Krävs ominstallation vid byte av MB med samma chipset?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Krävs ominstallation vid byte av MB med samma chipset?
Titan@Forum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 21, 2005 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste på nätet där det stod att ett visst moderkort (med i850 chipset) kunde ersätta alla i850/850E chip moderkort utan att man behövde ominstallera xp.
Jag ska byta moderkort från ett i850 till ett annat i850, är det så "fiffigt" att det fungerar direkt utan ominstallation pga samma chipset eller finns det annat som kan spöka???

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
981253
November 21, 2005 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte helt säkert. Men ta inga risker, kör en ominstallation just in case 🙂

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
981262
November 21, 2005 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kan vara svårt att avgöra, dessa punkter är dom som spelar roll:

• Hur exakt är chipsetet? - En omistallation kan löna sig med nya drivrutiner.
    Moderkortets design? - Ett nytt bios eller fler usb/SATA-kontakter etc. kan avgöra.
    Windows möjlighet att identifiera ny hårdvara? - Förmodligen krävs en omaktivering om du har ett nytt moderkort. Då är det bättre med ominstallation.
Titan@Forum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 344
981388
November 22, 2005 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Tackar för svaren

En fråga jag kom på nu. En person berättde att det var divrutinen till ide-kontrollen som avgjorde.
Om jag chansar att ide-drivrutinen fungerar och den inte skulle göra det, kommer datorn enbart att inte starta eller finns risken att data på hela disken alternativ enbart c:/ blir förstörd pga fel drivrutin. Jag vill ju inte förlora min information.

Datorn fungerar inte just nu så jag vill inte bara formatera c:/, och förlora all den datan jag har där, för att kunna ominstallera. Därför ville jag testa om det fungerade utan men kom på att feldrivrutin kanske kan förstöra datan också. Annarrs måste jag krångla till det och ta ut den och sätta i den i en kompis dator, och det vill jag ju slippa helst.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
981473
November 22, 2005 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Fel drivrutin på en IDE/PATA disk ger sällan problem eftersom dessa är en standard, drivrutinen brukar ofta optimera disken för snabbaste öveföringshastighet. Att läsa en disk utan att ha installerat drivrutiner skall inte ge några problem, möjligen slö överföring.

När det gäller SATA är det drivrutinen som avgör, men oftast är resultatet att disken blir läsbar eller inte alls.

Problem med att data förstörs beror oftast på att hårddisken, operativsystemet eller datakablarna är skadade så att informationen blir korrupt.

Det vanligaste felen är trasiga kablar eller hårddiskar.
Dom gånger då operativsystemet gör fel beror det oftast på att systemet är sönderskrivet/raderat eller ett virus som förstör data.

Att Windows skulle radera disken vid start pga av fel drivrutin inträffar inte eftersom disken då inte finns och det går sådeles inte att att starta systemet.

Det måste gå att läsa från disken innan drivrutinerna laddas annars inträffar moment 22.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
982722
November 25, 2005 - 4:47 am
sp_Permalink sp_Print

Det går även att boota med WIndowsskivan, och reparera OSet när man väljer att installera det, då försvinner alla drivrutiner, men allt annat ska vara kvar, inkl. alla program.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 230
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL