Lågfrekvent pipande ljud!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lågfrekvent pipande ljud!
quercus
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 30, 2007 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!
Har nyligen köpt nytt chassi,Lian Li PC-2100 plusII rymligt helt i aluminium och smarta konstruktioner osv.Men har omgående fått ett problem med ett lågfrekvent pipande ljud som låter i jämn takt,försvinner ibland.Kopplat bort samtliga fläktar för att se om problemet låg där,men icke.Kollat skruvar, ingenting där.Men har fått för mig att ljudet börjar när jag entrar XP.Fungerar fint i övrigt startar alla program osv.Kan ändå ljudet bero på någon felkoppling???Eller vad??.Tacksam för svar

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1172164
December 30, 2007 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har ett liknande problem i skolan med en av datorenrna men den slutar aldrig förräns man stänger av hela datan.

välkommen till NH!

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1172212
December 30, 2007 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Hårddiskar brukar låta lite så?
Testa att ta ur den och starta upp datorn. Nätagget kan också vara boven.

Robbanb4p
Medlem
Forum Posts: 34
1172213
December 30, 2007 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: jag har ett liknande problem i skolan med en av datorenrna men den slutar aldrig förräns man stänger av hela datan.

välkommen till NH!

Samma här, brukade komma bl.a vid hög belastning på datorn som t.ex prestandakrävande program..

Kommer ihåg när alla använde photoshop med enormt stora filer som datorerna inte pallade :p ( Men det ska dom trots allt endå ) så började alla datorerna pipa som in i h*lvete, hehe alla bara skrattade 😉 t.o.m läraren.. gg

Men lycka till att lösa problemet!

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1172216
December 30, 2007 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Kom på att jag hade detta problem med en bärbar dator. Fick aldrig reda på vad det var för fel, men det kom när man körde krävande program. Borde vara processorn eller grafikkortet då tycker jag. Hände i 3Dmark t.ex där belastas grafikkortet mest.

quercus
Medlem
1172217
December 30, 2007 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: Kom på att jag hade detta problem med en bärbar dator. Fick aldrig reda på vad det var för fel, men det kom när man körde krävande program. Borde vara processorn eller grafikkortet då tycker jag. Hände i 3Dmark t.ex där belastas grafikkortet mest.

Förstår inte,för varje gång jag spelar något eller tittar på film verkar det försvinna.Har kollat raptorn och även tjeckat om något är fel i den ,men allt e ok.Kvarstår kanske nätagget,ett hipet 730

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1172218
December 30, 2007 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

nja. Hiper är inte världens bästa så det kan nog vara den 😛

Hiper är antigen jättrebra eller dåliga inget däremellan 😛

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1172234
December 30, 2007 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: nja. Hiper är inte världens bästa så det kan nog vara den 😛

Tjaa, näst bäst av ett gäng aggregat procentuellt vad det gäller inrapporterade problem enligt denna sida.
Så inte tror jag det är något större fel på Hiper, och med tanke på att jag själv har 2 stycken som gått utan mankemang i drygt 1 respektive 1,5 år nu så...

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

quercus
Medlem
1172240
December 30, 2007 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=nvidiaamd]nja. Hiper är inte världens bästa så det kan nog vara den 😛

Tjaa, näst bäst av ett gäng aggregat procentuellt vad det gäller inrapporterade problem enligt denna sida.
Så inte tror jag det är något större fel på Hiper, och med tanke på att jag själv har 2 stycken som gått utan mankemang i drygt 1 respektive 1,5 år nu så...

Nej jag tror inte att det är något problem med det heller,knappt 1 år gammalt och funkade ju felfritt i mitt Cooler Master precis innan.Kollat kontakter,men de är felfria.Men som sagt det börjar när man kommer in i Xp,varför låter det inte när jag jobbar i Bios?

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
1172347
December 31, 2007 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Det kommer i början men slutar efter ett tag? Då är det nog Nätagget som är för "kallt" och när den värmer upp sig så skapas detta ljud. Dom brukar utan problem gå igenom på RMA.

quercus
Medlem
1172353
December 31, 2007 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

DrPepper wrote: Det kommer i början men slutar efter ett tag? Då är det nog Nätagget som är för "kallt" och när den värmer upp sig så skapas detta ljud. Dom brukar utan problem gå igenom på RMA.

Nej tyvärr,det gör bara kortare stopp sen börjar det igen....fan vet va det kan va.Hade bort processorn och la nytt artic silver kylpasta....du hör man börjar bli desperat.Kan det vara nått med grafikkortet kanske?...

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
1172355
December 31, 2007 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

quercus wrote: [quote=DrPepper]Det kommer i början men slutar efter ett tag? Då är det nog Nätagget som är för "kallt" och när den värmer upp sig så skapas detta ljud. Dom brukar utan problem gå igenom på RMA.

Nej tyvärr,det gör bara kortare stopp sen börjar det igen....fan vet va det kan va.Hade bort processorn och la nytt artic silver kylpasta....du hör man börjar bli desperat.Kan det vara nått med grafikkortet kanske?...

Nej det är nätagget som är defekt då. Bara lämna in på RMA

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1172357
December 31, 2007 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

DrPepper wrote: [quote=quercus][quote=DrPepper]Det kommer i början men slutar efter ett tag? Då är det nog Nätagget som är för "kallt" och när den värmer upp sig så skapas detta ljud. Dom brukar utan problem gå igenom på RMA.

Nej det är nätagget som är defekt då. Bara lämna in på RMA

Snick snack, det kan mycket väl vara grafikkortet som piper, t.ex om kylfläkten börjat bli dålig..Kan även "pipa" från kretsar av någon outgrundlig anledning, både på MB och grafikkort.
Prova med ett annat grafikkort och se om ljudet finns kvar då.. Prova andra komponenter, uteslutningsmetoden är inte så dum om man är rädd om sina penningar.
Försök lyssna och lokalisera mer exakt var ljudet kommer ifrån.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

quercus
Medlem
1172389
December 31, 2007 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!
Det var nätaggregatet.Har bytt och provat med ett annat från en annan dator och då går det klockrent,så det är väl bara att skicka hipern på reklamation!Tack för intressanta förslag och lösningar som hjälpt mig fram.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1173452
January 7, 2008 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

Det där är ett uppenbart elproblem ock kan lätt inträffa om man har oordning på kablar och annat trassel, speciellt mellan el- och datakabel. Prova att snygga till kopplingarna och separera data och elkablar så ska det försvinna. Det du hör är datasignalerna som hamnar i elnätet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 44
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL