December 2, 2007
Hade problem med titeln till denna, aja. Det är så att jag har lekt runt lite med att överklocka idag då jag installerat vattenkylning idag.
Ligger på 3.5ghz med en Vcore på 1.48, Nordbryggan på 1.4V, När jag sätter den på 3.7ghz och drar upp Vcore till 1.55 och Nordbryggan till 1.5V så kommer jag till windows skärmen, därefter startar datorn om sig 3 gånger innan jag kan hoppa in i BIOS igen och jag får orsak Overclocking failed.
Kan det vara så att processorn/moderkortet/ramminnet inte orkar mer eller ska jag höja Vcoren och Nordbryggan ännu mer, vad tycker ni?
Processor = Q6600
Moderkort = Asus P5Q Pro
Ram = Corsair Dominator 8Gb 1066Mhz
Vore kul att se vad ni har för åsikter om detta.
December 2, 2007
Mean Machine wrote: Kan vara så att den inte tycker om 3.7GHz. Kolla stegvis hur högt du kommer med 1.55V VCore och låt bli att höja NB-spänningen, P45 behöver inte mycket spänning utan funkar ofta bäst på Auto.
Ligger på 3.6 nu med 1.48V core, börjar nog närma mig gränsen nu. Hehe spännande att överklocka 🙂
December 2, 2007
Mean Machine wrote: Det är ju bara att fippla tills du hittar något som är stabilt, mitt tips är bara att låta bli nordbryggan. 🙂
Aa gör så, fått 2 bluescreens nu vid stresstest men det är ju bara fortsätta att höja Vcore, 1.51 nu 🙂
Verkar som om 3708Mhz var gränsen. Prövade upp till 1.58V på 3.8 men vill helst inte vara där uppe. Så det blev 3708Mhz på 1.52V
Dock väldigt nöjd 🙂 ingen dålig processor som klarar av att klocka med 54%
1 Guest(s)