Laptopen hänger sig med störningar på skärmen|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Laptopen hänger sig med störningar på skärmen
robbanf
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 7, 2005 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

Jag uppgraderade minnet i laptopen för ett tag sen, och nästan varje gång jag startar upp den efter att den varit avstängd en längre tid (tex över natten) så hänger den sig med en massa störningar på skärmen. Bilden ser helt skadad ut, som om den är uppdelad i en massa små block och det kan även flimra en del.
Datorn har hängt sig fullständigt, det går inte att göra nånting som tex stänga av lcd:n med Fn+F7 och det enda jag kan göra är att starta om den genom att hålla inne startknappen i flera sekunder.
Det här händer nästan varje gång den har varit avstängd länge, eller i standby eller hibernate-läge. Det har aldrig hänt annars, och om jag bara stänger av den en kort stund så händer det aldrig heller.
Efter att jag startat om den så funkar den alltid felfritt.

Minnets fel givetvis? Eftersom det började hända efter jag satte i mer minne. Men är minnet trasigt eller kan det vara nåt annat problem, som tex dåliga drivrutiner eller nånting sånt? Någon som har varit med om något liknande?

/ Robban

silverbane
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
961194
October 10, 2005 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Kan ju vara så att lödningarna på minnet är knasiga som en Anti-kallödning tex. Så fort minnet blivit tillräckligt varmt så sluts kretsarna ordentligt och du får inte upp problemet igen. Om du tar ur det nya minnet, får du samma fel då?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
961626
October 10, 2005 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

har du sökt igen om efter nya minnet i BIOS och sparat inställnignar å så? verkar iof lite långsökt, borde inte funka senare heller.. om den inte kommer på att den har mer minne, å sparar ett kort tag... är det en ny eller gammal laptop? något batteri? om den ej har batteri, är den ansluten till nät över t.ex. natt då den ej startar efteråt? hur är backupbatteriet?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 221
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL