August 3, 2002
Hej!
(ja, nu tjatar jag om fläktar igen...)
Fick nämligen en liten idé:
Om man flera fläktar med rpm-givare, och man förser dessa fläktar med 12V DC via 4-pins molex-kontakter, skulle man då kunna koppla rpm-givarna från dessa fläktar via en flerpolig strömbrytare till en sensor-pin på en chassifläktskontakt som sitter moderkortet, så att man, genom att ställa om brytaren, kan välja vilken av fläktarna man ska mäta varvtalet på?
Eller, skulle moderkortet/sensorchipet få spel när man ställer om brytaren?
May 8, 2001
Gör en "grenkontakt" till den trepoliga kontakten på moderkortet och sätt sedan en flervägs strömbrytare på givarledningen så borde du kunna switcha mellan vilken fläkt som skall avläsas..... Det borde även funka som du själv beskriver att ta ström från ngn av de 4-poliga kontakterna och sedan bara skicka in vartalspuls in i moderkortets 3-poliga kontakt. Jag har faktiskt inte provat ngt av dessa sätt, men det borde funka....
Mvh...
August 3, 2002
Taxar för svaren!
Har ett par funderingar till kring detta:
Jag har hört att effekten (W) som kommer från en 3-pins chassifläktkontakt på moderkortet är mindre än den från en 4-pins molex som kommer från nätaggregatet.
Om det nu är så, och man förser fläktarna med ström från en sådan molex, förvränger den ökade effekten rpm-signalen? (behövs det kanske nåt slags motstånd på rpm-givarsladden?)
Och till sist, om man kopplar rpm-givarna via en strömställare, förvränger strömställaren rpm-signalen?
Taxar återigen för svaren!
May 8, 2001
Jo ! Jag glömde ju att nämna att den 3-poliga kontakten på MB med stor sannolikhet inte klarar lika högt strömuttag som de 4-poliga molexarna... Inte i någon av de MB-manualer jag har läst i har det stått ngt om hur kraftiga fläktar man kan koppla in på de 3-poliga utan att "elda upp ngt" sas... Det är dåliga manualer ! sådant borde framgå tycker jag.
Jag tror inte att en strömbrytare kommer att skapa ngn missvisning av vartal. Fast som sagt, jag har ju inte provat själv ! (än)
Mvh...
August 3, 2002
Ok, då ska jag bara välja en strömställare...
Tittade lite på elfas hemsida, och kom fram till att om jag skulle ha 2 fläktar att växla mellan, så skulle jag ha en vippströmställare typ "till-till".
Men i specifikationerna för vippströmställarna nämns några saker som jag inte känner till, men som jag hoppas någon här kan förklara. Nämligen:
Brytförmåga
Min last
Provspänning
Mvh...
2 Guest(s)