August 25, 2005
Jag har råkat ut för ett lite halvdrygt problem. Jag har kört mina två hårddiskar i raid noll i ett par år, men nu har plötsligt datorn havererat. Jag anar att det är moderkortet som är paj eftersom nätagget gått sönder och datorn funkar fortfarande inte efter att jag bytt till ett nytt.
Kontentan är att jag nu inte kan komma åt datan på mina hårddiskar. Finns det någon som har en idé på hur man ska kunna löa detta? Eller är allt borta för evigt?
/ John-Arne
February 3, 2003
Ett nytt moderkort med raid-0 stöd bör fixa det vad jag vet.
Var lite osäker på hur mina sata diskar som redan var i raid skulle reagera på mitt nya moderkort som har ett annat raid chipset men det gick 🙂
Annars så lär det inte gå att få ut någon vettig information ur det om du inte kör raid.
August 7, 2003
Så går det när man kör raid 0 muhahahaha *elakt skratt* Jag visste att det bara var en tidsfråga innan det skulle börja komma massvis med såna här frågor. Alla som börjat köra striping de senaste åren och nu börjar grejerna paja allteftersom.
Nä, men det finns några olika alternativ. Det enklaste är kanske att skaffa/låna ett likadant moderkort eller åtminstone ett med samma raid-kontroller på. Oftast Nvidia eller silicon image.
Ett annat sätt är att köpa en stor disk (som båda tillsammans) och skriva ett litet prog/script för själv pussla ihop det. Alltså, skapa en ny partition och skriva ihop disk1 första block, sen disk2s första block, disk1 andra block osv tills du har en komplett partition. Rätt simpelt, gjort ett högst 20-raders Unix-shellscript som fixat det där nån gång... eller c-prog på 100 rader om man vill ha det snabbt.
Det finns något program på nätet som gör detta också *mummel mummel sök sök* http://www.runtime.org/raid.htm
June 11, 2001
Relaxia wrote: I så fall borde det funka att tillfälligt skapa en JBOD partition med ett gäng diskar. Jamena man kanske inte vill lägga ut pengarna om man måste köpa en jättestor disk.
[edit] JBOD = Just a Bunch Of Disks. Lätt att göra i windows diskhanterare.
Tror inte det, jämför detta
disk 1 [Jättebra ide när informationen på] disk 2 [ hårddisken ser ut så här på JBOD]
disk 1 [ohifrainnsru åhrp ikrsmste ad] disk 2 [c nomtoe e ts ä ådsa o itriri ]
1 Guest(s)