January 11, 2007
Några år sen krashade min dator och jag kom fram till att det var min SATA hårddisk det var fel på, så jag bytte den till en IDE hårddisk och allt funkade. Ett tag senare krashade dock datorn igen, och denna gången bytte jag moderkort.
Nu kom jag på att jag hade den gamla SATA hårddisken liggandes, och tänkte att det kanske var moderkortets SATAportar det hade varit fel på och inte hårddisken.
Så jag undrar: Finns det någon risk med att testa den gammla SATA hårddisken i min dator? Kan något i min dator gå sönder för att jag använder en hårddisk som kanske är sönder.
Mvh Anders
June 11, 2001
Jag har varit med om liknande där jag tex lyckats växla på 5/12v och där hårddisken smällde, dock var det bara kontrollerkortet på HDD:n som rök och ingen annan enhet.
Det man kan tänka sig, för att slippa offra för mycket saker är att du använder bara en minneskrets och kopplar ur andra enheter och försöker använda ett så gammalt grafikkort som möjligt. Detta så att du slipper offra onödiga saker.
Av min personliga erfarenhet så brukar en kortsluten enhet (speciellt CD/HDD) oftast inte kunna starta alls (blir helt osynlig eller låser bios / uppstart), eller så kommer nätagget att vägra starta så länge den är ansluten. Vilket kan ses som ett ganska säkert kort mot att något annant "följer med".
Däremot kan jag inte garantera att du också har sådan tur.
1 Guest(s)