March 29, 2005
Skulle behöva kunna spara data på en säker hårdisk. Informationen får inte gå förlorad. Vad är det bästa alternativet då? Extern raid hårddisk eller finns det några andra alternativ. Skulle helst gärna vilja koppla den till ett mindre nätverk via LAN dessutom. Är server något att tänka på då?
Är det någon som har några råd?
March 29, 2005
jonte_power wrote: Och får man fråga det viktigaste kanske? Hur mycket information handlar det om? Och hur viktig är informationen. Jag menar, är det för ett företag eller för hemmabruk?
Det handlar om att jag vill lagra och sortera mina CD-skivor på en hårddisk samt foton man tagit. Sorteringen kommer att ta lång tid eftersom jag ar en del skivor och jag vägrar att göra om det igen. Skulle tippa på att det blir en del GB så USB-sticka blir nog inte aktuellt. DVD kanske men det vekar jobbigt det med.
Är i stort sett endast orolig för hårddiskkraschar (som jag varit med om tidigare). Men om man kör med en speciell typ av Raid så kommer man ju förbi det problemet om jag förstått det rätt om inte nu båda hårddiskarna kraschar samtidigt av nån anledning men den risken kan jag ta. Lägger ena av så kan man väl starta den kvarstående ensam?
October 10, 2002
I ditt ställe skulle jag göra så att du har en kopia på dator du använder som du kan nå hela tiden. Och så har du en säkerhetskopia på allt som du sätter på en extern hårdskiva som du kopplar loss så länge du inte behöver göra ny uppdatering eller behöver ta data från skivan.
Iom att den inte är kopplad hela tiden så spinner den inte onödigt samt att risken för åsknedslag som pajjar hårdskivan elimineras iom att den inte är kopplad över huvudtaget
April 24, 2007
keffot wrote: Det handlar om att jag vill lagra och sortera mina CD-skivor på en hårddisk samt foton man tagit. Sorteringen kommer att ta lång tid eftersom jag ar en del skivor och jag vägrar att göra om det igen. Skulle tippa på att det blir en del GB så USB-sticka blir nog inte aktuellt. DVD kanske men det vekar jobbigt det med.
Är i stort sett endast orolig för hårddiskkraschar (som jag varit med om tidigare). Men om man kör med en speciell typ av Raid så kommer man ju förbi det problemet om jag förstått det rätt om inte nu båda hårddiskarna kraschar samtidigt av nån anledning men den risken kan jag ta. Lägger ena av så kan man väl starta den kvarstående ensam?
det finns USB stickor upp til 32gb så hur mycekt snackar vi om?
två stycken 16gb är nog ännubilligare.
fyra 8gb är billigast.
detta är ju bra! eller va tycker ni?
detta är ju billigare än flera SSD diskar i raid 5 😉
April 24, 2007
warzo wrote: I ditt ställe skulle jag göra så att du har en kopia på dator du använder som du kan nå hela tiden. Och så har du en säkerhetskopia på allt som du sätter på en extern hårdskiva som du kopplar loss så länge du inte behöver göra ny uppdatering eller behöver ta data från skivan.
Iom att den inte är kopplad hela tiden så spinner den inte onödigt samt att risken för åsknedslag som pajjar hårdskivan elimineras iom att den inte är kopplad över huvudtaget
håller med till 100% . den får gärna stå någonstans mörkt o torrt.
November 19, 2004
Ska du ha det helt säkert ska du först köra raid1, dvs spegla två diskar, sen ska du spegla den datorn på en annan plats, så du klarar av bränder. Avståndet får gärna vara längre än (fyll i siffra här) km, så du klarar av eventuella bombräder också 🙂
Sen för att kompensera för den mänskliga faktorn tar du bandbackup varje dag 🙂
Lycka till
April 24, 2007
Xun wrote: Ska du ha det helt säkert ska du först köra raid1, dvs spegla två diskar, sen ska du spegla den datorn på en annan plats, så du klarar av bränder. Avståndet får gärna vara längre än (fyll i siffra här) km, så du klarar av eventuella bombräder också 🙂
Sen för att kompensera för den mänskliga faktorn tar du bandbackup varje dag 🙂
Lycka till
vi snackar om semeserbilder! bombräder? ja tycker att tråden har gått överstyr 😉
December 24, 2002
Valet är självklart! Gör som jag...
http://www.minhembio.com/jonte.....er/149774/
Fast du behöver ju inte ha lika dyr hårdvara.. Men en RAID5 med ett par 500GB-diskar..
SPEC (min server)
Intel E2160
4GB Corsair XMS2
5x750GB WD (RAID5)
2x500GB WD (RAID1 system + backup av vissa filer)
DVD-Brännare
Carsair 620W nätagg
Gigabyte G33-DS3R Morderkort
October 10, 2002
jonte_power wrote: Valet är självklart! Gör som jag...
http://www.minhembio.com/jonte.....er/149774/
Fast du behöver ju inte ha lika dyr hårdvara.. Men en RAID5 med ett par 500GB-diskar..
SPEC (min server)
Intel E2160
4GB Corsair XMS2
5x750GB WD (RAID5)
2x500GB WD (RAID1 system + backup av vissa filer)
DVD-Brännare
Carsair 620W nätagg
Gigabyte G33-DS3R Morderkort
Intressant! Annars ett bra alternativ, men jag antar att man nog skall ha lite mera användning/användningsområden för att det skall vara ekonomiskt försvarbart att ta sig an en sådan lösning.
Dock är det där ett liknande alterativ som jag själv jobbar på. Men kravena på strömförbrukningen är ganska hög, tillika som behovet att data-process-kraft är stort, så jag mixtrar en hel del med olika hårdvara.
December 24, 2002
För att minnimera risken för att virus och andra konstigheter, är det bra att ha filerna externt på en annan dator. Då exekveras inte filerna lokalt och så är det ingen användare som kan "sabba" systemet.
Mitt system drar ca 120-130w idle.
Om bygger en dator själv, tänk på att välja ett nätagg som är effektivt och helst överdimensionerat. Detta eftersom många nätagg är som effektivast i typ 40% belastning. Då slipper du att mycket energi går åt i värme.
Idag kan du bygga en server med 5st 500GB för 6-7000kr
November 5, 2002
Jag hade nog valt att använda mig av externa usb-diskar. Sortera lokalt och sen avsluta med att kopiera över det till USB-disken. Då skulle det bli sparat på både USB-disken och lokalt.
Billigast hade ju varit att hela tiden bränna ut på DVD. Skulle innebära typ samma sak.
Spegling (raid-1) skulle ju kunna vara ett alternativ som skulle innebära att du slipper överflyttningssteget. Dock vill jag mena att det är lite onödigt i ditt fall.
Vet ej hur mycket vana du har av diskar som gått sönder, men vill mena att risken för att en disk ska gå sönder är ganska liten, och att 2 skulle gå sönder samtidigt vid normalt användanda är i princip obefintlig.
Jonte_Power: Så mycket? :blink:
Min server (8 diskar) idlar på runt 50W, och då ligger även router, switch, voip-modem och en trådlös telefon i det. 😎
Iof, 80-90W när alla diskar drar igång
December 24, 2002
Angå USB diskar, jag är lite rädd för dessa.. har lyckats ha sönder 2st.. Båda har använts som stationära, alltså ej burit runt på dem utan haft dem på en fast plats.
Detta kan ju vara en tillfällighet.
Diskarna var av märkena
HP Personla Media Drive 320GB
Lacie Porsche 250GB
Men jag tror att det har att göra med värmeproblem och att diskarna spinner ner och upp för ofta..
EDIT: Fast jag äger också 2st WD MyBook (320 + 500) och dessa har fungerat problemfritt.. Peppar peppar... Använder nu mera dessa som en extra backup av viktig data.
1 Guest(s)