Lackera chassi|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lackera chassi
Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 8, 2008 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag har ett chassi som jag skulle vilja ha lackerat i svart och jag skulle vilja ha tips på var jag kan vända mig för att få det bra gjort? Det ska inte vara allt för dyrt heller.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1188306
April 8, 2008 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

varför inte göra det själv?

kommer ju då kosta dig under 100kr 😛

bara lite tidnignar o ett par gummi handskar o en sprayburk lack så är du redo 😉

alternativt: en bilverktstad. En vanlig lackerare kan jag tänka mig skulle göra det billigt då det är mycket liten area som ska lackas, till skilnad på från en bil 😛

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
1188322
April 8, 2008 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte bra på att måla och jag tror att det hade gått lika dåligt med spray. Jag tänkte också på lackeringsfirmor men det känns långsökt att ringa runt och höra med dem om de kan tänkas göra det. Om någon känner till en bra bilverkstad eller lackeringsfirma i Stockholm som kan tänkas göra det så hade tipset uppskattats.

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1188332
April 8, 2008 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Skall du göra det hos en yrkeslakerare så lär nog han vilja ha en 400-700kr per timme, och är han seriös så lär han ju göra det ordentligt med förbehandling och ett par lager lack. Så det känns inte som en billig lösning. Men ring och hör med ngn lackfirma, kolla eniro.

Är du bara försiktig och noggrann så gör du ett fullgott jobb själv, för en billig peng. Eller fråga en polare om han kan hjälpa.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1188356
April 9, 2008 - 2:03 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker du ska chansa och försöka måla själv, det är ju inte värre än att du får lämna in den på lackering hos någon firma om det skulle skita sig, och då har du i princip bara gått back ~100 men lärt dig desto mer.

Frgar du i färghanlarn du köper färgen kommer du få all hjälp du behöver.

I övrigt tycker jag inte du ska ringa till lackerare, utan gå till dem och fråga öga mot öga, det blir lättare att göra en bra deal då jämfört med över telefon.

Eller så lämnar du den till en kompis som vet hur man lackerar.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1188368
April 9, 2008 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Om du skall lämna det till en lackerare är du nog tvungen att göra underjobbet själv för att priset inte skall gå i höjden. Dvs slipa bort all färg/skapa en yta som lämpar sig att lägga en snygg lack på. Detta kommer ta mera tid än att spraya delarna...

Sen kommer du behöva att ta isär chassit för det är ingen ide att lackera det som en enhet, får lackeraren göra detta kommer priset bli ännu högre.

Mitt tips är att du antingen lackerar det själv (du kan ju alltid prova med någon annat först) eller helt enkelt köpa ett nytt svart chassi.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1188381
April 9, 2008 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

sen glöm inte mååånga lager klarlack så får du en schyst (stava?) glans och en hållbar färg

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 291
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL