January 22, 2006
Tjenare.
Det är så att jag funderar på att byta upp mig till en större skärm, har en 19" nu och skulle vilja uppgradera till 20" eller 21" med upplösningen 1600x1200.
Men vad är viktigt att titta på för att få en bra skärm?
Jag har väll inte den största budgeten men runt 4k klassen.
Kan det vara värt att väla en med 16.7 miljoner färger?
Är det så viktigt med VÄLDIGT låg ms? Runt 2-5? Eller duger det med 8 ev lite högre?
Vilken Hz bör dom klara med 1600x1200?
Kontrast? = Ljusstyrkan? Lägre eller bättre? vilket är bäst? Vad rekkommenderar ni?
Förklara gärna inte bara länka till en och säga "denna är sjukt bra, har en själv funkar utmärkt"
//Lehto
BTW Den kommer att användas till spel och kolla lite film.
September 3, 2001
Enligt vissa recensioner kan det vara viktigt med 16,7 milj färger. Kan framförallt vara bra om man jobbar med presentationer o annan grafik/design/bild. Om man ser på film kanske det är bra också. Det var enligt dem en märkbar skillnad i alla fall.
ms under 8 är i allmänhet ganska bra. Över 8 ska du absolut inte gå. 8 ms duger väldigt bra för film men för snabba spel kan du vela ha lite snabbare framförallt för att möjligheten finns. Det är absolut inte ospelbart vid 8 ms, men när man ändå kan få snabbare för 4 tusen så är det lite onödigt att stanna där. 2ms duger bra men jag skulle aldrig offra bildkvalite som kontrast/ljusstyrka/färger om valet ligger mellan 2ms och 4ms.
Hz är mindre viktigt för platta skärmar än för CRT om jag förstått det rätt. Dom allra flesta går att köra vid 60Hz utan att få ont i huvudet som med CRT.
Jag tror att det viktigaste är att den har mycket kontrast, någorlunda bra ljusstyrka och att den har någon form av digital input.. DVI eller HDMI eller nåt sånt. Vanlig analog kan vara rätt dålig numera jämfört med de digitala.
Vad kontraster och ljusstyrkor ligger på nu för tiden i den prisklassen får nog någon annan berätta, eller så får du titta på en hel del skärmar och kolla var medelvärdet ligger ungefär. En bra sida att jämföra på är http://www.prisjakt.se . Där länkar dom även till minhembio.se för varje produkt, och dom brukar även kunna ge bra hjälp med såna saker.
Lycka till!
November 5, 2002
Är själv även i skärmköparsvängen.
Min serverskärm har gett upp *snyft*. Backlight slocknat. Väldigt sorgligt då det är en underbar Hercules! (15")
För de som inte minns hur de ser ut eller aldrig sett... Bara njut! 😎
http://www.tweakers.net/ext/i......164277.jpg
Så då behöver jag ju köpa en ny skärm.
Funderar på en 24"-historia.
Funderade seriöst på en Samsung Syncmaster 245B eller en ViewSonic VX2435WM.
Men hur är denna DELL-skärm jämfört med nämnda?
Haka ej upp er på priset. Jag kan få ner priset med 3k för dell-skärmen.
Sen responstid... Vad är det som gäller egentligen. Nu har jag sett 2 olika typer av värden. Gray-gray och Black-white. Om det inte står vilket, ska man utgå från att det är gray-gray då?
March 10, 2003
Står det inte utgå ifrån grå-grå, det är så de flesta anger av någon dum anledning (genar över gräset varianten).
De Dell skärmar jag varit i kontakt med har varit riktigt bra, iaf de över 5k klassen.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
July 10, 2005
Punktmellanrum är en viktig del. (hur täta pixlarna sitter, desto tätare = generellt bättre bild)
På 19" runt 0.260mm
På 20" bör den vara 0,258 mm eller under.
På 22" max 0.282mm
Varierar stort, men står du och väger mellan två skärmar är det vikitgare att ta den med mindre punktmellanrum än 8 eller 4ms enligt mig.
Kolla gärna vad olika märken släpper för pixelgaranti oxå.
1 Guest(s)