February 1, 2007
Hej, är ny här på forumet, vet inte om den här frågan passar just här, hänvisa gärna till någon annan avdelning.
Jag upptäckte mitt problem för några veckor sedan och det är att mina datorhögtalare ger ifrån sig ljud på en mycket lägre nivå nu, jämfört med förut. Skillnaden är inte väldigt stor, men absolut märkvärd.
Först trodde jag att jag inte vridit upp volymen på alla volymkontroller (windows, winamp, ljudkortets, datorns osv.) men alla står på max och jag kan fortfarande höra (utan att mina trumhinnor sprängs).
Det som är lustigt är att datorhögtalarna ger ifrån sig "brus" - alltså distortion, eftersom jag har datorhögtalarnas volymkontroll på max.
Tyder det här på något glapp någonstans?
Är mycket tacksam för hjälp!
Tack på förhand.
/Jesper
September 1, 2002
Har du bytt ut eller lekt med inställningarna för ljudkortsdrivrutinerna något?
Vissa ljudkort har "Jack Sensing" eller vad det nu kallas, en funktion i ljudkortets ut/in-gång som känner av motståndet i den inkopplade högtalaren/luren och anpassar signalstyrkan därefter.
Om denna funktion går att slå på eller av vet jag inte, men det kan ju vara så att funktionen inte fanns implementerad i drivrutinerna innan bytet (om du nu gjorde ett byte).
1 Guest(s)