Krashad hårddisk vilket företag att anlita? | Generella frågor | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Krashad hårddisk vilket företag att anlita?
This topic is locked
Fredrik Alexanderson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
november 3, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1
november 3, 2012 - 3:55 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej

Min externa hårddisk har krashat och min dator känner inte igen den. Har kollat upp på internet om företag som kan få tillbaka förlorad data, men de är alla så dyra. Jag har hittat en som heter deadhardrive (http://www.deadhardrive-dataraddning.se/) som verkar vara billigare, men den enda informationen jag kunde hitta om dem var på franska eftersom att det uppenbarligen är ett franskt företag. Har någon här andvänt sig av dem?

Är mycket tacksam för svar, tack på förhand,

Fredrik

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
Member Since:
augusti 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1284707
november 4, 2012 - 12:16 f m
sp_Permalink sp_Print

Kollat om det går att ta ut den och köra den som intern?

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1284708
november 4, 2012 - 8:12 f m
sp_Permalink sp_Print

På den tiden IDE var vanligt så försökte jag komma åt filerna på den kraschade hårddisken jag hade. Jag satte båda drivarna på samma IDE kabel som var ett stort misstag. Det var tydligen någon kortslutning eller nåt eftersom den som var hel exploderade och började ryka. Istället för en trasig drive så blev det inköp av två istället. Jag vet inte om det är mindre risk med SATA?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1284709
november 4, 2012 - 11:11 f m
sp_Permalink sp_Print

Det är väldigt sällan man har så viktig data så man är villig att betala det som de kostar att återst’lla datan.
Ofta är det bara att bita i det sura äpplet och skita i det.

Fredrik Alexanderson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
november 3, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1284716
november 4, 2012 - 2:02 e m
sp_Permalink sp_Print

Tack för era svar, har försökt att köra den som intern, men det fungerade inte..
Jag har alla mina kort sparade på den, och en massa annat som är viktigt att få tillbaka. Så det är viktigt för mig att få tillbaka min förlorade data, men jag vill inte betala 12000 för det…Jag skulle vilja hitta ett billigt alternativ. Det var därför jag trodde att deadhardrive skulle va bra, men jag ville bara se om någon har haft någon erfarenhet av dem.
Tack!

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1284722
november 4, 2012 - 5:59 e m
sp_Permalink sp_Print

Ladda ner GetDataBack for NTFS gratis

Finsn för FAT med om det inte skulle vara en NTFS disk.

Detta har jag använt med gott resultat några gånger, beror ju dock på vad som är trasigt på HDDn, men värt ett försök iaf.
Sedan så är en extra eller två backups på viktiga saker bra att ha, har även jag lärt mig det den hårda vägen 🙁

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1284723
november 4, 2012 - 7:00 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag anlitar alltid Ahlbergs data då dom har väldigt bra priser och avtal till privatpersoner. Ahlberg Data AB | Stockholm: 08 – 718 07 20 | Göteborg: 031 – 762 00 23

lindyblue
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
maj 3, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1284726
november 4, 2012 - 7:38 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag har anlitade Deadhardrive för inte så länge sen, jag var i samma situation som du, och då kollade jag upp andra företag så som Ahlbergs Data, men de var alla för dyra för mig, så jag bestämde mig för att prova Deadhardrive. Jag var också ganska fundersam, eftersom att man skulle skicka hårddisken till Kina. Men i slutändan gick allt bra, jag fick tillbaka min data på mindre än två veckor och jag betalade vad som var sagt från början (1700kr för att få tillbaka den förlorade datan och 700 kr för den nya hårddisken)
Så jag skulle varmt rekomendera dem.

Fredrik Alexanderson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
november 3, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1284907
november 8, 2012 - 9:34 e m
sp_Permalink sp_Print

Tack, Jag skickade iväg min hårddisk till Deadhardrive för två dagar sen. Jag skriver igen när jag har fått tillbaka den, förhoppningsvis går allt som det ska.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1284918
november 9, 2012 - 8:25 f m
sp_Permalink sp_Print

Spännande. Återkom gärna med info när du vet hur det gick. Sen tar vi backup nästa gång? 😉

Fredrik Alexanderson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
november 3, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1285446
november 27, 2012 - 9:49 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej Igen
Jag har äntligen fått tillbaka en ny hårddisk, på den finns all data som hade gått förlorad. Jag fick tillbaka den förra torsdagen så det tog lite längre än två veckor, som planerat. De höll kontakten med mig under processen så att jag skulle veta hur det gick, och i slutändan betalade jag det som var sagt sen förut. Så bara bra saker att säga om Deadhardrive och deras service.
Hoppas att det kan hjälpa någon med samma problem som mig!

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1285450
november 28, 2012 - 5:33 f m
sp_Permalink sp_Print

Fredrik21;1285578 wrote: Hej Igen
Jag har äntligen fått tillbaka en ny hårddisk, på den finns all data som hade gått förlorad. Jag fick tillbaka den förra torsdagen så det tog lite längre än två veckor, som planerat. De höll kontakten med mig under processen så att jag skulle veta hur det gick, och i slutändan betalade jag det som var sagt sen förut. Så bara bra saker att säga om Deadhardrive och deras service.
Hoppas att det kan hjälpa någon med samma problem som mig!

Hur kan du vara så säker att ingen fil har blivit skadad? eller är det 100% att företaget kan återställa allt?

Fredrik Alexanderson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
november 3, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1287238
februari 4, 2013 - 5:28 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte att man kan vara 100% säker med vilket företag man än väljer. Hur som helst med Deadhardrive berättade de för mig vad jag kunde få tillbaka innan jag betalade, i mitt fall var det allt. Så jag antar att man inte betalar någonting alls om man inte får tillbaks det man vill.

zike
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1290275
juli 29, 2013 - 6:22 e m
sp_Permalink sp_Print

Intressant med deadharddrive i kina, ska kollas upp nästa gång en viktig disk kraschar. Om man nu mot förmodan inte skulle ha backup 🙂

Jörgen Olsson
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
januari 15, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1292838
januari 15, 2014 - 4:38 e m
sp_Permalink sp_Print

Ni som nyttjade Deadhardrive. Hur skickade ni diskarna till dem? Som vanliga packet via posten eller?

MornaSerekUmbar
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
Member Since:
december 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1292839
januari 15, 2014 - 5:50 e m
sp_Permalink sp_Print

Intressant tips om företaget. Kan rekommendera att plocka disken ur chassit om man är försiktig då chassin och strömförsörjning har en tendens att dö på billiga diskar. Man kan också testa spinrite för att kunna läsa ur data ur trasiga sektorer som ”vanliga” program har problem med med. Får man problem trots allt låter ovan företag bra.

Och glöm inte att backup är backup är backup, helst på 3 ställen. Och att raid inte är backup. 🙂

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
239 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL