August 18, 2006
Jag vill köpa/bygga en enkel linuxserver. Den skall användas att köra Slimserver program för att strömma musik till min Squeezebox. Plus lite annat enkelt.
Den skall stå på dygnet runt. Så den behöver:
- vara tyst
- vara energisnål
- hållla länge (gedigna hållbara komponenter för rörliga delar)
Inga prestandakrav. Towerlåda.
Det går att hitta många bra tips på tysta komponenter och energisnåla processorer, men jag är inte tillräckligt kunnig för att komponera ett paket med kompatibla delar där allt fungerar ihop.
Någon kunnig som kan föreslå en plocklista för en dator som uppfyller ovanstående önskemål?
Processor: Pentium M?
Processorkylare: ?
Moderkort: ?
Minne: ?
Hårddiskar: ?
Låda: Zalman?
March 10, 2003
Funderar på om inte en P3 klarar av att strömma media. Inte så att du skall
behandla den på servern något eller ?
Jag har ett ITX kort med en 1ghz C3 (ungefär P3 ~600 hastighet) och den klarar
sig fint som fileserver när den bara behöver skicka filer över nätverket.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
October 7, 2002
Jag funderar på en liknande server (fast jag siktade mer på webb, epost, och lite mindre utrymmeskrävande applikationer). Jag väntar på att Linksys WRTSL54GS ska komma till Europa, en sådan verkar perfekt för tillfället med lite byte av hårdvara samt ett USB-flashminne av den lite större kalibern.
Det går att använda hårddiskar också om man har lite större krav på lagringsutrymme, men jag hade hoppats klara mig helt utan rörliga delar...
August 18, 2006
Har själv hittat dessa alternativ hittills:
http://www.sdlsystem.se
SDL system. Verkar fokusera på små tysta datorer.
http://www.microstore.se
Microstore. Deras NANO X2 ULTRA SILENCER, en PC med Intel Pentium D verkar tyst och bra.
March 10, 2003
Har du inte behov av att det skall vara litet så leta upp ett gammalt p3 system.
Dom går att göra väldigt tysta då dom använder socket A fästen till kylningen (socket 370 då).
Så en 80mm fläns med en fläkt på 5volt borde räcka.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)