Kyl|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kyl
..mars..
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 29, 2002 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det möjligt att göra en kyl att kyla dricka i med t ex en peltier. Var kan jag hitta peltiers i så fall och finns det någon ritning eller någon annan som gjort något liknande förut?

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
196695
August 29, 2002 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Guide kommer hit inom kort antar jag, jag behöver bara få tag på en digitalkamera först så kommer det sen.

..mars..
Medlem
196697
August 29, 2002 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle vara fin fint!!!

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
196798
August 29, 2002 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

jag gjorde en för ett år sedan...
http://tengil.swe.net/~daggerr.....nblock.jpg <- ritning på vattenblocket
http://tengil.swe.net/~daggerr/colah.jpg <-colahållaren.
http://tengil.swe.net/~daggerr.....olakyl.zip <- allt i ett =) tror knappast att det finns nån som behöver en guide till det. bara att snida delarna, eller få tag i nån som snidar delarna å skruva ihop det med en peltier i mellan å så lite slang pumpar å radiatorer å sånt som man brukar ha till vattenkylningar.. att isolera runt den när man monterar den är ganska bra oxå...

..mars..
Medlem
196869
August 30, 2002 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

Men vilken peltier använder du och var har du köpt den? Går det att luftkyla peltiern? Det ligger ju ingen svinvarm prolle inder peltiern... Och hur vet jag om jag behöver ett separat nätagg eller om jag kan använda mitt vanliga?

Har aldrig varit i närheten av en peltier...

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
196980
August 30, 2002 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

..mars.. wrote: Men vilken peltier använder du och var har du köpt den? Går det att luftkyla peltiern? Det ligger ju ingen svinvarm prolle inder peltiern... Och hur vet jag om jag behöver ett separat nätagg eller om jag kan använda mitt vanliga?

Har aldrig varit i närheten av en peltier...

samma frågeställningar som jag ställde mig själv innan jag byggde, så jag testade. luftkylning gick lite granna, men då blev resultatet långt ifrån tillfredsställande. Peltiern som jag använder flyttar 120w värme vid 220w ungefär. jag tror att jag kör den i typ 80w lr något å den kyler ganska bra. har man 20 grader i rummet så blir det frost på kylblocket. Men vattenkylning tror jag nog att du skall satsa på om du har ett peltier på över typ 40-50w eftersom att temperaturskillnaden oftast inte kan vara större än 70 grader på den varma och kalla sidan vid full effekt. Jag rekommenderar starkt vattenkylning, men det sa jag nog. om du behöver nytt nätagg eller inte så vet jag ju inte vad du har för agg, men jag kör min på ett eget litet 200w at-agg. Ett annat tips är att isolera sidorna på blocket å så rejält så att det inte blir massa kondensvatten och så kyls colan mycket snabbare och mer. skillnaden är väldigt stor på att ha den isolerad och oisolerad. lycka till med bygget

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 57
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL