Kraschad disk som ger mig kalla kårar och en tår i ögat...|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kraschad disk som ger mig kalla kårar och en tår i ögat...
takemeaway
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 27, 2006 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

För att göra historien kort så kan jag snabb-dra vad som hänt.

Jag har mig en Maxtor OneTouch II 300gb, extern hårddisk.
-efter ett missöde när jag dumt nog kopplade in fel nätsladd till hårddisken så slutade den att fungera.

Då det inte sedermera gick att starta upp disken med rätt nätsladd så har jag plockat ur disken och installerat den i min stationära.

Men då vägrar min dator starta. Och Dell verkar ha en liten lampa som blinkar gult. Vad detta betyder vet jag inte.

Men vad man kan tro är att hårddisken ogillades. Det luktade även bränt när jag öppnade upp datorn efter att ha försökt boota den med den nyinstallerade slave-hårddisken.

Kan ni ge mig råd?
på min externa disk hade jag backup av väldigt viktiga och viktiga historiska bitar i mitt liv som jag har samlat på mig och skapat.

alt 1. köpa en exakt likadan hårddisk och flytta över styrkortet?
-men jag är inte så teknisk av mig så jag vet inte om jag vågar göra det själv

alt 2. Få tag i en recovery firma. Det är inte känsligt material. Men det är så att man inte känner till vilka som är pålitliga och bra. Så man inte förvärrar allt hos någon oseriös!

usch, ve å fasa! vad kan jag göra?!!

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1008476
January 27, 2006 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Troligtvis har du bränt styrkortet. Så billigaste är att hitta en EXAKT likadan modell och byta korten.
Eller ha tag i en recoveryfirma = dyrt.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

takemeaway
Medlem
1008480
January 27, 2006 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är alldeles säkert det som har skett.

Men vad kan man hitta åt grym information om just hur man byter styrkort?
är det något jag som privatperson kan försöka våga mig på?

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1008484
January 27, 2006 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Om power lampan blinkar gult på den Dell, så betyder att något inte står rätt till med strömmen. Låter som att det är kortis i din disk och den sänker en "power rail" från PSU, tex 5 volts ledningen.
Ryck strömmen från disken och testa att starta upp systemet igen.

takemeaway
Medlem
1008496
January 27, 2006 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, datorn startar så fort jag kopplar ur slave-disken.

så det är inga problem. Men är det att det inte finns tillräckligt med ström som det blir så?

Men min slave-disk luktade ändå lite bränt, så det torde väl ha varit galet i alla fall?

Jag har ju en grendosa. och den har ju 4 strömsladdar i sig -är det bara en sån sak som gör att strömmen till datorn inte orkar köra med en extra hårddisk verkligen?

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1008522
January 27, 2006 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

takemeaway wrote: Jo, datorn startar så fort jag kopplar ur slave-disken.

så det är inga problem. Men är det att det inte finns tillräckligt med ström som det blir så?

Men min slave-disk luktade ändå lite bränt, så det torde väl ha varit galet i alla fall?

Jag har ju en grendosa. och den har ju 4 strömsladdar i sig -är det bara en sån sak som gör att strömmen till datorn inte orkar köra med en extra hårddisk verkligen?

Det första som händer när du startar upp din dator är att nätagget (PSU) kör en slags självdiagnostik, den kollar av alla power rails som tex 12V 5V osv.
Nu när din disk kortsluter en eller flera power rails så blir det ett spänningsfall och nätagget ser att något är fel, så då startar den inte upp systemet för att undvika skada och det är den blinkande gula lampan som signalerar det.

takemeaway
Medlem
1008525
January 27, 2006 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Så ett bränt styrkort på min slave-disk kan vara det som orsakar den gula lampan?

Är viktigt att veta, så att jag vet om jag kan avgöra om styrkortet på hårddisken är bränd eller inte.

Och så vill man gärna veta HUR man byter styrkort på en hårddisk. Att man måste köpa en likadan hårddisk förstår jag -men själva bytet undrar man över.

takemeaway
Medlem
1008527
January 27, 2006 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

tur att jag inte valde att prova-byta-styrkort-själv lösningen. Fick det här svaret från ett recovery-företag:

Glöm det där med att räcker med att byta ut styrenheten. På den hårddisk du skriver om finns ingen poäng alls med detta, däremot kan det i värsta fall skada disken om du gör det. Rycker läsarmen igång utan att det finns rätt firmware på skivorna kan det om man har otur uppstå skador på själva lagringsmediet = kiss the data goodbye for ever. Det fanns vissa hårddiskar tidigare som man kunde byta styrenhet på själv - finns inte nu längre.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1009666
January 30, 2006 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det är styrkortet som sitter på undersidan på disken, som är skadat, så kan du byta det, eftersom det är ganska lätt att byta kortet, så skulle du kunna kontakta en fix-nisse som tex lagar gamla video och stereo-anläggningar etc, en sådan person skulle säkert kunna byta kortet på undersidan. I så fall kommer du säkert undan för några hundra + kostnaden för styrkortet, alternativt så kan han kanske reparera kortet genom att fixa kondensatorerna tex.

Prova även att kontata tillverkaren, dom kan säkert fixa ett nytt styrkort till dig.

Om du har varit försiktig med hårddisken och så länge skivorna inte är skadade rent fysiskt borde det inte vara svårt att reparera disken.

Ett annat alternativ är IBAS, då är däremot priset minst 10.000:-

takemeaway
Medlem
1009766
January 31, 2006 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Ah. jag TROR att styrkortet sitter på undersidan.
-sitter i alla fall ett chip där som är grönt å har massa lödtenn svetsat på sig eller vad man nu ska säga.

Men sen vet inte jag vad för olika sätt som ett styrkort kan sitta på, på just en disk.

Jag borde ta kort och starta en ny tråd om just styrkortet, för att se om man kan bli lärd där också. Googla verkar inte ge mig så mycket svar på detta.

Men jag tycker ditt alternativ verkar MYCKET intressant, då det säkerligen bara är ett styrkort som måste fixas.

Om så än styrkortet måste köpas genom att köpa en likadan disk så får det bli så. Men just att punga ut med 9-12000 bara för att "recovery firman" ska byta kontrollerkort låter ju onekligen dyrt.

Men det kanske är som han svarade, och sa att det var dumt att göra det själv då det kan vara läsarm och diverse firmware som kan sabbas. Men har man samma disk så borde det ju vara samma firmware å så kan man tycka.

Du råkar inte känna till en god fixare i göteborg som kan det här?

takemeaway
Medlem
1009892
January 31, 2006 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Pratade just med en från HDiskakuten,

han sa det att med Maxtor OneTouch II som jag har så går nog inte hårddisken att rädda, däremot datat.

Just när det är så stor hårddisk så kan hårddisken inte få liv igen, så att byta styrkort räcker inte menade han på.

Är det något man ska tro på? eller är det bara för att dem hellre vill ha 7-9000 istället för att "bara" byta styrkort?

/ martin

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1009936
January 31, 2006 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

"Kan ni ge mig råd?
på min externa disk hade jag backup av väldigt viktiga och viktiga historiska bitar i mitt liv som jag har samlat på mig och skapat."

Om det var en backup, har du inte kvar grejorna på original lagringsplatsen?

takemeaway
Medlem
1009937
January 31, 2006 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

I wish.

Jag bytte kontor och blåste rent ur min dator för att konfa upp datorn med nya installationer och inställningar och för att "börja om på nytt" med en clean burk.

Och det var tyvärr under den här tiden som min backup blev ensamt om att hushålla filerna -så man hade otur med timingen, med att den gick sönder precis då.

Mau
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
1010765
February 2, 2006 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör en file recovery på org disken? något borde du kunna rädda, men den största delen är nog borta om det var länge sedan du gjorde formateringen.
Sök efter file recovery så hittar du ett flertal olika program. Vet dock inte hur stor skillnad det är bland dem.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 76
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL