July 12, 2002
Okej jag har följande problem. Råkade visst lova att fixa en kompis brorsas dator, en HP. Första klassens skit visserligen, men nu är skadan redan skedd och jag vet inte vad jag ska göra.
Den behövde rensas från all "nyttig" dynga de skickar med, så jag tog helt enkelt och formaterade den efter att jag delat hårddisken i två partitioner med partition magic. De är båda 25 gb stora. Allt som behöver sparas ligger på nuvarande "D:".
Det här hade ju fungerat smidigt om det nu inte var så att XP (home build2600) vägrar hitta datorns grafik och ljudkort, vilket inte är så bra. HP som alla andra "special"-tillverkare skickar ju inte med några drivare utan hänvisar till den ghost-liknande partition som ligger undangömd på hårddisken. Den innehåller antagligen allting som behövs, men går inte att komma åt utan att använda den, så att säga...
Nåväl, jag behöver alltså ha igång ljud och grafik (som båda sitter på moderkortet) utan att använda deras installera-om-allt-igen-dunderprogram som rensar hårddisken TOTALT (jo, jag vet att det är så). 25 gb är trots allt rätt tungt att göra backup på, så det alternativet sparar jag till sist. Vad fan kan jag göra? Det står ingenstans vad det är för delar som sitter i datorn, så jag skulle kunna ta hem drivare. Och supporten har öppet kontorstider mån-fre.
Hjälp? (Datorn heter HP Pavilion 420. Celeron 1400, 60 gb hdd med mera.)
June 16, 2002
1 Guest(s)