December 10, 2007
Hejsan!
Har nyligen köpt nytt chassi,Lian Li PC-2100 plusII rymligt helt i aluminium och smarta konstruktioner osv.Men har omgående fått ett problem med ett lågfrekvent pipande ljud som låter i jämn takt,försvinner ibland.Kopplat bort samtliga fläktar för att se om problemet låg där,men icke.Kollat skruvar, ingenting där.Men har fått för mig att ljudet börjar när jag entrar XP.Fungerar fint i övrigt startar alla program osv.Kan ändå ljudet bero på någon felkoppling???Eller vad??.Tacksam för svar
December 20, 2007
nvidiaamd wrote: jag har ett liknande problem i skolan med en av datorenrna men den slutar aldrig förräns man stänger av hela datan.
välkommen till NH!
Samma här, brukade komma bl.a vid hög belastning på datorn som t.ex prestandakrävande program..
Kommer ihåg när alla använde photoshop med enormt stora filer som datorerna inte pallade :p ( Men det ska dom trots allt endå ) så började alla datorerna pipa som in i h*lvete, hehe alla bara skrattade 😉 t.o.m läraren.. gg
Men lycka till att lösa problemet!
December 10, 2007
maedhros wrote: Kom på att jag hade detta problem med en bärbar dator. Fick aldrig reda på vad det var för fel, men det kom när man körde krävande program. Borde vara processorn eller grafikkortet då tycker jag. Hände i 3Dmark t.ex där belastas grafikkortet mest.
Förstår inte,för varje gång jag spelar något eller tittar på film verkar det försvinna.Har kollat raptorn och även tjeckat om något är fel i den ,men allt e ok.Kvarstår kanske nätagget,ett hipet 730
nvidiaamd wrote: nja. Hiper är inte världens bästa så det kan nog vara den 😛
Hiper är antigen jättrebra eller dåliga inget däremellan 😛
Tjaa, näst bäst av ett gäng aggregat procentuellt vad det gäller inrapporterade problem enligt denna sida.
Så inte tror jag det är något större fel på Hiper, och med tanke på att jag själv har 2 stycken som gått utan mankemang i drygt 1 respektive 1,5 år nu så...
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 10, 2007
ilg@dd wrote: [quote=nvidiaamd]nja. Hiper är inte världens bästa så det kan nog vara den 😛
Hiper är antigen jättrebra eller dåliga inget däremellan 😛
Tjaa, näst bäst av ett gäng aggregat procentuellt vad det gäller inrapporterade problem enligt denna sida.
Så inte tror jag det är något större fel på Hiper, och med tanke på att jag själv har 2 stycken som gått utan mankemang i drygt 1 respektive 1,5 år nu så...
Nej jag tror inte att det är något problem med det heller,knappt 1 år gammalt och funkade ju felfritt i mitt Cooler Master precis innan.Kollat kontakter,men de är felfria.Men som sagt det börjar när man kommer in i Xp,varför låter det inte när jag jobbar i Bios?
December 10, 2007
DrPepper wrote: Det kommer i början men slutar efter ett tag? Då är det nog Nätagget som är för "kallt" och när den värmer upp sig så skapas detta ljud. Dom brukar utan problem gå igenom på RMA.
Nej tyvärr,det gör bara kortare stopp sen börjar det igen....fan vet va det kan va.Hade bort processorn och la nytt artic silver kylpasta....du hör man börjar bli desperat.Kan det vara nått med grafikkortet kanske?...
August 18, 2006
quercus wrote: [quote=DrPepper]Det kommer i början men slutar efter ett tag? Då är det nog Nätagget som är för "kallt" och när den värmer upp sig så skapas detta ljud. Dom brukar utan problem gå igenom på RMA.
Nej tyvärr,det gör bara kortare stopp sen börjar det igen....fan vet va det kan va.Hade bort processorn och la nytt artic silver kylpasta....du hör man börjar bli desperat.Kan det vara nått med grafikkortet kanske?...
Nej det är nätagget som är defekt då. Bara lämna in på RMA
DrPepper wrote: [quote=quercus][quote=DrPepper]Det kommer i början men slutar efter ett tag? Då är det nog Nätagget som är för "kallt" och när den värmer upp sig så skapas detta ljud. Dom brukar utan problem gå igenom på RMA.
Nej det är nätagget som är defekt då. Bara lämna in på RMA
Snick snack, det kan mycket väl vara grafikkortet som piper, t.ex om kylfläkten börjat bli dålig..Kan även "pipa" från kretsar av någon outgrundlig anledning, både på MB och grafikkort.
Prova med ett annat grafikkort och se om ljudet finns kvar då.. Prova andra komponenter, uteslutningsmetoden är inte så dum om man är rädd om sina penningar.
Försök lyssna och lokalisera mer exakt var ljudet kommer ifrån.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 11, 2001
Det där är ett uppenbart elproblem ock kan lätt inträffa om man har oordning på kablar och annat trassel, speciellt mellan el- och datakabel. Prova att snygga till kopplingarna och separera data och elkablar så ska det försvinna. Det du hör är datasignalerna som hamnar i elnätet.
1 Guest(s)