Ladda ur batteri på laptop eller inte?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ladda ur batteri på laptop eller inte?
Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 30, 2005 - 11:48 pm
sp_Permalink sp_Print

En sak som slagit mig är att jag minns att man tidigare klart avrådde från att aldrig låta batteriet laddas ur regelbundet, men hur är det nu?
Bör man ta ur batteriet om man mesta delen av tiden kör på ström från väggen, eller är det bara att köra på?
Ska man med jämna mellanrum tömma batteriet eller inte? :hmm:

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
929221
July 31, 2005 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

det där är en väldigt bra fråga. jag har inte heller fått err riktit bra svar på det men det här är min erfarenhet:
batteriet ska laddas ur (ner till 3-5% typ) minst en gång i månaden, gärna en gång i veckan för att batteriet ska hålla bra.
men sen så har vi det här med att om man laddar upp laddar ur laddar upp, hela tiden då slits batteriet. (helatiden flera gånger om dagen 😀 )
men döden för ett batteri brukar vara att man har laddaren i hela tiden i lååånga perioder, mitt batteri i den laptopen jag sitter vid dog för några veckor sedan (nästan 2 år gammalt klarade 449 cykler) jag har varit bort rest men lämnade datorn på som en server (med batteri) efter att ha legat där i över en månad så mådde inte batteriet bra.
jag har en kompis som när batteriet var 10 månader gammal men fungerade bra åkte på språkresa emn glömde laddaren i, när han kom tillbaka var det dött.

mitt råd: ladda ur och upp batteriet någong gång i veckan, om du sitter på ett ställe där du ska sitta ett tag och batteriet är fulladdat, ta då ur batteriet så slipper det slitas.
själv så körde jag det i början när jag hade min datorn, men då var det att den dog lite nu och då för att kompisen bredvid exempelvis tog ut fel kontakt när den skulle ta sin egen laddare. så om du kan sitta med datorn på ett ställe där inte 'olyckor' inträffar så ta ur batteriet

må ditt batteri leva länge

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
930073
August 1, 2005 - 11:29 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.batteryuniversity.com/ har en massa info om ämnet.

fluffer
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
935833
August 11, 2005 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns olika batteritekniker, kolla upp exakt vad du har, och börja sök på säkra källor på nätet, exempelvis företag/forskningscentrum/universitet.

Ett annat tips är att höra med tekniska supporten hos tillverkaren, de kan nog ge goda råd.

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
935835
August 11, 2005 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det är en bra laddare som ger enbart underhålssladdning så ska det funka, så gör i alla fall riktiga likströmsanläggningar (de som står som standby på sjukhus osv) de riktigt bra anläggningarna har garanti för underhållsladdning på upp till tolv år. Nu är ju detta lite mindre skala men ändå, jag har i alla fall mitt batteri i av någon konstig anledning

*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
938095
August 16, 2005 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Har bara mitt batteri i när jag åker någonstans med datorn, när jag är hemma så ligger batteriet i en låda. Han jag köpte datorn av sa att batteriet håller längre om man gör så, så jag gör så 😀 Men kanske ska börja o ladda ur det en gång i månaden eller något nu.

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 419
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL