January 29, 2002
I alla fall inte om du avskyr alla jobbiga "tv-out"-frågor. För här kommer samma igen...
Jag har sökt och sökt i forumet bland äldre frågor om tv-out'problem, men ingenstans finner man något klart svar. Det verkar som om alla har mer eller mindre problem: svart/vit bild, ingen bild, bra bild men dålig ändå... Somliga har fått hjälp, andra inte. Somliga ger ett svar på en fråga, andra ett helt annat.
Jag har också frågor, som andra ställt tidigare. Ibland flera gånger. Men ingenstans finner jag svar som jag förstår... Jag är ju gammal - jämfört med medelåldern här, hehe - och är inte lika smart som ni andra. That's a fact!
Ok, här är mina frågor. Svara bara om du har något klart svar, inte med svävande svar som: "Har du provat bla bla bla, det kanske funkar?".
Mitt syfte med det hela är att kunna se filmer. Spelar upp dem i Windows Media Player. Vad jag har för grafikkort ser du nedan, min teve och video är ca 1 år gamla Panasonic, utan s-vhs'ingång, men med scart. Jag har köpt en s-vhs'kabel och rca-kablar som jag kopplat in i datorn, och sen vidare till teven via en scart-adapter. Detta ska räcka, har jag förstått.
Men sen då???
*Jag får ingen bild, hur fixar man det?
*Det är väldigt lågt ljud, hur fixar man det?
*MÅSTE man verkligen ha "tv-tool"?
Efter att ha sökt igenom forumen på dessa frågor så får jag känslan av att det inte finns några rätta svar, med en enda enkel lösning. Dock borde det ju vara det, enkelt alltså. Eller hur? Så om du har enkla, simpla, rätta svar på frågorna, så kan du ju svara. Men om du bara tror och har gissningar så kan du låta bli. Ska bli spännande att se vilka olika svar man får. Om man får några, vill säga...
Vilken dator jag har ser ni nedan. I den ligger Windows XP Home Edition.
November 23, 2001
Innan du börjar med detta bör du avinstallera alla drivrutiner och tv-tool.
Sen går du in på nvdia.com och laddar ner de senaste WHQL drivisarna.
Steg:
1. Högerklicka på skrivbordet > Egenskaper...
2. Inställningar > Avancerat...
3. Kontrollera att du har kopplat in s-vhs kabel mellan dator och teve (ev. video)
4. Välj fliken "nView"
5. Nu ska alternativen "Klona", "Horisontell utsträckning", "Vertikal Utsträckning" vara möjliga.. Välj "Klona"
6. Klicka verkställ
7. Högerklicka på skärmen till höger
8. Ta "Välj utenhet..."
9. Klicka i Sverige (PAL-B) > OK
10. Välj "Komposit" (jag vet att du har svhs)
11. Tryck ok > ok
12. Ändra för bästa kvalitet din skärmupplösning till 800x600
13. Tryck nu på din tv, välj kanal AV (vissa teve apparater har av på kanal 0)
14. Sätt på en film i fullscreen och njut!
Om någon fakta inte stämmer i denna guide, påpeka detta gärna
June 3, 2001
Frågor:
1. Hur har du kopplat RCA-kabeln till TV-utgången? Det brukar ju antingen vara S-VHS direkt, eller en sladdstump som delar ut till RCA, inte båda samtidigt väl? I synnerhet då man inte kan ha båda system aktiverade samtidigt heller...... eller? :bok:
2. Har du både S-VHS- och RCA-kabeln inkopplad i SCART-dosan? Ska du enbart spela in på video lär ju S-VHS-kabeln vara rätt onödig eftersom videon inte stöder detta format. 😕
January 29, 2002
jarlen wrote: Innan du börjar med detta bör du avinstallera alla drivrutiner och tv-tool.
Sen går du in på nvdia.com och laddar ner de senaste WHQL drivisarna.Steg:
1. Högerklicka på skrivbordet > Egenskaper...
2. Inställningar > Avancerat...
3. Kontrollera att du har kopplat in s-vhs kabel mellan dator och teve (ev. video)
4. Välj fliken "nView"
5. Nu ska alternativen "Klona", "Horisontell utsträckning", "Vertikal Utsträckning" vara möjliga.. Välj "Klona"
6. Klicka verkställ
7. Högerklicka på skärmen till höger
8. Ta "Välj utenhet..."
9. Klicka i Sverige (PAL-B) > OK
10. Välj "Komposit" (jag vet att du har svhs)
11. Tryck ok > ok
12. Ändra för bästa kvalitet din skärmupplösning till 800x600
13. Tryck nu på din tv, välj kanal AV (vissa teve apparater har av på kanal 0)
14. Sätt på en film i fullscreen och njut!Om någon fakta inte stämmer i denna guide, påpeka detta gärna
"Ladda ner de senaste whql drivisarna"? Jag gick in på sidan men förstod då rakt inte vad jag skulle ladda ner... Jag vet, jag ÄR dum, det har jag redan själv talat om... Förklara TYDLIGARE vad det är för drivrutiner jag ska ladda ner. Antar att det är de som gör att man får upp en flik som heter "nView". För i nuvarande egenskaper saknas den fliken. Det finns heller ingen annan där kloning och olika utsträckningar finns...
One more time, baby!
January 29, 2002
Sonic Wanderer wrote: Frågor:
1. Hur har du kopplat RCA-kabeln till TV-utgången? Det brukar ju antingen vara S-VHS direkt, eller en sladdstump som delar ut till RCA, inte båda samtidigt väl? I synnerhet då man inte kan ha båda system aktiverade samtidigt heller...... eller? :bok:
2. Har du både S-VHS- och RCA-kabeln inkopplad i SCART-dosan? Ska du enbart spela in på video lär ju S-VHS-kabeln vara rätt onödig eftersom videon inte stöder detta format. 😕
1. Jag har inte kopplat rca-kabeln till tv-utgången... Den är kopplad mellan ljudkortet och scart-adaptern som i sin tur sitter på scart-uttaget på teven.
2. Ja, jag har både s-vhs och rca-kabeln inkopplad i scart-adaptern. Ska inte spela in något på video. Mitt enda syfte med det hela är att kunna se nedladdade filmer på teve-apparaten istället för att sitta obekvämt framför en liten datorskärm. Om sen videon stödjer s-vhs eller inte känns ganska oväsentligt, eftersom scart-adaptern sitter i teven.
January 29, 2002
November 23, 2001
oj.. missade ditt inlägg om drivisarna
vänta här har du länk!...
Om du har Windows 2000 eller Windows XP:
ftp://drivers@jarlen.mypc.nu/2....._winxp.exe
Om du har Windows 98 eller Windows Me:
ftp://drivers@jarlen.mypc.nu/2....._win9x.exe
varsågod... börja efter installationen på steg 1 så ska det fixa sig
January 29, 2002
jarlen wrote: oj.. missade ditt inlägg om drivisarna
vänta här har du länk!...
Om du har Windows 2000 eller Windows XP:
ftp://drivers@jarlen.mypc.nu/2....._winxp.exeOm du har Windows 98 eller Windows Me:
ftp://drivers@jarlen.mypc.nu/2....._win9x.exevarsågod... börja efter installationen på steg 1 så ska det fixa sig
Ledsen att behöva säga det, men dina fina länkar funkar inte...
Jag har XP Home. Såg att jag glömt bort att skriva det... Men nu står det även i ursprungstexten.
January 29, 2002
2 Guest(s)