December 19, 2000
Nu har jag äntligen köpt en ny hårddisk, eller jag ska hämta den på söndag eller måndag. är lite nervös för monteringen. men det ska väl inte va några problem. så måste man väl partionera den också. ser fram imot lite mer utrymme.
det är en Ibm ultra-100 30,7 gb 7200 rpm
-----------------
MVH Pär Österman(Pyro)
December 28, 2000
Monteringen är väldigt enkel. Bara att skruva i den. Även partitioneringen är enkelt. Kör du Win98 eller Me kör du FDISK och skapar en primär partition. Vill du dela upp den i flera enheter skapar du också en utökad partition och sedan logiska enheter i den utökade partitionen. När partitioneringen är klar formatera alla enheter och klart. Kör du Win2000 kan du använda inbyggda diskhanteringen och göra på samma sätt som i FDISK.
December 19, 2000
ehh jag tänkte på.
att jag behöver väl bara formatera den nya.
har en annan 3,2 gb som ska va backup hårddisk och den ligger det lite saker på som jag måste ha kvar.
så min 30,7 gb blir c: och min 3,2 blir d:.
kommer köra win 98 eller Me i den ja.
-----------------
MVH Pär Österman(Pyro)
December 19, 2000
stoppa i dom i burken, ladda ner nordon ghost..
då kan du välja antingen att göra en disk image som copirerar hela partitionen.. dvs, om din partition är 2gig så skapar den en 2gigs partition på din nya.. 🙂 sen lägger du en 28giggare för rästen av det.. 🙂
eller så gör du dina partioner så din nya disk och gör en image på partitioner så copar den bara datan.. iklusive bootsektorn.. 🙂
December 19, 2000
December 19, 2000
det är lungt
har backup på skivor.
men det låter lättare att stoppa i hårddisken och boota från start diskett och skriva c: och kolla om den finns, finns den så formaterar man den och installerar windows. annars skriver man Fdisk och skapar en partition
-----------------
MVH Pär Österman(Pyro)
December 19, 2000
Hey ho..!
De inte alls svårt..de brukar ge sig själv när man väl sitter där.
Men så här hade jag partionerat HDD:n
c: (systemet)= 2gig
d: (program)= 8gig
e: (spel & övrigt) = 10gig
f: (film & musik) = 10gig
åsså den lilla som backup som du tänkt från början...!
Personligen tycker jag det är enklare att dela upp det i partioner så...jobbigt med massa mappar å under mappar...visst det blir det ju ändå..men kan man dra ner på det så e det ju bar..tycker jag iaf..!
Min egen burk ser osså ut ungefär så...fast jag har lite mer hdd utrymme..!
Lycka till..!
December 22, 2000
January 8, 2001
(fan vilket buggigt forum - felmeddelanden hela tiden typ)
Du bör iaf dela upp den i systempartition å resten så du kan sköta Windows för sig.. typ 3GB Win2k å resten för program å data... å sluta installera program i "program files", en klart störig uppfinning som inte ger nå'n struktur alls...
/Weyland
December 20, 2000
January 8, 2001
Sure.. typ 1 av 10 eller 1 av 15 ggr som jag klickar på en länk typ "svara på" eller "skicka" osv så får jag nå'n form av felmeddelande (ska se om jag får fram ett åt dig igen).. om jag försöker igen en eller ett par ggr funkar det sedan dock..
..i övrigt är forumet otroligt snabbt dock, inte många millisekunders väntetid här inte, nästan begränsat av webbläsarens motorhastighet typ =)
/Weyland - 100mbit MdH -> sunet
1 Guest(s)