October 23, 2004
Hej hej
Har länge velat koppla in datorn till tv`n men har aldrig riktigt förstått hur man ska göra. Så jag tänkte om nån av er visste`? 🙂
Grejen är att jag vill kunna se filmer som jag har på datorns hårddisk på tv`n .
Har en ny plasma tv så jag antar att den har alla anslutningar som krävs och har ett grafikkort av typen Powercolor 9800 Pro , står att det har TV-UT. Är det TV-UT det ska vara?
Men förutom anslutningsmöjligheter, vad krävs? (sladdar och diverse)
Sedan vill jag gärna höra tips på hur det går till när man kopplar in alltihopa oxå 🙂
Har hört att det finns hela paket med sladdar och sånt att köpa.
TV`n stödjer DVI, är det stor skillnad på DVI sladdar och vanliga om man tänker på kvalité? DVI sladdarna är väl ganska dyra...
Aja hoppas nån förstår det jag skrivit och att nån kan hjälpa mig 🙂
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
December 27, 2003
kolla i lådan som grafikkortet kom i. i där ligger (eller åtminstpnne låg, om du har flyttat på den) en svart kabel. ofta ganska kort. Det är en S-Video kabel, som kan kopplas till TV apparater med S-Video in (eller till en VHS>TV).
om du ej har några S-Video ingångar kan du köpa adaptrat för det http://www.webhallen.com/prod......p?id=34258
April 11, 2003
Det är väll bara köpa en sådan här DVI-kablel och koppla mellan datorn och teven.
Men jag vet inte hur det blir då. Om då teven blir primär bildskärm då eller hur det blir.
För du har väll vanliga skärmen via vanlig VGA kabel?
Om inte det funkar så kan du ju köpa en vanlig S-VHS kabel som du då kopplar mellan datorn och teven. Så har jag iaf och det funkar bra. Men jag skulle tagit DVI-kabel om jag vore dej. Blir bäst bild då.
October 23, 2004
Okej men dom kablarna är väl endast för att få fram bilden eller?
Man behöver väl en sorts kabel som gör att man får ljudet från filmen i datorn till tv`n?
Eller har jag fel?
+ adapter länken jag fick var den till för tv`n eller datorn?
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
October 23, 2004
Xenomorphed wrote: för att få ljudet till tv'n måste man väl koppla från ljudutgångarna på ljudkortet?
Vad behöver jag för kablar för att kunna göra det då?
Har ett Audigy 2.
October 23, 2004
Redfaction wrote: herregud
Men vadååå. Jag vill ju veta!
Är inte så speciellt kunnig om anslutningar och sånt tjafs.
October 31, 2004
du behöver en sådan här kabel för ljudet:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
October 23, 2004
name_it wrote: du behöver en sådan här kabel för ljudet:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
Okej 🙂 Tack
June 27, 2002
Frud wrote: [quote=Redfaction]herregud
Jag menade inte dig..:) Sorry utan de som sa att du skulle använda tv ut..:)
DVI är självklart när du har en sån ingång på tvn för då kan du utnyttja HDTV upplösning istället för lägre och sämre upplösning via tv ut.
April 14, 2001
Redfaction wrote: [quote=Frud][quote=Redfaction]herregud
DVI är självklart när du har en sån ingång på tvn för då kan du utnyttja HDTV upplösning istället för lägre och sämre upplösning via tv ut.
Varför man främst vill ha med DVI är ju monitorkvaliten man får. Om plasman/LCD eller vad Frud nu har inte klarar HD upplösning så blir det ju bättre att man ser film med lägre upplösning än med hög.
June 27, 2002
Hogan wrote: [quote=Redfaction][quote=Frud][quote=Redfaction]herregud
Varför man främst vill ha med DVI är ju monitorkvaliten man får. Om plasman/LCD eller vad Frud nu har inte klarar HD upplösning så blir det ju bättre att man ser film med lägre upplösning än med hög.
Allt beror på linjedubblaren som sitter i hans tv har han en bra sån så blir det bättre om han kör i hög upplösning för i vilket fall som helst, ifall det är en lågupplöst skit plasma så måste den skala upp då den har lägre upplösning än en vanlig tv sändning.
Har han varit smart och har en LCD så finns det väl ingen sådan över 26" som inte har HDTV upplösning för har han hittat en sådan och köpt så var det inte ett bra köp.
Men det skulle iofs vara lättare om man visste vad det var för tv han har, märke,modell osv...
1 Guest(s)