March 9, 2004
Som Ämnet säger, vad tror ni om det?, Tänkte testa med en Fujitsu/Siemens laptop som har dött t-bord
Celly 366, 64ram, 6gb hd, etc slänga i t:ex Debian på den och styra upp en webbserver och lite annat skoj. Frågan är hur det kommer gå, batteriet kommer ta emot laddning helatiden, samt om den skulle börja jobba så vill den nog ha lite kylning så jag tänkte om man skruvar av locket på undersidan (där CPU-flänsen sitter dvs) och sätter en liten fläkt där på 5v.
August 14, 2001
Vet inte exakt vad det är för laptop, men med tanke på övriga specifikationer antar jag det är en äldre, därför troligtvis en ganska trött hårddisk (4200rpm) annars borde det väl funka fint... tror iof du sliter en del på batteriet, visst inte lika mycket som att använda det aktivt... men man ska väl eg. förvara batterier som ej används svalt. Tror det skulle funka som server, med nackdelen att den troligtvis kommer bli ganska seg om flera läser samtidigt... en sticka ram på 256,minst, skulle nog inte heller skada... men borde ändå fungera dugligt.
October 16, 2003
Frisk wrote: Vet inte exakt vad det är för laptop, men med tanke på övriga specifikationer antar jag det är en äldre, därför troligtvis en ganska trött hårddisk (4200rpm) annars borde det väl funka fint... tror iof du sliter en del på batteriet, visst inte lika mycket som att använda det aktivt... men man ska väl eg. förvara batterier som ej används svalt. Tror det skulle funka som server, med nackdelen att den troligtvis kommer bli ganska seg om flera läser samtidigt... en sticka ram på 256,minst, skulle nog inte heller skada... men borde ändå fungera dugligt.
på vissa kan man ju köra utan batteri om man har laddaren i... :bok:
August 14, 2001
Bogus^ wrote: [quote=Frisk]Vet inte exakt vad det är för laptop, men med tanke på övriga specifikationer antar jag det är en äldre, därför troligtvis en ganska trött hårddisk (4200rpm) annars borde det väl funka fint... tror iof du sliter en del på batteriet, visst inte lika mycket som att använda det aktivt... men man ska väl eg. förvara batterier som ej används svalt. Tror det skulle funka som server, med nackdelen att den troligtvis kommer bli ganska seg om flera läser samtidigt... en sticka ram på 256,minst, skulle nog inte heller skada... men borde ändå fungera dugligt.
på vissa kan man ju köra utan batteri om man har laddaren i... :bok:
Jo, visst, brukar funka att köra utan batteri, men tänkte på första inlägget "batteriet kommer ta emot laddning helatiden," fördelen med batteri är ju att det funkar som "UPS" om strömmen går.. men samtidigt kommer säkert batteriet inte må så jättebra av att stå på 24/7.. även om det bara sitter anslutet till datorn.. och datorn är ansluten till nätspänning.. iof, kanske inte gör så mycket om batteriet tar lite stryk?
July 5, 2002
Vet inte hur det är med äldre datorer, men min laptop slår ifrån när batteriet är fullt. Det indikeras av att laddningsdioden slår om från gult till grönt. Därmed skadas inte batteriet, om jag förstått det rätt. Ungefär som med anledningen till att man hade screen savers förr i tiden för att inte bränna in bilden i skärmen. 🙂
December 25, 2000
Om det är ett lithiumbatteri, vilket jag antar, så tar det så vitt jag vet ingen skada av att ligga i hela tiden för det slutar laddas så fort det är fullt.
Kylning får du väl känna på den lite i början om den blir het? Så länge du den har möjlighet att cirkulera luft så borde den väl överleva såvida inte fläktarna har slutat fungera.
2 Guest(s)