November 14, 2002
ska bygga en dator som är bärbar och stötsäker och går på 12volt. 😮
sak nog bygga den i en väska av typ pelican el liknande.
jag har letat efter 12v nätdelar ,men det blir nog en lösning med konverter från 12 >220v sedan en 250w liten nät del .
sedan ett miniatx m-kort men en Amd 45w cpu eller något annat stömsnålt?
helst någon solid state disk ,men det finns väll inget på marknaden nu ?
någon form av mekanisk hd som är stötsäker hade varit fint men hittar inget vettigt.
en 15" el 17"skärm som funkar i dagsljus är inte så lätt att hitta,någon som vet?
Tips och ideer välkomnas
February 12, 2006
March 14, 2001
Hur mycket prestanda behöver du?
Om det inte är så mycket skulle jag rekommendera ett mini-itx kort. Det och en liten nätdel på typ pico-psu.
Annars finns lite kraftigare nätagg som kan drivas med 12V, mcubed har några även http://www.mini-box.com säljer lite nätagg.
Observer dock att vissa av dessa 12V-nätagg måste drivas med en stabiliserad 12V och fungerar inte i tex en bil då spänningar ligger runt 14V när generatorn laddar. Finns modeller som tar en ostabiliserad spänning dock.
12V-230V skulle jag undvika så gott det går, både inneffektivt och dyrt.
November 14, 2002
datorn ska drivas med 4st 7amp 12v (28 amp timmar) batterier och funka i ca sex timmar.
nu anväder jag en lapptop på 1800mhz (intel)+75amp bilbatteri =klumpigt och känsligt .
den bör inte vara sämre i prestanda.
det den använs till är ,styr och visar bild wlan kamra, samlar in info genom comport till ett excel program , mäter vindhastighet via wlan(har en wlan acsesspunkt en bit bort ,men det är en anna historia.
och allt är utomhus.
bildskärmen måste vara ljusstark mm.
väder tålig blir den i en pelican väska.
1 Guest(s)