kvalitet på DVI kablar när man kopplar till en 32 lcd|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
kvalitet på DVI kablar när man kopplar till en 32 lcd
Archer
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 11, 2006 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

Det är så att jag ska börja använda min 32 tums hugoson lcd tv som dator moniter för bland annat spel och filmer därför undrar jag:

Hur stor skillnad de blir om man köper en DVI kabel på 10m för ca 200kr om man jämför den med en kabel för 1000kr... är de verkligen värt så mycke pengar?, får man ut så mycke större upplevelse för dom 800kr?
nån som vet nån bra sida där man kan få svar på denna frågan, eller är en duktig hifi fantast med sinne för detta?

Tack på förhand!

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
1013799
February 11, 2006 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Just 10m är, vad jag minns, en kritisk längd för en DVI-kabel. Om du hade frågat om en 2 meters kabel hade jag sagt: Ingen skillnad, men när det närmar sig 10m så skulle kan ju kunna tänka sig att störningar blir mer påtagliga i en billig kabel. Jag tror att det inte finns några garantier att DVI fungerar i en 10m lång kabel, men jag har för mig att det finns någon kabeltillverkare som lämnar garanti på just det...

Sitter själv med en 5m 250:- DVI-kabel till projektorn och den fungerar iaf bra... 🙂

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1013801
February 11, 2006 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Har för mig DVI är väldigt känsligt för längre avstånd. Iaf det lilla polaren sagt
och det jag sett lite grand i tidningar (inte bergis dock).

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
1013819
February 11, 2006 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Har för mig DVI är väldigt känsligt för längre avstånd. Iaf det lilla polaren sagt
och det jag sett lite grand i tidningar (inte bergis dock).

Jag hade för mig att DVI kunde ha längre avstånd än vanlig analog. Jag sitter nu ca 7 meter ifrån min dator med förlängning av alla kablar såsom usb, bildanalog kabel mm och det fungerar klockrent. Min kabel är altså runt 8 meter lång 😕
Ser ingen skillnad om jag drar den direkt till burken alls ... Dock så borde jag införskaffa en DVI kabel snart men Samsung är ju så j*vla snåla att dem inte skickar med en till deras tft 'er ! morr :arg:

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
1013862
February 11, 2006 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

DVI är väldigt känslig, HDMI däremot kan man ha långa kablar med! Det känns som om det inte riktigt hade tänkt klart när de lanserade DVI och fixade till grejjerna till HDMI... :/

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
1013899
February 11, 2006 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

airman wrote: DVI är väldigt känslig, HDMI däremot kan man ha långa kablar med! Det känns som om det inte riktigt hade tänkt klart när de lanserade DVI och fixade till grejjerna till HDMI... :/

Enligt mina egna erfarenheter så kan jag inte påstå att det är så stor skillnad mellan DVI och HDMI, men till HDMI's fördel.

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
1013906
February 11, 2006 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja 10 meter dvi är värt 800 kr. Med en billig kabel riskerar du att få störningar. Supra är det märke som du ska köpa eftersom de är både billiga och mycket bra. De har både DVI och HDMI i längder upp till 15 meter och skulle aldrig göra något som inte funkar.

tekman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
1014295
February 12, 2006 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ingen aning men köp den billigaste du kan och pröva om du tycker det ser bra ut. Det är så mycket mer än bara kabelkostnaden som också spelar roll. Signalens kvalitet från början, kabels "verkliga" kvalitet med kontakter och allt, störningar på vägen, mottagarens "kvalitet". Har kört två hyffsat billiga 15 m VGA utan problem mellan en dator och skärm. På en annan dator/skärm blev det kraftiga spökbilder.

Om du köper din kabel på ett bra ställe så tillåter de öppet köp. Jag köper alltid ClasOhlson/Biltema-kablar först och lämnar tillbaka ifall det inte funkar tillräckligt bra.

tekman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
1014303
February 12, 2006 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Archer wrote: nån som vet nån bra sida där man kan få svar på denna frågan, eller är en duktig hifi fantast med sinne för detta?

Jag glömde bort att det var DVI vi pratade om när jag svarade senast. En hifi-fantast fnyser åt DVI då det är bildtjafs och (oftast) digital överföring.-)

DVI överför bild digitalt över en eller två seriella kanaler (den har även stöd för att skicka igenom VGA i samma sladd men det hoppar vi över här). Ger andra problem vid långa kablar än VGA som är anologt och parallellt. Någon skrev att standarden säger minst 5 m. Prova.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
1014845
February 14, 2006 - 12:47 am
sp_Permalink sp_Print

DVI brukar börja jäklas vid längder över 7 meter.

Dessutom spelar sändaren och mottagaren (precis som när det gäller analog bildöverföring) stor roll.
Med en kass sändare/mottagare kanske det inte går med 10 meter även om du köper Supras eller Oehlbachs "certifierade" 10-meterskablar.

Men å andra sidan med digital överföring är det väldigt lätt att se om det är några problem. Till skillnad från analogt kablage där problemen kan te sig diffusa (suddighet, , grynighet eller allmänt orolig bild osv.) är problemen uppenbara med DVI.
Det rör sig om helt missfärgade pixlar, tappad sync och andra otrevligheter som är uppenbara samma sekund du kopplar in kabeln. Stöter man inte på dessa otrevligheter finns det heller inga anledningar att köpa en dyrare kabel.

Till skillnad från analogt kablage där signalöverföringen alltid kan bli några inkrement bättre så finns det ett tak som man kan nå med digitalt kablage. Har man väl nått det taket (dvs bilden kommer fram utan uppenbara fel) så finns det ingen anledning att köpa en dyrare kabel då den inte kommer kunna göra något bättre.

Hifi-tidningarnas recensioner av DVI/HDMI-kablar där de snackar om bättre svärta, större detaljrikedom, varma färger osv. är alltså inget annat än skitsnack. De journalister som ägnar sig åt sådana recensioner borde kölhalas genast. 😉
What Hi Fi är väl de som är värst.
"Great depth, stunning colors and deep blacks makes this HDMI-cable worth every penny."
Gaah, snälla skjut mig. 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 294
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL