March 10, 2002
Katastrof..
Har precis köpt ny prylar. MSI K7T 266 RU, AMD 1800+ "In a box", 256 DDR Apacer, Maxtor D740X 80 Gb, Creative Gf3 Ti 200, Widows XP.
Efter att ha satt ihop allting så startade jag upp datorn, installerade XP utan problem, gick sedan in i bios och kollade vilka inställningar som fanns.......Helt plötsligt så tjuter systemhögtalaren konstant. Jag stängde av datorn och satte sedan på den igen....Ingen bild, . På detta moderkort finns det 4 lysdioder som visar felmeddelanden. Alla 4 har lyst grönt hela tiden men nu lyste alla rött = Processorn skadad. Vad har hänt. Fläkten har fungerat hela tiden. Har köpt allt på IT-butikken, hur är dom att göra med vid reklamationer?
h*****e
March 10, 2002
//Nippe
Jag har inte känt någon bränd lukt.
Det konstiga i historien är att datorn var i gång i ca 45 minuter innan detta hände. När jag tittade på processorn så var kylpastan helt jämt fördelad över "kärnan" så det hela är för mig oförklarligt. En tanke var att om fläkten satt något snett så skulle det ta en längre tid att bränna CPUn än "normalt".
Jag återkommer senare med mer info om någon är intresserad efter att ha testat med med annan prolle.
August 4, 2001
September 3, 2001
aa... ta det bara lungt. Händer till och med de mest kunniga personerna.
Det bästa är om du har 2 ungefär likadana datorer. Du kan be en kompis ta med sin hem till dig till exempel.
Då gör du som så att du bygger i sär din, och sakta och försiktigt bygger ihop din dator utanför lådan.
Se till att vara urladdad så ingenting får en ESD stöt bara... inte trevligt när sånt händer.
Gör det på ett rent träbord och du borde nog använda den där plastpåsen som moderkortet kom i (dom är antistatiska) och lägga moderkortet på den när du bygger samt när du kör igång ditt creatur.
Ha för guds skull inga drickor i närheten och du kan gärna använda nått för munnen (har hänt mig att jag råkat hosta på mitt moderkort o då startade det inte.... som tur var så funkade den när den torkade)
Om det inte fungerar så börjar du ta olika delar från din polares dator och ersätta.
Lycka till!
1 Guest(s)