March 23, 2003
Har en person som vill ha en lösning på en dator till 2 skärmar.
Det svåra är att han vill att bara en skärm ska vara igång åt gången, så att när han sitter på plats A så ska den skärmen vara aktiv, medan skärmen på plats B ska vara "död". Och när han sätter sig på plats B så ska den skärmen gå igång och skärm A dö.
Han kommer ha 2 uppsättningar tangentbord och möss. Och han vill inte att det ska kosta en förmögenhet, samt att det ska bara vara att sätta sig vid A eller B och börja arbeta, inga jobbiga kopplingar eller avancerade tangentkombi eller liknande.
Jag och personal på Webhallen hade svårt att hitta en bra lösning för honom. Det närmaste jag kommit är en
https://www.dustinhome.se/prod.....ssel=false
finns det någon annan bra lösning. Snubben är mycket lat när det kommer till detta nämligen.
September 10, 2003
Dom flesta grafikkort har väl möjlighet att klona bilden. Vill bestämt minnas att nvidia klarar det med twinview föra årtionde och lika så ATI numera AMD. Sedan köper du två skärmar med sensor som känner av om någon sitter framför skärmen.
perfekt för den late. Har det själv.
Själv kör jag en Nec EA274WMi men vist den kostar 6K dock men det finns billigare skärmar med sådan funktion. Eizo EV2736W ligger väl på 5K eller något. Men som sagt vet inte vad för skärm han har eller vill ha.
Men jag hade letat efter två lika dana skärmar i hans prisklass med en sensor som känner av om någon sitter framför skärmen. Sedan ställt in sensorn att helt stänga av LCD skärmen efter ett par minuter. Min kan jag ställa tiden på och som standard 5 sekunder och sedan avståndet och sedan om den ska reducera ljustyrkan eller helt stänga av panelen.
Sedan bara ha ett grafikkort med två utgångar som klarar upplösningen i fråga och sedan ställt in datorn på att klona skärm 1 till skärm 2.
Sedan som du säger två mus och tangentbord fungerar ju säkert i windows med. Fungerar prima i linux för mig.
Viktigt dock att han inte har en stol ståendes för nära skärmen med ryggen då sensorn bara mäter avståndet till närmsta objekt. Jag ställer stolen med ryggstödet åt sidan bara. Beror lite på hur nära man sitter skärmen om det är ett problem eller ej men värt att tänka på.
Som jag ser det är detta enklaste och billigaste lösningen som efter lite konfigurerade av grafikkortet och OSD menyerna is skärmarna bör fungera även för en gäst på besök utan förkunskaper.
1 Guest(s)