September 1, 2002
Hej,
Jag har ett riktigt störigt problem. Då och då, helt sporadiskt, så stannar allting upp och HDD-led lyser konstant med något slags tick-ljud (låter dock inte farligt!). Sedan efter 20 sek - 1 minut så återgår allt till det normala igen och jag kan använda dator.
Detta har hänt på två stycken exakt likadana Seagate 160 GB 7200.10 SATA2. Körde först ena disken som systemdisk tills detta inträffade, då bytte jag hårddisk och det fungerade bra i ca 1-2 veckor, sedan fick jag samma symptom igen.
Jag börjar fundera på om moderkortet på något sätt korrumperar saker och ting? (Abit AB9 PRO 965-chipset, E6300 oklockad, 2x2 GB DDR2 800, Window Vista Basic 32-bit)
Några tankar? Tack på förhand.
June 2, 2009
Hej
Har du testat att köra ngn form av diskkontroll?
Typ Seatools, HDDregenerator.
Löser antagligen inte problemet, men kanske går att utsluta att det är några trasiga sektorer på hårddiskarna.
Även att det kanske går att upptäcka om det är ungf. vid samma sektorer den börjar låta.
Hade en disk som började ticka som fan när den kom fram till en viss sektor.
June 2, 2009
Det kan ju vara så som du säger att just moderkortet(sata-controllern) har en osund relation med hårddiskarna.
Min hårddisk jag nämde tidigare i detta inlägg, gjorde att min "nya" dator (MSI P35-NEO) tog typ ~10 min att starta, sen hittade ändå inte windows den.
Såg den inte heller i BIOS, dock så kunde den ses när "detecting IDE devices" (men även det tog lång tid).
Testade jag den på en äldre dator bootade den normalt.
Men som sagt när jag körde HHDregenerator började den klicka och stå på en viss sektorn oändligt länge.
Det var dock en IDE-hårddisk.
Har inte kollat upp ditt moderkort nu, men inte så att det bara stödjer sata-150?
June 2, 2009
Som det låter gick sektorerna att reparera.
Handlar det om 1-5 st skulle jag nog låta den bara stå.
Handlar det om "jättemånga" är det kanske värt att byta moderkort.
Men testat och kör HDDregen igen om en vecka och kolla om det har blivit nya som pajar. (O.a.s. tick-ljud eller inte)
Kan även vara bra att anteckna vilka sektorer det som var ruttna. Kolla om det blir samma igen om fel fortsätter uppstå.
1 Guest(s)