February 28, 2005
Tjena
Har en E6600 som ska kylas ner av en Schyte infinity, saken är att man kan montera 120mm fläkten på olika sätt, jag undrar nu vilket är det optimala för att processorn ska gå "kall" ? Har ett Antec P180 SPCR , en fläkt som blåser ut där bak samt en där uppe som blåser ut, ska köra med Gigabyte DS4 tänkte att den har ju dom där "silentpipe" runt om processorn om de på något sätt påverkar...
bild på det om de möjligt, typ paint lr nåt 😉
February 28, 2005
stege99 wrote: Låta fläkten blåsa mot en av chassifläktarna, dvs uppåt eller bakåt.
Då hjälper du även till att kyla heatpipsen på det moderkortet (som just har kylflänsarna i de två riktningarna).
OK, så de skitsamma vilket alternativ jag väljer? undrar också om de hjälper på något sätt att köra med 2st fläktar på själva kylaren, såg en som hade monterat 2 fläktar på kylaren, något att göra?
May 2, 2006
Ja det bör inte göra någon nämnvärd skillnad om du riktar den uppåt eller bakåt. Förmodligen hade jag riktat fläkten bakåt, då jag misstänker att den kylflänsen (på moderkortet) blir något varmare pga närheten till nordbryggan.
Visst kan du ha 2 st fläktar på den CPU kylaren. Då ökar du dess kylförmåga ytterligare. Helst då fläktar som går i samma hastighet. Om inte så se till att den fläkt som blåser luften genom kylaren inte går långsammare än den som dra ut luften. Det blir en viss bromsande effekt i så fall.
February 28, 2005
OK, har isåfall tänkt behålla den bakre fläkten i chassit som drar ut luften o antingen använda den som drar ur luft (den övre) eller den fläkt som blåser luft mot nätagget som en till processor fläkt.
Vilken av dessa två ska jag välja, alltså vilken gör minst nytta av de två? de som är bra med antec fläktarna att de har ju 3 olika lägen jag kan köra fläkt hastigheten på, Low, Medium, High. Jag tänker göra detta för jag tror att en till fläkt på processorn gör mer nytta än de där två.
Sen de viktigaste kanske, jag vet ej om de finns en till monteringsats för ännu en fläkt som medföljer, något man kan köpa löst? isåfall vart?
EDIT: funderar nu istället att köra på 2st av chassi fläktarna på själv kylaren då de säkert går i samma hastighet samt att jag kan reglera hastigheten, då kan jag istället använda den medföljande Schyte fläkten som chassifläkt? bättre ide än innan?
July 21, 2006
Gilgamesh wrote: EDIT: funderar nu istället att köra på 2st av chassi fläktarna på själv kylaren då de säkert går i samma hastighet samt att jag kan reglera hastigheten, då kan jag istället använda den medföljande Schyte fläkten som chassifläkt? bättre ide än innan?
Om jag förstått din idé rätt så...både ja och nej, du får visserligen bra kylning, men på samma gång så förlorar du nyttan med dammfiltret, om du inte vill dra dammet från rummet och lägga det inne i lådan istället? 😛
Men förstås så undrar jag även hur kall luften är som sugs in genom fläktarna, eftersom du har ett nätagg på baksidan som ska blåsa ut luften.
Om du förstås inte byter plats på agget och det nedre HDD-racket vill säga
February 28, 2005
SS_The_Demon wrote: [quote=Gilgamesh]EDIT: funderar nu istället att köra på 2st av chassi fläktarna på själv kylaren då de säkert går i samma hastighet samt att jag kan reglera hastigheten, då kan jag istället använda den medföljande Schyte fläkten som chassifläkt? bättre ide än innan?
Om jag förstått din idé rätt så...både ja och nej, du får visserligen bra kylning, men på samma gång så förlorar du nyttan med dammfiltret, om du inte vill dra dammet från rummet och lägga det inne i lådan istället? 😛
Men förstås så undrar jag även hur kall luften är som sugs in genom fläktarna, eftersom du har ett nätagg på baksidan som ska blåsa ut luften.
Om du förstås inte byter plats på agget och det nedre HDD-racket vill säga
jag har nu gjort såhär, tagit fläkten där nere vid agget samt den som blåser ut luft (den övre) och monterat de på schyte infinityn, där uppe har jag nu monterat den fläkt som medföljer infinityn, jag ser ingen nackdel med det då nätagget ändå har sin fläkt som blåser ut luft, sen ska jag köra med öppet chassi. Sedan så förstod jag inte det där med att jag förlorar nyttan med dammfiltret?
såhär ser de ut just nu, ena ligger på sidan som blåser mot bakre fläkten, den andra blåser neråt, men jag kan ju montera om så den blåser uppåt, hur ska jag göra?
EDIT: funderade nu lite, är det inte bättre om jag monterar båda på samma sätt alltså att ena blåser in luft och den andra blåser ut luft mot den bakre fläkten?
http://img185.imageshack.us/img185/9334/dsc00253yu4.jpg
jag vet de ser förjävligt ut men hoppas ni förstår..^^
May 2, 2006
Som det är nu så krockar luftströmmarna. Montera den övre fläkten på vänster sida av kylaren så att båda blåser åt samma håll, dvs mot den bakre chassifläkten.
På din bild ovan så ska alltså båda fläktarna blåsa åt vänster (bakåt).
Då får du en form av lufttunnel genom kylflänsen.
May 2, 2006
Ser bra ut. Du får nog inte mycket bättre kylning på CPU:n nu utan att gå över till vatten.
Kör fläktarna på samma hastighet och klocka på bara. 😀
Edit: Fast kollar man på följande bild så ser det ut som om du satt fläktarna på fel sidor i förhållande till hur kylaren ska monteras på sockeln.
Jaja det lär du märka. Det är samma princip med en luftström i alla fall.
February 28, 2005
tror jag har ändrat, de satt fel från början men jag kommer ju självklart prova den innan jag monterar o kollar så luften går korrekt, men som de ser ut just nu så funderar jag på köra med bara sido fläkten då jag har problem att montera den andra då de bara finns fästen för en fläkt, har provat gummisnodd men de håller inte. Jag har ju trots allt en bra chassi fläkt som suger ut luften. Sen borde ju ändå Antec fläkten vara vassare än medföljande Schyte fläkt som snurrar i 1200, denna snurrar som minst på 1200 sen kan jag ju höja till 1600 och 2000...
btw nån som vet vart jag kan få tag på fästen till ännu en fläkt, snåla dom va med att bara skicka med en.
2 Guest(s)