March 10, 2002
Jag har filer på min ena disk som blivit korrupta. Det är precis som det är en skiva i disken som är kass och filer som lägger sig på den slutar fungerar och gör så att datorn hänger sig i någon minut.
Nu är det så att jag vill kopiera över data från min gamla disk till min nya. Men det blir en evighetsprocess då det är så mycket som är korrupt. Så undrar om det är någon som har en lösning? Filerna som är korrupta kan jag klara mig utan, men orkar inte sitta och kolla igenom varje katalog då det rör sig om över 100 000-filer.
March 10, 2002
Det är ett noname-agg. Har även testat att byta IDE-port. Den andra disken som sitter på samma kabel fungerar finfint.
Jag laddade ner Western Digital Data LifeGuard Diagnostics och testade. Först står det: SMART status: fail på den kassa disken. Därför kan jag inte köra Quick Test.
Därför kör jag extended test, det rullar på i exakt 14 sekunder varje gång. Sen kommer det "Test found bad sectors that may be repairable", tar då "repair" såklart. "Bad sectors were repaired successfully."
Därefter stängs testet ner och det står att allt ska vara frid och fröjd. Kör testet igen, exakt samma sak händer vid exakt samma sektor.
Ska testa i en annan dator strax.
June 11, 2001
Det verkar snarare som om det är en risk att kopiera filer på det sättet då kan skada läshuvudet om det skulle vara ett verkligt fysiskt fel på en av skivorna. Att använda ett imageprogram kan istället läsa ut disken och sedan skapa en ny av den, som tex Ghost. Har även en del program för att läsa ut filer och rådata.
Jag kan med andra ord hjälpa dig att göra en dummy av disken som sedan kan tas tillbaka som en ny, detta är ungefär samma metod som i renrum till skillnad att man använder program istället för verktyg.
Men självklart går det bara så länge disken fysiskt lever.
1 Guest(s)