October 26, 2002
jag vill lära mig eletronik men behöver lite tips på hur man ska gå till väga... just nu är jag inte särskillt duktiv, jag kan löda en del och vet att lysdioder lyser, men sen börjar kunskaperna ta slut...
så vad ska jag göra, finns det någon bra bok, eller ska man fösöka hitta kopplingscheman och bara föröska bygga saker eller kanske köpa byggsatser från typ elfa??
tack på förhand för att ni inte fyller tråden med att jag är NooB eller att jag är så dålig att jag platsar på swec 😛 :bgrin:
November 27, 2003
Börja läs lite grundläggande fysik och ellära till att börja med. En teoretisk grund är allt bra att stå på.
En ELFA-katalog är alltid trevlig utfyllnad på hyllan också. Står väldigt mycket bra i den 😉
Enkla kit finns nog att plocka upp hos båda Classe och Kjelle så du kan prova lite.
//Andreas
November 27, 2003
Vad har du pluggat hitills? Fysikböcker till komvux som täcker gymnasie-fysiken finns att köpa på både bokus.se och adlibris.se, men de kostar ett par hundralappar stycket.
Jag skulle nog satsa på en bra ellärabok som täcker det mesta. Ellära 2000 finns det en serie böcker som heter vet jag som används av många gymnasier, men vet ej hur allmäntäckande eller bra de verkligen är.
//Andreas
October 26, 2002
okej...nje jag har ju inte läst mer än det man läste på högstadiet... , men jag ska kolla lite vad som finns...
men lär man sig verkligen något på dem där byggsatserna, jag har gjort ett par stycken, men känns mest som att man lär sig att löda och följa scheama...inte hur det funkar..
November 27, 2003
chippen wrote: okej...nje jag har ju inte läst mer än det man läste på högstadiet... , men jag ska kolla lite vad som finns...
men lär man sig verkligen något på dem där byggsatserna, jag har gjort ett par stycken, men känns mest som att man lär sig att löda och följa scheama...inte hur det funkar..
Nah, du lär dig inte mycket mer än just de där små praktiska sakerna tyvärr, men det verkar ju som att det du borde ge dig in på är att läsa. Förhoppningsvis har någon annan ett bra tips på en bra el-bok 🙂
//Andreas
August 14, 2001
Hur gammal är du? Vad för typ av elektronik är det du vill lära dig? är det digitalteknik eller mer högspänning du är ute efter? Om du fortfarande går på gymnasiet eller så borde du väl kunna välja digitalteknik som något fritt val, är du klar med gymnasie och allt finns det väl lite olika alternativ, antingen sätter du dig och pluggar helt själv, eller så söker du något kurs på närmsta högskola/universitet. Läste digitalteknik på KTH nu förra terminen, gav en hel del. Vi använde oss av boken Digitala kretsar av Lars-Huga Hemert. Kanske dock inte den bästa boken om du ska plugga in kursen helt själv. Annars kan du ju använda dig av någon kursplan för digitalteknik och plugga efter den. Här är från kursen jag läste, lite allt möjligt, gamla tentor, labbar, kursplan m.m. http://www3.telge.kth.se/can/D.....nik6S2001/
Lycka till!
October 26, 2002
jag går sista året på gymnasiet men har ingen chans att välja en sådan kurs... vad jag hade tänk var att läsa den helt på egenhand... men jag har tänkt läsa ett täknisktbas år på KTH när jag gått ut (matte C,D, fysik A, kemi A) men jag vet inte om man samtidigt kan välja att läsa någon sådan kurs??
nje jag ska inte läsa högspänning vad jag vet...
October 25, 2005
Mitt tips är att hitta lite text på intenet om elektronik.. sedan försöka dig på att löda ihop lite exempel och försöka förstå dom, huvudsaken är att du tycker det är kul.. det är då man lär sig, köper du "elektronik 2000 grundkursboken" så kommer du med all säkerhet inte läsa så mycket i den, ifall du inte gör kursen i en skola.
Men boken kan fortfarande vara till referensmaterial då du ska kolla upp vissa saker.
Har själv läst både digitalteknik och elektronik, kan inte ett skit av något av det.. vet typ vad alla komponenter är och lite fakta om dom, men inte mer..
alltså, gör något i elektronik som du tycker är kul. 🙂
January 4, 2001
chippen wrote: det är mycket sant, jag lyckas dock inte hitta något vettigt... nån som har tips på sidor... eller kanske tips på nyckel ord att söka på...
http://www.elektronikforumet.com/forum/
Där finns mycket vettigt att läsa.
Jag föreslår att du köper enklare byggsatser på elfa och meckar ihop, då lär du dig vad lite enkla komponenter gör och risken för att du blir uttråkad och tröttnar minskar. (Risken kan vara rätt stor om man bara ska läsa böcker).
Elfa katalogen är väldigt bra att ha för att slå upp dels komponenter men det finns även enklare kopplingscheman för diverse saker.
November 5, 2002
Färdiga set från elfa eller annan butik tycker inte jag är så lyckat. Dels kostar de en massa och ofta är de för komplicerade för att förstå de grundläggande funktionerna iallafall.
Jag föreslår istället att du söker upp lågot trevligt kretsschema med någon funktion som du kan ha nytta av eller är rolig/fin på något vis.
Köp sen komponenter från tex elfa. Ibland kanske man inte vet exakt vilken komponent av en typ man ska beställa, men bara att fråga nån, vän/lärare/forum, om du är osäker. De flesta kretsscheman är på engelska, men det brukar inte vara något problem.
Köp även ett kopplingsbord att labba på. + eventuellt en platta att löda ihop på. Finns på elfa och clas ohlson.
Kopplar man upp på lab-plattan finns möjlighet att modifiera sin krets och tex testa andra värden på motstånd och kondensatorer om man vill.
Ett tips till labutrustningen är att leta upp ett AT-nätagg. Eftersom de har en ON/OFF-knapp är det mycket enklare att hantera än ett ATX-nätagg.
Finns flera olika spänningar att få från ett nätagg, kanske du känner till.
January 4, 2001
Relaxia wrote: Färdiga set från elfa eller annan butik tycker inte jag är så lyckat. Dels kostar de en massa och ofta är de för komplicerade för att förstå de grundläggande funktionerna iallafall.
Det låter som om att du har dålig koll på vilka sorters byggsatser det finns på elfa.
Det finns från enkla med ett par billiga lysdiodrar upp till mer avancerade saker. Och de kostar inte mer än 50:- och uppåt.
3 Guest(s)