May 29, 2006
Har en gammal Amd X2 Be som jag foldar med och när jag monterade kylaren och smetade på (Thermalright chill factor) som är otroligt vattnig och lätt att applicera så gick CPUn i ca 40grader vid folding. Sen har den stått och tuggat med folding sen i våras dygnet runt. Förra helgen så låg den helt plötsligt på 65-70 grader :-?. Tog lös kylaren och se där, kylpastan hade helt plötsligt stelnat. Smetade på ny pasta och vips var man nere på samma temps som i våras. Vad beror detta på? Pastan eller att man kör full gas på prollen dygnet runt i ett halvår? Har inte märkt något problem med någon annan av mina prollar som foldat ganska länge med samma pasta kanske aningen kortare tid men utan temperaturförändringar.
January 18, 2005
kacktjarn wrote: Har en gammal Amd X2 Be som jag foldar med och när jag monterade kylaren och smetade på (Thermalright chill factor) som är otroligt vattnig och lätt att applicera så gick CPUn i ca 40grader vid folding. Sen har den stått och tuggat med folding sen i våras dygnet runt. Förra helgen så låg den helt plötsligt på 65-70 grader :-?. Tog lös kylaren och se där, kylpastan hade helt plötsligt stelnat. Smetade på ny pasta och vips var man nere på samma temps som i våras. Vad beror detta på? Pastan eller att man kör full gas på prollen dygnet runt i ett halvår? Har inte märkt något problem med någon annan av mina prollar som foldat ganska länge med samma pasta kanske aningen kortare tid men utan temperaturförändringar.
Förmodligen kombinationen. Med tiden har vätskan i pastan dunstat.
Vid normal anvädning tar det ju oftast några år för att komma upp i samma "körtid" som vi foldare fixar på några månader.
Själv kör jag ingen folding på cpu just nu, men fick inga problem med torkat kylpasta då jag gjorde det.
December 16, 2003
Bara för att butiken är ny så behöver inte pastan vara det. Kan ha legat i ett hörn på ett lager.
Mycket riktigt kan pastan separera i tuben, lite beroende på fabrikat. Men vätan är ju bara att göra pastan "bredbar". Det är ju de fasta partiklarna som fyller igen ojämnheter i processor & kylare som gör jobbet. Skumt.
Nåväl, funkar det nu så är ju det bra.
December 24, 2014
Tog lös kylaren och se där, kylpastan hade helt plötsligt stelnat. Smetade på ny pasta och vips var man nere på samma temps som i våras. Vad beror detta på? Pastan eller att man kör full gas på prollen dygnet runt i ett halvår? Har inte märkt något problem med någon annan av mina prollar som foldat ganska länge med samma pasta kanske aningen kortare tid men utan temperaturförändringar.???
June 11, 2009
All kylpasta hårdnar med tiden förutom Coollaboratory Liquid Ultra. Givetvis har temperatur en stor betydelse, men även luft och tid 🙂
Själv brukar jag byta kylpasta var 4'e månad beroende på CPU och överklockning. Kör man med stock kylare och hastighet så räcker det gott och väl med en gång per år, men givetvis vilken kylpasta man kör med.
Har själv testat flertalet kylpasta genom alla år och fastnat för två st. Arctic Silver 5 och Arctic Cooling MX-4. Båda torkar sakta och ger bra temperaturer för priset. Det finns flertalet tester med detaljerade detaljer som pekar mot samma resultat 🙂
1 Guest(s)