Krånglande hårddisk(ar)?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Krånglande hårddisk(ar)?
ChRiiLLe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 8, 2006 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Har tidigare haft problem med att någon/några hårddiskar klickar till (startar om sig?) och datorn fryser till. Det har varit bra ett tag men nu har det kommit tillbaka. Jag har kört alla diskar i WDs extended test som finns på boot cd:n utan något problem då (förutom en som klickade innan och efter testerna, men visade inget fel. Har dessutom den urkopplad nu).

Så, eftersom det troligen inte är någon disk som är trasig. Om det kanske kan vara kontrollerkortet som är trasigt? (Har 3 diskar sitter på ett PROMISE Ultra100 TX2 kort).
Eller om det kanske är nätagget som håller på att ge sig?
Eller om det kan vara något annat?

Just nu så startar de till exempel om, ifall jag markerar alla diskar i O&O defrag och väljer analyze. Då fryser datorn till och det klickar till.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1084153
October 8, 2006 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur varma blir de?

ChRiiLLe
Siktar mot toppen
Medlem
1084158
October 8, 2006 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Ligger mellan 28-35 grader.

Kom på en sak till, av mina diskar började för ungefär ett år sedan att klicka, trodde den var stendöd då. Men den fungerar fortfarande. Så har lite svårt att tänka mig att det skulle kunna vara någon disk som är pajj. (Även olika ibland som startar om sig).

Jonas740
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
1084180
October 8, 2006 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

THE-CLICK-OF-DEATH har du troligtvis läst om, de brukar ge ifrån sig sådana ljud när de är på väg att lämna in. Inte alltid men oftast....

/Jonas

ChRiiLLe
Siktar mot toppen
Medlem
1084392
October 9, 2006 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jonas740 wrote: THE-CLICK-OF-DEATH har du troligtvis läst om, de brukar ge ifrån sig sådana ljud när de är på väg att lämna in. Inte alltid men oftast....

/Jonas

Hmm, trodde det med först. Men är ganska tveksam till det. En av mina diskar började starta om sig under DH förra året, klickade som fan och fick massa korrupt data. Troligen för att jag maxxade deras 100Mbit med torrents mot den disken - överbelastning?

Den diskar funkar än idag. Men startar om ibland, tror jag. Dock utan större problem.

Sen, när jag som sagt har alla hårddiskar ikopplade och kör en analysering på alla diskar samtidigt i O&O så startar någon om sig och datorn hänger sig.

Kopplar jag ur två stycken diskar så händer inte detta. Tyder inte detta på nätagget?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 417
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL