April 13, 2006
Ska köpa en TFT-skärm om några veckor ,och jag undrar vad man ska veta om TFT innan man köper en sån skärm.
1. Hur mycket kontrast har en CRT Skärm ,så min TFT kan ha så lik kontrast som CRT ,som möjligt.
2. Hur mycket ljusstyrka har en CRT ,så min TFT kan ha så lik ljusstyrka som en CRT ,som möjligt.
3. Hur mycket FPS kan man få i CS 1.6 av en ganska bra TFT?
4. Är det något mer jag borde kolla innan jag köper en TFT?
MVH:Amir 🙂
December 27, 2003
fråga i butik om du kan få prova en skärm innan du köper, då många modeller lider av s.k "ljusläckage" (det läcker ut ljus i kanterna, syns mest vid mörka scener)
kontrast, 600:1 borde duga fint till de flesta. Om skärmen står i ett ljus rum kan det vara bättre med ett högre kontrastförhållande
max fps du får beror på updateringsfrekensen på din skärm. En skärm med 16ms duger, men ju snabbare responstid desto bättre är det (finns även en del andra faktorer att inräkna). Sen att du knappt kommer märka någon skillnad mellan 40,50,60-100fps behöver jag väl inte nämna?
April 13, 2006
max fps du får beror på updateringsfrekensen på din skärm. En skärm med 16ms duger, men ju snabbare responstid desto bättre är det (finns även en del andra faktorer att inräkna). Sen att du knappt kommer märka någon skillnad mellan 40,50,60-100fps behöver jag väl inte nämna?
Så om jag köper en TFT-skärm med 6ms ,kommer den kunna ha 100fps ,tror du?
Om jag köper en 700:1 Kontrast kommer den funka fin ,fint i dagsljus?
Det sista du sa:
Det var intressant ,har alldrig hört det förut ,att man inte märker någon skillnad mellan 40-100 fps. Vad menar du med det?
EDIT : Hittade en dator ,som jag undrar om den kan funka fint ,till CS 1.6 ,och ibland kolla på film:
http://www.prisjakt.se/produkt.....p?e=136531
December 27, 2003
det mänskliga ögat kommer inte uppfatta 100fps som "bättre" gentemot tex. 40 fps. vissa säger att ögat inte uppfattar mer än 25fps, men det är inte helt sant. I vissa typer av spel märker man en liten skillnad, tex. snabba First Person Shooters (som CS), men allt över 40fps uppfattas som helt OK. Över 60 är bara overkill
de flesta RTS har en framelimiter till ca 30fps, för upplevelsen blir bäst så. GTA San Andreas är låst till 25fps utan att det uppfattas som laggigt, beror som sagt lite på typen av spel
jag har en skärm med 600:1 kontrast, och använder ofta i dagsljus utan problem. Om du dock har en ljuskälla i ögonen, eller direkt på skärmen, kan det vara bra med lite högre
April 13, 2006
Xenomorphed wrote: det mänskliga ögat kommer inte uppfatta 100fps som "bättre" gentemot tex. 40 fps. vissa säger att ögat inte uppfattar mer än 25fps, men det är inte helt sant. I vissa typer av spel märker man en liten skillnad, tex. snabba First Person Shooters (som CS), men allt över 40fps uppfattas som helt OK. Över 60 är bara overkill
de flesta RTS har en framelimiter till ca 30fps, för upplevelsen blir bäst så. GTA San Andreas är låst till 25fps utan att det uppfattas som laggigt, beror som sagt lite på typen av spel
jag har en skärm med 600:1 kontrast, och använder ofta i dagsljus utan problem. Om du dock har en ljuskälla i ögonen, eller direkt på skärmen, kan det vara bra med lite högre
okej ,men om man har mer i kontrast blir det sämre om man har mörkare rum?
eller är det bara bättre..?
July 23, 2002
kan säga att ögat har en FPS på 60 😛
alltså att ögat uppdaterar det du ser 60 ggr/s. Men det betyder inte att du märker att 60 fps flyter bättre än 40 (om det inte är någon väldigt snabb rörelse, för då kan du märka att det rycker minimalt).
Om man räknar snabbt så ser man 1/60 = 16ms (var 16ms tar ögat ny bild)
Du kan fortfarande ha högre fps än var skärmen visar, men man har ingen nytta av det, och du har ingen nytta av högre fps än 60 fps, men däremot i ett så snabbt fps spel som CS så har du stor nackdel av att ha 30 fps (nu är alla skärmar bättre än så) pga att man räknar med att dom som har snabbast reaktioner kommer ner mot 15-20ms öga till finger reaktion.
Så att ha 30 fps kan innebära (teoretiskt att 1/30 = 33ms, så vart 33:e ms kommer en ny bild från grafikkortet) att du är död innan du har sett motståndaren (väldigt teoretiskt, finns en massa andra faktorer).
Tillbaka till din fråga, FPS är inget du behöver oroa dig för när du köper TFT (skärm).
- Min erfarenhet av CS är att kontrast i mörka färger är viktigt, eftersom man kan stå i en SMOKE lr i ett mörk hörn. Så högre kontrast borde vara bättre, men färgdjupet borde också spela roll.
Som många sakt, försök låna en av någon, eller gå ner i affären och kolla.
- Man kan inte riktigt jämföra kontrast och ljusstyrka mellan en CRT och TFT.
- Sist men inte minst, ska man vara riktig PRO gamer i snabba fps-spel så är det CRT som gäller!
Lycka till med köpet, vet inte om du blev klokare av detta 🙂
April 13, 2006
Roadkill wrote: kan säga att ögat har en FPS på 60 😛
alltså att ögat uppdaterar det du ser 60 ggr/s. Men det betyder inte att du märker att 60 fps flyter bättre än 40 (om det inte är någon väldigt snabb rörelse, för då kan du märka att det rycker minimalt).Om man räknar snabbt så ser man 1/60 = 16ms (var 16ms tar ögat ny bild)
Du kan fortfarande ha högre fps än var skärmen visar, men man har ingen nytta av det, och du har ingen nytta av högre fps än 60 fps, men däremot i ett så snabbt fps spel som CS så har du stor nackdel av att ha 30 fps (nu är alla skärmar bättre än så) pga att man räknar med att dom som har snabbast reaktioner kommer ner mot 15-20ms öga till finger reaktion.
Så att ha 30 fps kan innebära (teoretiskt att 1/30 = 33ms, så vart 33:e ms kommer en ny bild från grafikkortet) att du är död innan du har sett motståndaren (väldigt teoretiskt, finns en massa andra faktorer).Tillbaka till din fråga, FPS är inget du behöver oroa dig för när du köper TFT (skärm).
- Min erfarenhet av CS är att kontrast i mörka färger är viktigt, eftersom man kan stå i en SMOKE lr i ett mörk hörn. Så högre kontrast borde vara bättre, men färgdjupet borde också spela roll.
Som många sakt, försök låna en av någon, eller gå ner i affären och kolla.
- Man kan inte riktigt jämföra kontrast och ljusstyrka mellan en CRT och TFT.
- Sist men inte minst, ska man vara riktig PRO gamer i snabba fps-spel så är det CRT som gäller!
Lycka till med köpet, vet inte om du blev klokare av detta 🙂
jag blev klokare av det ,men fortfarande förstår inte det sista ,spelar man sämre med tft?
varför det?
1 Guest(s)