October 23, 2006
Har precis fått min nya låda; en Spire Pininfarina. Har installerat allt och det verkar funka utom hörlursuttaget. Jag har ett Abit AB9-moderkort som har ett Realtek-ljudkort inbyggt. Det detekterar automagiskt om man kopplar in en ny pryl där bak men det funkar inte där fram. Efter att jag kopplat in stärkaren där bak funkar inte hörlursuttaget fram som jag körde med igårkväll. Eftersom jag inte riktigt fattade hur allt skulle kopplas in är det två sladdar som inte är inkopplade och två som inte sitter på "rätt" plats.
Därför vill jag nu veta om någon kan hjälpa mig att förstå var sladdarna ska vara/inte vara.
Enligt manualen till moderkortet ska det kopplas såhär:
HD-Audio:
1 Mic2L
2 AGND
3 Mic2R
4 AVCC
5 FRO-R
6 Mic2_JD
7 F_IO_SEN
9 FRO-L
10 Line2_JD
Eller AC97 Audio:
1 Mic In
2 GND
3 Mic Power
4 NC
5 Line-Out (R)
6 NC
7 NC
9 Line-Out (L)
10 NC
På chassits sladdar står det:
Mic IN
Mic BIAS
Mic GND
Return L
Spkout L
Return R
Spkout R
Ear GND
Så som det är inkopplat nu ser det ut såhär:
1 Mic in
2 Mic GND
3 Mic BIAS
4 -
5 Spkout R
6 Ear GND
7 -
9 Spkout L
10 -
October 23, 2006
Hmm, har letat runt lite och hittat det här:
For AC-97 Front Panel Audio
Pin Signal Name Description
1 MIC Front panel microphone input signal (biased when supporting stereo microphone)
2 AUD_GND Ground used by analog
3 MIC_BIAS Microphone power / additional MIC input for stereo microphone support
4 AUD_GND Ground used by analog audio circuits
5 FP_OUT_R Right channel audio signal to front panel (headphone drive capable)
6 FP_RETURN_R Right channel audio signal return from front panel (when headphones unplugged)
7 AUD_5V Filtered +5 V used by analog audio circuits
8 KEY No pin
9 FP_OUT_L Left channel audio signal to front panel (headphone drive capable)
10 FP_RETURN_L Left channel audio signal return from front panel (when headphones unplugged)
Detta är dock på Intels sida. I min manual står det t.ex. att man INTE ska koppla in GND på pinne 4 vilket är helt motsägande det som står här...
October 23, 2006
October 23, 2006
Jo, det är sant. Har därför inte kopplat in något på den platsen där de specifikt inte ville att man skulle koppla in något annat än rätt sladd... Ska ändå ha ut (i princip) allt imorgon igen och installera nya fläktar så då kan jag ta ut överflödiga sladdar.
Verkar inte heller som att det finns lösa kontakter att köpa, bara paket med massa olika kontakter och jag behöver ju knappast fler USB- och firewire-portar på framsidan så det får vänta tills jag har mer pengar över...
2 Guest(s)