli riktigt löjligt!
Vadå delar inte med sig av nå tester? Hur kan du då sitta o säga att K8L är snabbare än Conroe då du inte VET det? Nu har du ju uppgett att du är källan för att du fått veta men nu helt plötsligt så säger du emot dig själv?
Du kan aldrig köra en tripple stager på en FX-60 24/7 jag lovar dig heligt. Ta 10st så lovar jag att iaf 9st kommer inte ens boota med den mountad när den är igång.
Tomshardware är väll en skit site right? Dom kan ju absolut ingenting? Klart man kör med luftkylning 24/7 annars är man ju bra dum om man lirar SS må jag ju faktiskt säga. SS tar med ström och låter mer vilket är rätt onödigt.
Varför ska jag håna de som kör luftkylning?
Lanseringsdatumet för Conroe är inte 27 Juli det kan du ju glömma helt! Den släpps klockan 04:00 tror jag det var den 14:e Juli 2006. Kanske dom inte hade som nyhet på AMDZone?
Verkar som du tappar dina argument nu va?
Dothan > A64 s939
Rätt skumt att du säger att han ska köpa AM2 för att den är framtidssäker till K8L som är så bra enligt dig, men jag får inte säga att han ska ta Conroe för att den inte kommit ut ännu? AM3 är ju ditt ända konkreta argument eftersom benchmarks visar att Conroe har övertag mot AM2. Är ju faktiskt 1-1½ år kvar till K8L.
Overclockers.se
July 24, 2003
NiCKE^ wrote: Så nu är det helt plötsligt orättvist att cpuerna körs i samma frekvens? Nu börjar det bli riktigt löjligt!
Vadå delar inte med sig av nå tester? Hur kan du då sitta o säga att K8L är snabbare än Conroe då du inte VET det? Nu har du ju uppgett att du är källan för att du fått veta men nu helt plötsligt så säger du emot dig själv?
Du kan aldrig köra en tripple stager på en FX-60 24/7 jag lovar dig heligt. Ta 10st så lovar jag att iaf 9st kommer inte ens boota med den mountad när den är igång.
Tomshardware är väll en skit site right? Dom kan ju absolut ingenting? Klart man kör med luftkylning 24/7 annars är man ju bra dum om man lirar SS må jag ju faktiskt säga. SS tar med ström och låter mer vilket är rätt onödigt.
Varför ska jag håna de som kör luftkylning?Lanseringsdatumet för Conroe är inte 27 Juli det kan du ju glömma helt! Den släpps klockan 04:00 tror jag det var den 14:e Juli 2006. Kanske dom inte hade som nyhet på AMDZone?
Verkar som du tappar dina argument nu va?
Dothan > A64 s939Rätt skumt att du säger att han ska köpa AM2 för att den är framtidssäker till K8L som är så bra enligt dig, men jag får inte säga att han ska ta Conroe för att den inte kommit ut ännu? AM3 är ju ditt ända konkreta argument eftersom benchmarks visar att Conroe har övertag mot AM2. Är ju faktiskt 1-1½ år kvar till K8L.
1. Lär dig läsa, jag skrev just att man kan jämföra dom i samma frekvens. Vad snackar du om egentligen, seriöst? Du måste läst jävligt fel...
2. Jag har alla tekniska spec på K8L, den är rätt mycket mer kraftfull än Core2... Vet man dock inget om processorer så kan det bli tufft.
3. FX-60 kan man köra hårt med singelcascade. Inget fel alls med singelcascade då dom flesta köper det som är entusiaster som inte skall ta WR på ORB'en som du drömmer om varje natt. Använder datorn till lite andra grejer. Som vanligt så läser du fel, jag skrev att hämta en spegel och håna dig själv...
4. Tomshardware gör dåliga tester, ja. Är inte bara jag som anser/ansåg det. Du har visst inte hängt med dom tidigare åren.
5. Du skriver att du "tror" ang Conroes lanseringsdatum. Eftersom jag inte har samma typ av informationskällor gällande Intel och dess produkter så kan jag inget lova, men det sägs vara den 27'de. Sen läser inte jag på AMDzone överhuvudtaget då jag tycker det är en dålig site.
6. K8 singelcore s939 krossar dothan...
7. AM2=namnet på en ny plattform. AM2 kommer fungera med senare processorer, därför smart att köpa. Köpa Conroe kan man också göra, men vara värst prestandamässigt kommer man inte vara länge.
December 27, 2003
Det var klockslaget jag var osäker på när de gäller tid.
Singlecascade? Det var nå nytt *garv*
Drömmer jag om att ta WR på ORB'n?
Hade du känt mig minsta lilla hade du vetat att jag inte är ett dugg intresserad av 3D benchmarks.
Alla recensionsiter som talar emot dig är enligt dig dåliga på nått sätt så det börjar bli patetiskt de hära.
Så i teorin är K8L en bättre CPU men du har absolut no clue about praktiken?
K8 singlecore s939 krossar inte Dothan förövrigt det ser vi ju klart och tydligt och jag har postat länkar på det. När du jämför Dothan vs AMD så blir de 915P vs nForce 4 vilket är en ganska stor skillnad då nF4 är High End medans 915P är mainstream om ens det.
5. Tomshardware, kunde jag räknat ut med lilltån att du skulle länka till. Där kör dom dothan överklockad, dvs om du tar den och försöker jämföra frekvensmässigt så går det inte, dels för att det inte fanns någon dothan på 2.4GHz i testet, och dels för att dothans FSB är överklockad. Hade inte dothans FSB varit överklockad och legat på samma frekvens som någon av K8 processorerna så hade K8 varit jämnsnabb eller snabbare.
Där skriver du att Dothan är överklockad till samma frekvens som AMD:n, och om inte Dothanen hade varit överklockad hade den varit lika snabb eventuellt söligare än AMD:n. Varför ska vi jämföra 2 olika cpuer om vi inte får köra i samma frekvens? Det är det en jämförelse går ut på serru, vilken som är snabbast i samma frekvens.
Om du har alla tekniska spec på K8L nu som du säger kan du ju ge dom till mig så ska jag passa dom vidare o sen ser vi om det nu är de rätta du har.
Vill veta din defination på länge då jag har stora tvivel på att en upphottat A64 K8 kommer kunna göra någonting drastiskt mot Conroe inom en snar framtid. Vi får snällt vänta på K8L innan vi kan dömma.
Såg förövrigt att du dömde ut Yonah processorn på Sweclockers och du sa att AMD skulle ha nå som var bättre när den kom ut, guess what! You're wrong again!
Måste bara få veta hur i tusingen du fått upp din FX-60 till 3.6ghz på Vapochill i 12x300HTT, det är i särklass ett WR då minneskontrollern inte vill vara med o leka så bra i "kyla".
*EDIT*
De skulle va kul o få veta vilka dina smurfar till kontakter är som säger att de finns ES samples ute av K8L.. http://www.xtremesystems.org/f.....038;page=2 *EDIT*
Overclockers.se
July 28, 2001
Sledgehammer wrote: [quote=NiCKE^]Så du menar att idag är det smartare att köpa en AM2 än en Conroe om man vill ha ut maximal prestanda för pengen?
Har du sett AMD's prissättning?
skruvis wrote: Intel släpper Wolfdale (3MB L2 cache) samt Ridgefield (6MB L2 cache) 2008... Intel kommer troligtvis att gå igång med 45nm under 4:e kvartalet 2007...
2009 kommer Yorkfield som är en 8 cores cpu för desktop segmentet med hela 12MB delad L2 cache... 2009 är året som Intel förväntas gå igång med 32nm teknik.
Gäller för AMD att rappa på nu... 65nm är snart stenålder...
Alla Intel's processorer på 65nm eller vad det än är är stenåldern jämfört med EV7z på 0.18u mfp. Att AMD lyckats göra bättre processorer på en högre ledningsbredd är inget nytt. Vad jag menar, det är inte i huvudsak det viktigaste om AMD ligger något efter i sin mfp övergång, dom ligger efter, men lyckats bättre. Dock är mfp övergången viktig för AMD själva. Skall bli intressant att se hur länge Intel prissätter Conroe som dom gjort. Intel har inte särkilt bra yield Core2 överhuvudtaget och kostar mycket att tillverka. Troligtvis så tjänar dom inte ens pengar på Core2, utan går med förlust.
Nej, AMD har inte lyckats göra bättre processor hittills, dom har bara lyckats göra processorer med högre IPC än netburst prollarna.. om man kan kalla det en bedrift dvs.
Men vi kanske ska nämna Greyhound från AMD som lanseras 2008 som blir AMD´s första 4 kärnors processor baserad på K8L arkitekturen med 64kB L1 cache (32kB instruction, 32kB Data) samt 512kB L2 cache per kärna & i Opteron (Zamora) utförande får den desutom en delad L3 cache på 2MB, det kommer dock en Opteron (Cadiz) utan L3 cache... Dock släpper förmodligen Intel server versionen av Yorkfield kallad Harpertown året efter dvs. 2009... Både Yorkfield samt Harpertown är baserad på 4xWolfdale chips...
2011 förväntas Intel gå Online med 22nm tillverkningsprocess..
Vad vi än skriver & påstår om kommande prestanda så lär framtiden bli intressant iaf.
(Jag kan ha missat något eller skrivit felaktigt, har precis kommit hem från en 30-mila tur på MC´n nämligen)
September 28, 2004
Sledgehammer wrote: Tror du på det själv att Intel skulle ha bra yield med Core2. Dom är svåra att tillverka med dess 4Mb L2 cache?
Ännu ett antagande från din sida? Bara för att AMD har väldigt dåliga marginaler på deras 1MB cache-processorer?
För det första så har Intel länge producerat 4MB cache-processorer, 900-serien har alla 4MB och de finns att få tag på billigt i stora mängder.
För det andra:
XBitLabs.com wrote: I don’t think we should doubt Intel’s ability to meet this schedule: the company already has quite a few samples available, which indicates that there are hardly any architectural or production issues that could slow down Conroe’s coming to the market. Especially, since Conroe processors will be manufactured with well-debugged P1264 65nm technology. In other words, they will continue using the same technology.
July 24, 2003
NiCKE^ wrote: Det var klockslaget jag var osäker på när de gäller tid.
Singlecascade? Det var nå nytt *garv*
Drömmer jag om att ta WR på ORB'n?
Hade du känt mig minsta lilla hade du vetat att jag inte är ett dugg intresserad av 3D benchmarks.Alla recensionsiter som talar emot dig är enligt dig dåliga på nått sätt så det börjar bli patetiskt de hära.
Så i teorin är K8L en bättre CPU men du har absolut no clue about praktiken?
K8 singlecore s939 krossar inte Dothan förövrigt det ser vi ju klart och tydligt och jag har postat länkar på det. När du jämför Dothan vs AMD så blir de 915P vs nForce 4 vilket är en ganska stor skillnad då nF4 är High End medans 915P är mainstream om ens det.
Där skriver du att Dothan är överklockad till samma frekvens som AMD:n, och om inte Dothanen hade varit överklockad hade den varit lika snabb eventuellt söligare än AMD:n. Varför ska vi jämföra 2 olika cpuer om vi inte får köra i samma frekvens? Det är det en jämförelse går ut på serru, vilken som är snabbast i samma frekvens.
Om du har alla tekniska spec på K8L nu som du säger kan du ju ge dom till mig så ska jag passa dom vidare o sen ser vi om det nu är de rätta du har.
Vill veta din defination på länge då jag har stora tvivel på att en upphottat A64 K8 kommer kunna göra någonting drastiskt mot Conroe inom en snar framtid. Vi får snällt vänta på K8L innan vi kan dömma.
Såg förövrigt att du dömde ut Yonah processorn på Sweclockers och du sa att AMD skulle ha nå som var bättre när den kom ut, guess what! You're wrong again!
Måste bara få veta hur i tusingen du fått upp din FX-60 till 3.6ghz på Vapochill i 12x300HTT, det är i särklass ett WR då minneskontrollern inte vill vara med o leka så bra i "kyla".
*EDIT*
De skulle va kul o få veta vilka dina smurfar till kontakter är som säger att de finns ES samples ute av K8L.. http://www.xtremesystems.org/f.....038;page=2 *EDIT*
1. Du drömmer säkert om 3DMark med ditt svar mot mig som "bara" har enkel kompressorkylning. Det räcker gott och väl, så vart i hel*te vill du komma? Fungerar utmärkt. Själv använder man datorn, inte sitter och kör 1M/32M Super-Pi.
2. Jag har inget emot testsiter som vet hur man jämför produkter mot varandra, och det var dåligt med det på tomshardware då dom körde den överklockad och INTE i samma frekvens som K8 ([b]FÖRSÖK INTE VÄNDA PÅ DET JAG SKRIVER, UTAN LÄR DIG LÄSA FÖR ANDRA GÅNGEN
skruvis wrote: r du att jag läste på AMDzone, jag sa att jag gillar inte siten hur mycket AMD den är. Trög? Visar bara hur desperat du är, precis som du hävdade att AMD var som försöker ta framentusiastplattformar av olika slag med dual av det mesta. Var det inte _trippel_ som var ett måste enligt dig ang kompressorkylning? Ang desperation så är det nog Intel som varit det dom senaste åren och kommer förbli, precis som dig.
3. Jag behöver inte ge dig ett skit ang K8L och är det någon som vet så är det jag. Jag vet redan vad som är rätt och inte om K8L. Bara den lilla infon som finns på nätet visar en hel del, men du förstår dig inte på den infon antagligen. Sen har inte jag påstått att någon av "mina" gubbar skulle ha något ES ex av K8L. Har du något problem på något sätt eller? Du kommer med påståenden hela tiden som jag inte skrivit. Du försöker vända på det jag skriver också. Frågan är hur många gånger det går åt innan du förstår.
4. Som sagt, K8 tar dothan. I samma klockfrekvens, men man måste inte jämföra så heller då olika processorer fungerar olika. Säg t.ex att P4'an fanns i 10Ghz med låg värmeutveckling och ett bra pris, då hade många köpt den. Alla processorer har olika faktorer som bidrar med den effektiva prestandan, dvs, den som är intressant. Man väger in prestanda/pengar/värmeutveckling.
5. Yonah är krossad av AMD's X2...
6. Minneskotrollern klarar högre minnesfrekvens än då. Jag har byggt många A64'a maskiner och jag vet många A64'or som klarar 300Mhz FSB 1:1 med t.ex TCCD chip och med luft också.
[quote=skruvis][quote=Sledgehammer][quote=NiCKE^]Så du menar att idag är det smartare att köpa en AM2 än en Conroe om man vill ha ut maximal prestanda för pengen?
Har du sett AMD's prissättning?
skruvis wrote: Intel släpper Wolfdale (3MB L2 cache) samt Ridgefield (6MB L2 cache) 2008... Intel kommer troligtvis att gå igång med 45nm under 4:e kvartalet 2007...
2009 kommer Yorkfield som är en 8 cores cpu för desktop segmentet med hela 12MB delad L2 cache... 2009 är året som Intel förväntas gå igång med 32nm teknik.
Gäller för AMD att rappa på nu... 65nm är snart stenålder...
Alla Intel's processorer på 65nm eller vad det än är är stenåldern jämfört med EV7z på 0.18u mfp. Att AMD lyckats göra bättre processorer på en högre ledningsbredd är inget nytt. Vad jag menar, det är inte i huvudsak det viktigaste om AMD ligger något efter i sin mfp övergång, dom ligger efter, men lyckats bättre. Dock är mfp övergången viktig för AMD själva. Skall bli intressant att se hur länge Intel prissätter Conroe som dom gjort. Intel har inte särkilt bra yield Core2 överhuvudtaget och kostar mycket att tillverka. Troligtvis så tjänar dom inte ens pengar på Core2, utan går med förlust.
Nej, AMD har inte lyckats göra bättre processor hittills, dom har bara lyckats göra processorer med högre IPC än netburst prollarna.. om man kan kalla det en bedrift dvs.
Men vi kanske ska nämna Greyhound från AMD som lanseras 2008 som blir AMD´s första 4 kärnors processor baserad på K8L arkitekturen med 64kB L1 cache (32kB instruction, 32kB Data) samt 512kB L2 cache per kärna & i Opteron (Zamora) utförande får den desutom en delad L3 cache på 2MB, det kommer dock en Opteron (Cadiz) utan L3 cache... Dock släpper förmodligen Intel server versionen av Yorkfield kallad Harpertown året efter dvs. 2009... Både Yorkfield samt Harpertown är baserad på 4xWolfdale chips...
2011 förväntas Intel gå Online med 22nm tillverkningsprocess..
Vad vi än skriver & påstår om kommande prestanda så lär framtiden bli intressant iaf.
(Jag kan ha missat något eller skrivit felaktigt, har precis kommit hem från en 30-mila tur på MC´n nämligen)
Du erkände just att du tror att det enda AMD gjort bättre den senaste tiden är att ha kört med högre IPC än Intel? AMD har sopat mattan med Intel länge, haft bättre priser, x86-64 stöd och extremt mycket bättre prestanda/watt värden. Har du missat det eller?
Intressant att du påstår att AMD's första quadcore processor blir baserad på K8L och även NÄR du påstår att den skall komma. Vissa somnar gott om nätterna på sin tro... Du snackar om 2008 *garv*.
Som tidigare sagt, time will tell 😎 Intel kommer få en match.
crusader wrote: [quote=Sledgehammer]Tror du på det själv att Intel skulle ha bra yield med Core2. Dom är svåra att tillverka med dess 4Mb L2 cache?
Ännu ett antagande från din sida? Bara för att AMD har väldigt dåliga marginaler på deras 1MB cache-processorer?
För det första så har Intel länge producerat 4MB cache-processorer, 900-serien har alla 4MB och de finns att få tag på billigt i stora mängder.
För det andra:
XBitLabs.com wrote: I don’t think we should doubt Intel’s ability to meet this schedule: the company already has quite a few samples available, which indicates that there are hardly any architectural or production issues that could slow down Conroe’s coming to the market. Especially, since Conroe processors will be manufactured with well-debugged P1264 65nm technology. In other words, they will continue using the same technology.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-preview_10.html
Antagande, vad för antagande har jag gjort? Och nej, Intel har inte särskit bra yield på Core2 och hade inte på sina P2M kärnor heller.
Skall bli intressant att se hur det blir med moderkorten till Conroe, för den har annan spec än tidigare processorer från Intel, inte basa busshastigheten som måste överklockas för att stödjas, utan spänningsregulatorerna behöver vara av en ny typ.
Ni gossar, köp Conroe allihopa, sen kommer AMD och smiskar upp era processorer. Synd.
December 27, 2003
Nå hur förklarar du att du har hört rapporter om ES Samples när de inte finns ute då? Nu anser jag allt de du säger som du hänvisar till dig själv som icke trovärdigt.
Du har gjort bort dig nu Sledge punktslut!
*EDIT* Toms körde deras Dothan i några få mhz lägre än FX-55 (San Diego) så det visar ju ännu mera att du har fel, den vinner ju över FX med mindre clock! *EDIT*
*EDIT*
http://www.bit-tech.net/hardwa.....top/1.html
Core Duo Yonah i samma frekvens vinner över FX-60 i de flesta testerna. Pang där har du proof igen.*EDIT*
*EDIT* Du kan alltså bedömma hur pass mycket bättre en CPU är genom att du har tekniska spec men du har ingen aning om hur den egentligen funkar? Må säga att du är rätt patetisk nu alltså, grunda din "fakta" på en pdf fil eller dylikt är ju riktigt bra hörre du. Behöver du inte ge mig ett skit? För att du är rädd att bli överbevisad och sen står det svart på vitt att du har haft fel? Dina argument är svaga nu när du hänvisar till tekniska spec för en CPU som de inte ens finns ES samples på men fortfarande säger du att den är bättre än Conroe...hur kan du möjligen veta det? *EDIT*
*EDIT* Kan vi få veta hemligheten med 12x300HTT då? skulle va kul o få veta nämligen. *EDIT*
Overclockers.se
July 24, 2003
NiCKE^ wrote: Nå hur förklarar du att du har hört rapporter om ES Samples när de inte finns ute då? Nu anser jag allt de du säger som du hänvisar till dig själv som icke trovärdigt.
Du har gjort bort dig nu Sledge punktslut!*EDIT* Toms körde deras Dothan i några få mhz lägre än FX-55 (San Diego) så det visar ju ännu mera att du har fel, den vinner ju över FX med mindre clock! *EDIT*
*EDIT*
http://www.bit-tech.net/hardwa.....top/1.html
Core Duo Yonah i samma frekvens vinner över FX-60 i de flesta testerna. Pang där har du proof igen.*EDIT**EDIT* Du kan alltså bedömma hur pass mycket bättre en CPU är genom att du har tekniska spec men du har ingen aning om hur den egentligen funkar? Må säga att du är rätt patetisk nu alltså, grunda din "fakta" på en pdf fil eller dylikt är ju riktigt bra hörre du. Behöver du inte ge mig ett skit? För att du är rädd att bli överbevisad och sen står det svart på vitt att du har haft fel? Dina argument är svaga nu när du hänvisar till tekniska spec för en CPU som de inte ens finns ES samples på men fortfarande säger du att den är bättre än Conroe...hur kan du möjligen veta det? *EDIT*
*EDIT* Kan vi få veta hemligheten med 12x300HTT då? skulle va kul o få veta nämligen. *EDIT*
1. Nå, ES samples av K8L finns ute, trög?
2. Du gör bort dig gång på gång, inte jag.
3. Tomshardware kör fortfarande processorerna överklockade och inofficiellt. Ge A64 processorerna samma procentuella FSB ökning i testen så skall du få se vilken som är snabbast...
4. Det testet med Yonah så kör dom den också inofficiellt med överklockad FSB. Har du problem att veta hur man jämför eller? En t.ex FX-60 går också att överklocka förstår du.
5. Jag vet hur K8L fungerar, har man dess tekniska spec så går det att räkna ut prestanda. Med några enkla faktorer (dock inte alla) såsom klockfrekvens, busshastighet, HT länkar, cacheaccesstid, antal ALU's/integers och antal FPU's, antal decoders, nya instruktionsuppsättningar osv. Core2's prestanda gick att förutse rätt enkelt genom att bara titta på en röntgen av processorn innan den kom.
6. 300Mhz FSB 1:1 med en A64 är en hemlighet för dig? Haha... Du har PM
1 Guest(s)