August 7, 2001
Jag har två datorer som jag gärna vill koppla in i ett nätverk.
Den ena datorn har internet från Comhem (Ethernet). Jag kopplade kabelmodemet till hubbens "uplink" port och internet fungerar på den datorn, som det fungerade på. Jag har kört Home networking wizard i Windows Millennium, men datorerne hittar inte varandra. Jag har både TCP/IP och IPX installerat på båda datorenrna. Den andra datorn kommer inte åt internet, kablare är det inget fel på eftersom att jag har testat alla.
Nu är det så att jag har testat Direct Play i dxdiag, och det fungerade att kommunicera med den andra datorn. (Min: win 2000, Andra: win me.) Hur ska jag göra för att se den andra datorn i "My network places"??? Jag har testat allt. 😕
August 22, 2005
testa sygate istället
http://www.sygate.com
ställer in allt för dig.
February 7, 2001
För att du ska komma åt internet från båda datorerna så måste båda datorerna ha ett IP nummer från kabelmodemet. Om du bara kan få ut ett IP nummer så måste du konfigurera om en av datorerna (windows 2000 lämpligtvis) att dela ut internet till den andra. Till detta behöver du ett extra nätverkskort. Några extra programvaror ska inte behövas allt ska finnas i nätverksinställningarna.
För att se datorerna i My network places så måste dom ha ett IP nummer från samma subnät. Dvs antingen två IP adresser från kabelmodemet eller en från kabelmodemet samt en annan från det extra nätverkskortet.
Hmm tror det bör fungera...
April 1, 2001
I den datorn med bara ett NIC, står det där att den andra datorn med 2 NIC är 'Gateway' ?
typ dator #1 = 192.168.0.1 samt internet anslutning
dator #2 = dynamisk IP samt gateway = 192.168.0.1
Eller så kanske det är så att det funkar, bara det att själva world wide web inte funkar ? i så fall så måste du bara konfigurerar IE litegrann...
Alla dator specs + bilder finns här
[ Detta Inlägg ändrades av: Iceman den 2001-08-14 12:26 ]
December 20, 2000
August 7, 2001
Så här ligger det till, Win ME. o 2000 SKA funka i samma nätverk.
Jag kan komma ut på internet från datorn som har 2 NIC (direktkopplad till modemet).
Det går att pinga datorerna från varandra, det går oxo att pinga externa adresser (på internet) från båda datorerna.
Jag har ställt in IE på andra datorn att ansluta via nätverk.
Andra datorn ham "min" (den me 2 NIC) dator som gateway. Subnet mask e samma, o IP adressen e fast.
April 1, 2001
On 2001-08-15 10:17, Maciekish wrote:
Så här ligger det till, Win ME. o 2000 SKA funka i samma nätverk.Jag kan komma ut på internet från datorn som har 2 NIC (direktkopplad till modemet).
Det går att pinga datorerna från varandra, det går oxo att pinga externa adresser (på internet) från båda datorerna.
Jag har ställt in IE på andra datorn att ansluta via nätverk.
Andra datorn ham "min" (den me 2 NIC) dator som gateway. Subnet mask e samma, o IP adressen e fast.
Vad är problemet då ?
August 7, 2001
E de nån som kan hjälpa?????? :worshipp:
[ Detta Inlägg ändrades av: Maciekish den 2001-08-18 13:12 ]
2 Guest(s)