May 17, 2002
Sitter och trasslar lite med mitt projekt "visst fan ska det gå att sova med datorn igång även om den är gammal och dammig".
Det är så här, jag jobbar på en båt och på båtar har alla bärbara datorer. Detta tycker jag är trist så jag valde att plocka med mig min gamla trotjänare. Denna består just nu av bl.a. en P4 2.8 och mitt genom tiderna mest älskade moderkort, ett Abit IC7-G (fast utan just G-funktionen i och med att gigabitLAN-kortet har havererat).
Nu är faller det sig i alla fall så att i och med att min hytt är liten som en telefonkiosk och jag hade inte plats i resväskan för mitt chassi (då hade jag varit tvungen och checka in bagaget, och jag litar inte riktigt på SAS bagagehantering direkt) så jag praktiskt taget sover med huvudet 0.042m från hela maskinen.
... och dess fläktljud stör min natt/dagsömn....
Så, tillverket, att göra en gammal harv tyst med minsta möjliga medel.
Jag började med att byta ut cpu-fläkten. Från att ha varit kyld med den medföljande 80mm box-fläkten fick jag istället fipplat dit en 120mm riktigt tyst nexus fläkt.
Före:
[Image Can Not Be Found]
Efter:
[Image Can Not Be Found]
(locket till en Kong Haakon chokladask fick tjäna som trattmaterial)
Hursom, allt gick bra och datorn blev riktigt tyst (och CPU-tempen sjönk tom. en del)
men... sen skulle jag till att sova....
Då insåg jag att den lilla hemska nordbryggekylaren väsnades en hel massa, speciellt i en relativt tyst hytt.
Så, till frågan. Tror ni att jag kan slopa kylare och fläkten helt och hållet, jag har nämligen lite svårt att komma till en butik just nu, lite mycket vatten mellan mig och närmsta butik.
1 Guest(s)