Laga en vattenskadad mobiltelefon?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Laga en vattenskadad mobiltelefon?
Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 26, 2007 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt. Tog mig ett dopp i havet igår med kläderna på, och grejor i fickorna. Låg kanske i vattnet i 5 minuter och lämnade sedan mobilen i en båt.

Då till frågan. Det är 3 mil bort, och jag undrar om det är värt att åka och hämta telefonen om den ens kan fungera efter något sådant. Laga med någon sorts elektronikspray eller dylikt. Kanske torka den?

Telefonen det handlar om är en W850i.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1139300
May 26, 2007 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

visst är det möjligt att den fungerar, men risken att något (t.ex dispaly) är skadar är rätt så överhängande

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1139303
May 26, 2007 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: visst är det möjligt att den fungerar, men risken att något (t.ex dispaly) är skadar är rätt så överhängande

Går det på något vis få ut en ny på hemförsäkring/garanti?

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1139314
May 26, 2007 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

det har jag tyvärr ingen koll på. läs igenom avtalet du har med ditt försäkringsbolag

(om det går så tror jag ändå att du måste betala en viss självrisk summa, som väl kan överstiga ett eller två tusen kronor)

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1139320
May 26, 2007 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: det har jag tyvärr ingen koll på. läs igenom avtalet du har med ditt försäkringsbolag

(om det går så tror jag ändå att du måste betala en viss självrisk summa, som väl kan överstiga ett eller två tusen kronor)

Det är i och för sig bättre än att köpa än ny för 3k+.

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
1139331
May 26, 2007 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

hemförsäkring kan du ta ut pengar ifrån om du har självrisk.
Du kan prova tvätta telefonen med t-röd och kanske du har tur. Batteriet är troligtvis dock dött!

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1139332
May 26, 2007 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Fullt möjligt att den skulle kunna fungera om torkningen görs på rätt sätt.

En kompis råkade tvätta hans mobil i jeansen och efter nära nog fullkörd tvättprogram. Han plockade ut batteriet och lade den på tork på en handduk och flyttade den då och då.
Till sist i ugnen på mycket mild värme. Batteriet fick bytas men mobilen fungerade perfekt efteråt.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1139336
May 26, 2007 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Fullt möjligt att den skulle kunna fungera om torkningen görs på rätt sätt.

En kompis råkade tvätta hans mobil i jeansen och efter nära nog fullkörd tvättprogram. Han plockade ut batteriet och lade den på tork på en handduk och flyttade den då och då.
Till sist i ugnen på mycket mild värme. Batteriet fick bytas men mobilen fungerade perfekt efteråt.

Nu ligger den för tillfället och surar i en båt. Finns det chans att rädda den dagar efter incidenten?

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1139732
May 28, 2007 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Hämtade mobilen idag. Den har legat blöt i flera dagar, och till min stora förvåning fungerar den perfekt. Fast vem vet hur länge? Jag lade ut den på en handduk i delar. Bör jag skölja den med T-röd alternativt destillerat vatten eller liknande?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1139735
May 28, 2007 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Om den fungerade redan när du hämtade den så är det egenligen ingen idé då det kan skada mer om du gör fel.

Däremot att du, som du skrev, plockar isär och låter torka ordentligt. Har du löstagbar chassiplast och en platta med tangenter så låt dessa ligga undan i flera dagar, viktigt är även att ur sim-kortet så att det inte oxideras, utan får tora ordentligt.

Provade sjäv att göra rent en nokia i kranvatten och sedan låta den torka 12 timmar. (Ganska lite vatten mot att ligga i blöt.) Den fungerade perfekt efteråt.

En viktig detalj är att du inte torkar displayen utan lätt sköljer den i kranvatten och sedan låter den torka, annars kan eventuellt salt repa.

Renat vatten är billigast på bensinmacken och heter batterivatten (kan tom drickas). Vattnet är destilerat och avsaltat. Även perfekt för strykjärn.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1139738
May 28, 2007 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Hämtade mobilen idag. Den har legat blöt i flera dagar, och till min stora förvåning fungerar den perfekt. Fast vem vet hur länge? Jag lade ut den på en handduk i delar. Bör jag skölja den med T-röd alternativt destillerat vatten eller liknande?

Jag vet att T-röd har fungerat bra. Men då så fort som möjligt efter vattentortyren.
Det fungerar inte sällan riktigt bra med att använda elektronikrengörningsspray efter du har skruvat isär den då det har gått en viss tid, som i ditt fall.

Vatten som Sebbe sade kan fungera(dock inte kranvatten då det finns kalk i det) när det har gått kort tid efter doppet eller så T-röd. Men om det har gått lite längre tid så ta istället sprayen som jag sade.
En del har till och med fått en mobil som har bättre respons på tangenterna efter denna behandling.. 🙂

Lycka till.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1139746
May 28, 2007 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag var nog lite otydlig. Har inte skruvat isär den, utan tagit bort bakdelen, batteriet, simkortet och låter alla fyra delarna torka separat. Bör jag skruva upp den, och hiva in den i ugnen?

Det var saltvatten jag tappade den i, så jag bör antagligen skölja den eller liknande? Destillerat vatten är väl inte farligt för elektronik, eller? Isåfall kan jag väl blötlägga hela telefonen och låta den torka?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1139756
May 28, 2007 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det borde i så fall räcka med att torka av den med batterivatten eftersom detta är avsaltat/avkalkat.

Annars kan några droppar kranvaten på displayen och en fin kökshanduk eller pappersnäsduk av fin kvalitét lätt ta bort saltet. Det är dock viktigt att man suger upp vattnet och inte drar på ytan.

I övrigt så är den enda risken för saltvatten att det ökar risken för rost på kontakter för simkortet och batteriet.

Men om din telefon har torkat i mer än 12 timmar så är nog saltvatenet just nu det minsta problemet.

Annars kan du även be en telefonförsäljare eller någon verkstad i närheten att blåsa av den försiktigt med lite tryckluft. Det som är viktigt då är att inte blåsa rakt mot displayen (90 grader) då det kan ge inbuktningar utan att blåsa "brevid" displayen.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1139758
May 28, 2007 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för hjälpen. Hoppas att min lilla älskling överlever bara 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 376
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL