Ja det får ni fixa sen är det bara att bygga in en i min burk också!
Tekniknörd som gillar att träna.
April 2, 2001
LKC10, när det gäller kylning av passiva element, (alltså, ölburken alstrar ju ingen värme!), så handlar det hela inte om hur kallt man får det, utan på vilken tid!
Kylning av ett passivt element resulterar i ett Maximalt Delta-T, (jaja, sånär som...).
Så har du en bra fläkt, förslagsvis en Taisol, och väntar länge, så blir ölburken ca: -40grader... Inte bra...;(
Nej, vad som är intressantare är på vilken tid den sänker vätskan en grad!
Någon som orkar räkna!?
Peter?!
December 27, 2000
nja, jag har testat lite här hemma med peltier & diverse kylflänsar.. den bästa kylfänsen jag har klarar dock bara ca 0,6 C/Watt vad jag lyckades räkna ut med hjälp av tempen och visst kalkylerande.. men jag har beställt en Alpha P7125 som skall sätta lite sprutt på sakerna den klarar 0,2 C/watt så jag räknade på 0,2C * 52watt = 10,4C + ambient @ ca 22C = 32,4C som varmast på peltierns varma sida. nu till deltaT som jag inte kommer ihåg vad det var för min pelt.. men jag gissar på runt 50C (jag räknade lite på det)då bör jag kunna få ner tempen på peltens kalla sida till ca -20C )
när man sen köper ett "styrsystem liknande detta http://www.hublitz.com/thermov.....ylpak.html som thermovin har på sin sida så kan detta kanske bli riktigt cleant
1 Guest(s)