December 23, 2000
jag och min polare håller på och skissar på ett litet minikylskåp som tar upp 3st 5,25 tums enheter.
Meningen är att man helatiden ska kunna kyla sina cola hela tiden till 2*C
och vi hade då tänk bygga en tank som tar upp 1,5 5,25tums enhet med en 72W peltier som kyler tanken och i sin tur en taisol som kyler peltiern. peltiern ska alltså dra bort all värme från läsken. Och sedan ska vi ha en lucka i fram som är tätad så att ingen värme kommer in...
Vad tror ni?? det skulle ju vara ascoolt..
sen kan man ju alltid köra in grannens huvud i den om han muckar 😀
December 19, 2000
Om ni tätar bra så behöver ni inte ha en så kraftig peltier....
en polare har en kylbox som vi brukar ha på LAN....
där kan man slänga ner typ 20 burkar cola som hålls någolunda kalla av boxen.. kylningen för boxen är typ en peltier som drar runt 3-4Amp på 12V = typ en 30W peltier...
Er cola kommer frysa på nolltid -om det är bra isolerat vill säga...
Ja det kan helt klart funka!
Jag har sett det göras några gånger tidigare..
Se bara till att ha många 5.25" platser lediga!
Tekniknörd som gillar att träna.
February 11, 2001
April 2, 2001
Har själv tänkt mycket på det, och har köpt en låda med 10 stycken 5.25" platser för att kunna få plats!
Tänkte mig något linkande bilden ovan, fast med en riktig dörr istället för frigolit i sidodörren...
Hade tänkt mig en starkare Peltier också. Det ska gå snabbt att kyla ölen!
Jo den där bilden känner man igen..
Nä det kan nog bli riktigt coolt!
Men om man har 10st 5,25" platser kan man ju göra en kyl för 1,5l flaskor!! :grin::grin:
😉
Nä men det är sant! Det smakar bättre på burk!
Men det blir dyrare..
Hehe
Var nog svårt att hitta ett bättre tillfälle för att använda den kommenateren.. 😀
December 27, 2000
JO.. men grabbar.. e det vatten som gäller för att kyla pelt. eller? jag testade lte hemma. med min 52wattare & en hyffsat stor slot1 fläns med 80mmfläkt.. & en annan p2fläns på coldside.. det blir kallt, men inta alls så som i en kyl/frys.. jag har pillat lite med detta tidigare. oxå.. sneglat lite på supercool enheter osv. http://www.supercool.se men jag vet inte vilken styrka dom har på sina pelts. har inte orkat maila och fråga..
nu letar jag bara efter en lämplig låda/box att använda som ja.. box.
Ja det ska nog funka rätt bra att få ner tempen med bara luftkylning men såklart blir det bättre med vattenkylning.. Sen beror det ju på hur stort utrymmet som ska kylas är m.m.. finns nog en hel del faktorer att räkna in..
April 2, 2001
Det behöver inte bli bättre med vattenkylning än luft-till-luft.
Det gäller bara att proportinera rätt!
Supercool har itne så väldigt starka peltiers, inte på de Air-to-air systemen som är med i deras katalog i alla fall!
Dock har de tagit ett antal patent på sina kylflänsar, som nog är ganska effektiva.
Jo men då kan ju aldrig kyla en peltier lika bra med luft som du kan med vatten det var det jag mena!
2 Guest(s)