July 19, 2001
Hur kan man få sitt nätagg så tyst som möjligt eller snarare så kallt som möjligt utan en fläkt... Jag har ett macron 400W nätagg med en 80mm utblåsfläkt och några små luftintag på baksidan, den vanliga sorten. Jag har ett litet mellanrum på 5cm mellan toppen av nätagget och burken fast jag har ingen lust att borra ett hål ovanpå burken. Men jag ska kanske såga upp ett hål på baksidan och sätta en fläkt där... eller kanske bara löda på ett motstånd på originalfläkten och ha en till 60mm fläkt... Jaja några tips.
P.S. Vad händer om ett nätagg blir för varmt?
March 29, 2001
Du MÅSTE ha en utsugsfläkt - om en bara är en långsam & tyst 15-20db variant. Utan fläkt ökar värmen inuti den lilla nätaggs-boxen sakta men obönhörligt - även med tanke på ditt kraftiga 400W-nätagg. För mycket värme gör strömförsörjningen ostabil och nyckfull, och hela systemet reagerar földaktningen därefter.
En bra tumregel är att räkna bort ca 50-100W, med en mindre effektiv fläkt. Det vill säga, om ditt nätagg normalt klarar att leverera 400W med orginalfläkten, så ska du absolut inte belasta den över 300-350W, med den klenare fläkten isatt.
Tips: Var försiktig med de stora kondensatorerna - du kan få kraftiga stötar. Bäst är att låta nätagget vara strömlöst i kanske 2-3 dagar, innan man öppnar den. Då hinner nog de ladda ur sig, tror jag.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-05-16 19:09 ]
August 7, 2001
On 2002-05-16 19:03, RalfS wrote:
Du MÅSTE ha en utsugsfläkt - om en bara är en långsam & tyst 15-20db variant. Utan fläkt ökar värmen inuti den lilla nätaggs-boxen sakta men obönhörligt - även med tanke på ditt kraftiga 400W-nätagg. För mycket värme gör strömförsörjningen ostabil och nyckfull, och hela systemet reagerar földaktningen därefter.En bra tumregel är att räkna bort ca 50-100W, med en mindre effektiv fläkt. Det vill säga, om ditt nätagg normalt klarar att leverera 400W med orginalfläkten, så ska du absolut inte belasta den över 300-350W, med den klenare fläkten isatt.
Tips: Var försiktig med de stora kondensatorerna - du kan få kraftiga stötar. Bäst är att låta nätagget vara strömlöst i kanske 2-3 dagar, innan man öppnar den. Då hinner nog de ladda ur sig, tror jag.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-05-16 19:09 ]
nja 2-3 dagar är väl lite å ta i. 2-3 minuter lr så. men det är ju inte någon speciellt farlig stöt. om man inte är väldigt känslig. men en normal människa brukar ju tåla 230 utan nåra större problem.
December 28, 2001
Vatten http://www.zerofanzone.co.uk
2 Guest(s)