April 14, 2004
Håller på o plockar ihop en dator och det är ett Gigabyte 970A-UD3 och behöver lite hjälp med konfiguration av fläktarna till moderkortet. Hur ser detta ut som jag tänkt mig annars hjälp mig ändra.
Vattenkylning pumpen CPU_FAN (speedcontrol) eller PWR_FAN ?
Fläkten till Radiatorn SYS_FAN1 (speedcontrol)
Takfläkten SYS_FAN2 eller direktström via Molex?
Frontfläkten full speed via Molex eller via moderkortet 3 pin?
ser det bra ut? Vill hellst att då datorn inte arbetar speciellt att även nån fläkt kan gå ner i varv då det är väl dom där speedcontrol om jag fattat rätt.
April 14, 2004
-Tjalve-;1287788 wrote: CPU kylaren kan du koppla till CPU fan, resten behöver du inte bry dig så mycket om tror jag. Du kan ha dem kopplade direkt till nätagget med en resistor.
Oki men nu är det ju pumpen för vattenkylningen skall inte den gå full kräm hela tiden typ då PWR fan för CPU fan är det speedcontrol på o kanske bättre ta fläkten till kylningen där eller?
January 9, 2004
Pumpen borde du koppla direkt till nätagget. Fläkten däremot kan ju koppla till CPU-FAN eller någon annan fläktstyrning. Överlag så behöver man inte ha tempstyrning på fläkatarna tycler jag. Det är väl en smaksak, men jag vill atgt min maskin ska låta lika mycket oberoende av belastning. Så jag sätter dem alltid direkt på nätagget.
Så mitt tips är att sätta allt direkt till nätagget och låt CPU fläkten (i ditt fall fläkten till pumpen) till CPU-FAN (annars börjart moderkortet att bitcha om CPU-FAN error i vissa fall. Det går att stänga av, men du kan lika gärna ha den där.)
1 Guest(s)